Комітет з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму

 

 14

 

19      березня             2015

 

 м. Київ

Головуючий:  Голова Комітету Палатний А.Л.

Секретар: Романова А.А.

Присутні: народні депутати Величкович М.Р., Силантьєв Д.О., Петренко О.М., Спориш І.Д., Бакулін Є.М.

Запрошені: ЖДАНОВ І.О. – Міністр молоді та спорту України; ГОЦУЛ І.Є. – перший заступник Міністра молоді та спорту України, президент Федерації легкої атлетики України; ПІДГРУШНА О.М. – заступник Міністра молоді та спорту України; БАЖЕНКОВ Є.В. – заступник Міністра молоді і спорту України - керівник апарату, Голова ФСТ «Спартак»;  БУЛГАК П.В. – радник Міністра молоді та спорту України; БОРЗОВ В.П. – віце-президент Національного олімпійського Комітету; Мендусь О.П. – голова ФСТ «Колос»; ЦИПЛО М.І. – голова ФСТ «Україна»; Вірастюк Р.Я. – директор Департаменту олімпійського спорту Міністерства молоді та спорту України; Стеценко В.Г. – директор Департаменту фізичної культури та неолімпійських видів спорту Міністерства молоді та спорту України; Грищенко Д.С. – радник Міністра оборони України; Фіногенов Ю.С. – начальник управління спорту Міністерства оборони України; Дутчак М.В. – перший проректор Національного університету фізичного виховання та спорту України; Коваленко Н.П. – виконавчий директор Національного олімпійського Комітету; Задорожній Д.В. – начальник юридичного відділу Національного олімпійського Комітету; Волков О.І. – президент Федерації кульової стрільби України; О. ГЕРУС – координатор Центру підтримки  реформ при Кабінеті Міністрів України, експерт  Реанімаційного пакету реформ; ЖИРНИЙ М.М. – голова Київської обласної організації ФСТ «Спартак»; Тимофєєв С.О. – віце-президент Української федерації роликового спорту; Л. БІЛОУСОВА – спостерігач Моніторингу «Відкрито».

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

 

 1. Презентація основних напрямів реформ у сфері фізичної культури та спорту Міністерством молоді та спорту України.


1.

 

Слухали: Голову Комітету Палатного А.Л. про презентацію основних напрямів реформ у сфері фізичної культури та спорту Міністерством молоді та спорту України.

Палатний А.Л. зазначив, що зараз необхідно визначити шляхи посилення ефективності дитячо-юнацького спорту та  за прикладом європейського спорту необхідно виховувати з юного спортсмена, насамперед, творчу особистість, а не влаштовувати гонитву за медалями.

Палатний А.Л. зауважив, що невизначеними при реформуванні залишається питання здоров’я нації (масовий спорт), структура фізичної культури і спорту і ці вкрай важливі проблеми необхідно також включити до комплексного плану реформування сфери фізичної культури і спорту.

Палатний А.Л. надав слово Жданову І.О., Міністру молоді та спорту України. Жданов І.О. зазначив, що оновлена команда Міністерства молоді та спорту додасть максимум зусиль на реалізацію змін у сфері фізичної культури та спорту у найближчі роки.

Жданов І.О. підкреслив, що станом на сьогоднішній день 53 спортивні федерації та організації вже підписали Меморандум про підтримку Дорожньої карти.

Жданов І.О. детально доповів про Дорожню карту реформ у сфері фізичної культури та спорту, яка складається з чотирьох основних напрямів:

-                    оптимізація функцій Міністерства, приведення їх у відповідність із вимогами часу та європейськими стандартами;

-                    підвищення прозорості діяльності Міністерства, боротьба з корупцією;

-                    підвищення автономії національних спортивних федерацій;

-                    вдосконалення національного антидопінгового законодавства.

 Перший напрям реформ – оптимізація та переформатування функцій Міністерства.

У світі склалися три типові моделі взаємовідносин держави та спорту. Перша модель – тоталітарна, яка збереглася лише в Північній Кореї та деяких інших подібних країнах. Держава за допомогою комісарів жорстко керує спортом, як однією з воєнних ланок, а за невдалі виступи на міжнародних спортивних змаганнях спортсменів відправляють на виховні роботи.

Друга модель – американська, де практично відсутня координуюча роль держави. Це невід'ємна частина американської культури та соціалізації – суспільної моделі, яка будувалася десятками років.

Третя – європейська модель взаємовідносин держави та спорту, яка є найбільш прийнятною, це орієнтир на перспективу.

Отже, Жданов І.О. підкреслив, що у рамках загальної урядової політики буде проведене 20% скорочення державних службовців та працівників державного сектору. Порівняно з початком 2014 року у цьому бюджетному році на 5 млн. грн. зменшено фінансування апарату Міністерства.

Другий напрям реформ – підвищення прозорості діяльності Міністерства, відмова від ручного управління бюджетом та боротьба з корупцією серед чиновників.

 На сайті Міністерства опублікований його бюджет. Також публікуються усі накази про витрачання державних коштів на проведення змагань, починаючи з лютого 2015 р. та паспорти бюджетних програм.

