СТЕНОГРАМА

засідання Комітету з питань сім’ї, молодіжної політики,

спорту та туризму

від 08 квітня 2015 року

 

Веде засідання Голова Комітету А.Л.ПАЛАТНИЙ

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Вношу пропозицію розпочати наше засідання. Немає заперечень? Немає. Список запрошених на засідання комітету оголошую.

Полянський Павло Броніславович, заступник міністра освіти і науки України. Доброго дня.

Бойко Анатолій Павлович, перший заступник, єсть, ви тут, да, голови Державної служби України з надзвичайних ситуацій.

Лях Дмитро Олексійович, представник Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, керівник департаменту з питань дотримання соціально-економічних та гуманітарних прав.

Ковбаса Руслан Сергійович, є, бачу. Директор департаменту сім'ї та дітей Міністерства соціальної політики України.

Ганущук Надія Володимирівна, ви тут, да? Координатор професійного розвитку Асоціації міст України.

Дибайло Василина Дмитрівна, ви тут, директор Міжнародної благодійної організації Партнерства "Кожній дитині".

Кияниця Зінаїда Петрівна, заступник директора Міжнародної благодійної організації Партнерства "Кожній дитини".

Тарабанова Світлана, менеджер громадської організації, ви тут, да, "Восток-SOS".

Ремінь Олена Миколаївна, ви де, ви тут, вже прийшли. Начальник відділу забезпечення Уповноваженого Президента України з прав дитини.

Кулеба Микола Миколайович, а, ви тут вже, Миколо Миколайовичу, я бачу. Уповноважений Президента України з прав дитини.

Вашека Галина Володимирівна, директор департаменту фінансів, освіти, науки, культури та засобів масової інформації Міністерства фінансів України.

Шановні колеги! Переходимо до першого пункту порядку денного. На порядку денному у нас стоїть перше питання – проект Закону про державну підтримку санаторно-курортного реабілітаційного центру "Слов'янський курорт" (реєстраційний номер 1446), поданий народними депутатами України Солодом, Королевською Наталією Юріївною.

Наш комітет є головним з цього питання. Але, шановні колеги, нам надійшов лист, до нашого комітету, від автора законопроекту Солода з проханням про перенесення розгляду законопроекту про державну  підтримку  санаторно-курортного реабілітаційного центру "Слов'янський курорт" (реєстраційний номер 1446), поданий народними депутатами України  Солодом та Королевською.

Якщо немає заперечень, ми його переносимо. Немає заперечень?  Так давайте, будь ласка.

 

ЛЯХ Д.О. Лях Дмитро, Представник  Уповноваженого Верховної Ради  з прав людини. 

По-перше, "Слов'янський курорт" – це об'єднання  санаторно-курортних закладів, які  належать "Укрпрофоздоровниці", якщо ви знаєте, це профспілкові санаторії. І даний законопроект  фактично звужує права  інших суб'єктів, які надають такі послуги і звужують  права користувачів  цими  послугами у виборі цих послуг. Фактично цей законопроект   суперечить Закону про здійснення державної закупівлі відповідного порядку  Кабінету Міністрів. Тому  вважав би за доцільне  це застереження озвучити від народних депутатів  ініціаторів  цього законопроекту.

Є інші шляхи визначення, так скажемо, підтримки цих санаторно-курортних закладів. Оскільки це профспілкова сторона… на даний час створено   Фонд соціального страхування, це об'єднання   фонду нещасних… соціального  страхування нещасних випадків і тимчасова втрата працездатності, одні із сторін  яких вважають профспілки.  Ніхто не заважає як статутний капітал передати ці санаторії в цей фонд. І відповідно буде  підтримка  з боку  за рахунок коштів цього фонду. І вже  кошти, отримані за путівки, будуть повертатися до цього фонду.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Добре. Дякую.

Шановні колеги, я думаю, що зараз ми, по-перше, не будемо розглядати, тому що немає авторів  законодавчої  ініціативи, і вони повинні сьогодні  чи  апелювати, чи оперувати якимись аргументами, чи апелювати, да. Тому  ми, я думаю, перенесемо цей законопроект  на слідуюче засідання комітету. Якщо будуть  автори законодавчої  ініціативи, ми будемо його розглядати. Якщо ні, ми його розглядати не будемо.  Тому що  багато зауважень і у членів комітету є. Але зараз, я не думаю, що ми будемо марнувати час на це. Тому пропонується, шановні колеги, перенести на наступне засідання комітету розгляд проекту Закону про державну підтримку санаторно-курортного реабілітаційного центру "Слов'янський курорт" (реєстраційний 1446) поданий народними депутатами України: Солодом, Королевською. Прошу голосувати.

Хто – "за"? Проти? Утримався? Одноголосно. Дякую.