Сам розподіл коштів буде базуватися на прозорому та зрозумілому всім рейтингу, який стимулюватиме види спорту і спортсменів до конкуренції та досягнення кращих спортивних результатів. Буде враховуватися також взаємодія та допомога національних федерацій Збройним Силам України, Національній гвардії, СБУ тощо.

Третій напрям реформ – підвищення автономії національних спортивних федерацій.

В усьому світі спорт вищих досягнень базується на міжнародних федераціях з видів спорту та на діяльності національних федерацій, які є членами світових асоціацій.

«В Україні національні федерації до цих пір є досить залежними від Міністерства. Це гібрид та вкрай неефективна система – ми відійшли від радянської, але так і не дійшли до європейської моделі. Застрягли десь посередині» - підкреслив Міністр.

Зокрема, у другому кварталі 2015 р. буде здійснено відповідний пілотний проект. До участі в ньому вже зголосилися 11 національних олімпійських федерацій та 6 спортивних федерацій з неолімпійських видів спорту. Документи про його проведення вже подані до Кабінету Міністрів України.

Суть пілотного проекту полягає в наступному:

1. Міністерство укладає договір з федерацією. За цим договором вона безпосередньо буде отримувати державні кошти і сама формуватиме склад національної збірної з певного виду спорту, формуватиме календар навчально-тренувального процесу, спортивних змагань. Зараз усе це де-факто роблять міністр та його заступники, які підписують тисячі відповідних наказів за поданням федерацій.

2. Якщо федерація починає отримувати державні кошти напряму, то при цьому вона нестиме повну відповідальність за результат, тобто спортивні досягнення на міжнародній арені. В тому числі, за ефективність використання коштів держави.

3. Змінюється філософія та сама система фінансування витрат на спорт вищих досягнень. Зараз все фінансування здійснюється через окрему бюджетну установу і не завжди ефективно. Часто в ручному режимі.

4. За підсумками пілотного проекту, будуть підготовлені та винесені на громадське обговорення відповідні зміни до законодавства, спрямовані на підвищення автономності спортивних федерацій.

Окрема тема – це дитячо-юнацькі спортивні школи (ДЮСШ).

534 школи, які раніше фінансувалися із Фонду соціального страхування -  з 2015 року переходять на утримання з місцевих бюджетів. На перехідному етапі необхідно було зробити все можливе, аби їх зберегти.

Вдалося також домогтися на рівні Уряду і Верховної Ради України виділення додаткових 100 млн. грн. субвенцій з Державного бюджету України на підтримку ДЮСШ.

ДЮСШ потребують реформування: необхідно розширити їх повноваження, визначити порядок надання ними платних послуг, пов'язати їх діяльність з профільними національними спортивними федераціями.

Не уникнути і оптимізації структури ДЮСШ, адже добре відомо, що в окремих школах тренери – ентузіасти за копійки виховують майбутніх чемпіонів, а в інших – крадуть державні кошти, надаючи липову звітність про кількість учнів.

У майбутньому наші ДЮСШ мають відповідати європейській моделі організації їх діяльності. Необхідно також урівняти в правах приватні спортивні клуби та ДЮСШ. Розміщувати при потребі державне замовлення там, де дітям буде дано кращі спортивні послуги за соціально відповідальною ціною. Адже в Україні всі форми власності мають однакові права.

Четвертий напрям реформ – вдосконалення національного антидопінгового законодавства.

Найближчим часом необхідно остаточно імплементувати в Україні Кодекс Всесвітньої антидопінгової асоціації та ухвалити на його основі удосконалені Національні антидопінгові правила.

Підводячи підсумки презентації основних напрямів реформ у сфері фізичної культури та спорт, Жданов І.О. назвав очікувані результати реформ:

1.Зменшення адміністративних витрат держави через оптимізацію функцій Міністерства.

2. Збереження системи масового спорту.

3.Утримання передових позицій на міжнародній спортивній арені.

4. Зменшення навантаження на Держбюджет шляхом залучення позабюджетних коштів на розвиток спорту.

5. Створення розгалуженої мережі спортивних закладів на місцях – не менше 1 закладу на 5 тис. населення.

 

В обговоренні взяли участь: Величкович М.Р. – перший заступник Голови Комітету;  Силантьєв Д.О. – заступник Голови Комітету; Петренко О.М. заступник Голови Комітету; Романова А.А. – секретар Комітету; Дутчак М.В. – перший проректор Національного університету фізичного виховання та спорту України; Мендусь О.П. – голова ФСТ «Колос»; Борзов  В.П. – віце-президент Національного олімпійського Комітету.

 

 

Голова Комітету                                                                                    А.ПАЛАТНИЙ

 

Секретар Комітету                                                                                А.РОМАНОВА

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Протоколи”

06 грудня 2023 10:13
23 листопада 2023 12:12
14 листопада 2023 11:30
20 жовтня 2023 11:14
10 жовтня 2023 10:37
22 вересня 2023 09:36
05 вересня 2023 11:44
09 серпня 2023 13:01
25 липня 2023 11:00
04 липня 2023 14:09