Шановні колеги, друге питання пропонується, я думаю, до мене підійшла наша колега народний депутат і голова комітету Лілія Михайлівна Гриневич з проханням розглянути цей законопроект. Але ж я бачу, що, ви не дзвонили, ні, секретаріат? Є автор законодавчої ініціативи? Немає, да? Немає. Тому я, ми друге питання перенесемо трошки пізніше, да, і перейдемо до третього питання, да, порядку денного. Ну, сейчас… Немає Лілії Михайлівни? Вона, вона просила нас розглянути терміново, тому що в неї о 15 годині засідання її профільного комітету. Ну, давайте. Я теж так думаю, що позитивний законопроект. Я пропоную зараз почати розгляд цього законопроекту, якщо Лілія Михайлівна підійде, то вона виступить вже, да? Тоді пропонується розглянути проект Закону про внесення змін до законів України про охорону дитинства та про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту щодо державної підтримки учасників антитерористичної операції та їх дітей з метою здобуття освіти (реєстраційний номер 2105) поданий народними депутатами України: Гриневич, Фаєрмарком, Кириленком і Кадикалом. Кадикалом, да. Комітет, я хочу наголосити, що комітет є головним з цього питання. Тому від Міністерства освіти і науки України слово надається заступнику міністра Полянському Павлу Броніславовичу. Будь ласка.

 

ПОЛЯНСЬКИЙ П.Б. Дякую, шановний пане голово, шановні народні депутати України. Міністерство освіти і науки України підтримує цей законопроект. До цього додам лише дві тези. Є певна колізія між текстом пояснювальної записки і текстом самого законопроекту, вона технічно може бути легко подолана. Тому що у тексті йдеться лише про учасників зазначених подій, натомість у Пояснювальній записці є також додано "та їх дітей". Вочевидь, що мова йде і про учасників, і про їх дітей.

У також у тексті вживається термін "діти". Я хотів би до цього привернути увагу і розробників, і членів комітету, тому що відповідно до чинного законодавства дітьми є особи до досягнення ними 18-річного віку. Відтак, ці особи отримуватимуть державну підтримку, передбачену цим законопроектом, у процесі навчання у професійно-технічних і вищих навчальних закладах лише до моменту, коли їм виповниться 18 років, відповідно до тексту законопроекту. Якщо ж на момент вступу до професійно-технічного чи вищого навчального закладу їм уже було 18 років, вони тоді взагалі такої підтримки не отримали би.

Тому я не можу пропонувати авторам законопроекту, але, вочевидь, мова йде про заміну на термін "особи". Тоді це буде поширюватися на студентів на період їх навчання. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Павло Броніславович, на жаль, зараз Лілії Михайлівни немає. Але ж ми ведемо стенограму, я думаю, що ці пропозиції ми передамо і внесемо. Добре? Це технічні правки.

Будь ласка.

 

КУЛЕБА М.М. Ще хочу додати. Я повністю погоджуюся з вами стосовно цих зауважень. І оскільки в першій частині цієї статті ми говоримо про дітей-інвалідів, дітей-сиріт, багатодітних сімей, дітей з багатодітних сімей, де п'ятеро і більше дітей, тому пропоную до другого читання також, можливо, подумати, яким чином внести ці правки, щоб… Тому що ми в цілому підтримуємо…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Лілія Михайлівна, сідайте, будь ласка. Якраз ваш законопроект розглядається. Ми вирішили не гаяти часу.

Микола Миколайович, продовжуйте.

 

КУЛЕБА М.М. Лілія Михайлівна, кажу, що Офіс Уповноваженого підтримує даний законопроект, але просимо до другого читання також, можливо, внести правки, оскільки є категорії дітей, такі як діти-інваліди ще, діти-сироти. Це в першій частині цієї статті. Можливо, ми випрацюємо якийсь загальний підхід взагалі до цих категорій, щоб не було: от цим категоріям так, цим - так… Тому що до цих категорій, які я називав, тут говориться про забезпечення пільгових умов для вступу, да. А тут ми говоримо про забезпечення навчання, да, тобто про матеріальну допомогу при навчанні. Тому можливо, якщо можна буде випрацювати якісь єдині критерії, це треба буде просто поспілкуватись. Щоб нам також внести зміни, і в цю першу частину також саме.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, я хочу надати слово автору законопроекту Гриневич Лілії Михайлівні, будь ласка.

 

ГРИНЕВИЧ Л.М. Добрий день, шановні колеги. Я хотіла б доповісти, що взагалі цей законопроект виник з попереднього законопроекту, який пропонував просто зробити пільги при вступі для дітей воїнів АТО. Ми зараз маємо загальний підхід, що ми не будемо більше множити будь-які пільги при вступі. І взагалі пільги з часом повинні бути адресними. Якщо держава хоче комусь допомогти навчатися безкоштовно, вона повинна заплатити за це гроші. Бо будь-які пільги, вони призводять до того, що діти, які йдуть за пільгами, вони витискають фактично і не дають можливість потрапити на державне замовлення тим, хто підготовлений, має знання, здібний і може навчатися справді за здібностями, як написано в Конституції. Тому ми пільгами фактично порушуємо Конституцію. Тому підхід був такий.

Ми безперечно розуміємо, що як дітям учасників АТО, так і самим ветеранам АТО, тому що ми розуміємо, що буде багато і інвалідів, яким треба здобувати іншу освіту, потрібна державна підтримка в частині задоволення їхніх освітніх прав.

У нас було недавно виїзне засідання в Сєверодонецьку, там піднімали інше питання. Наприклад, з родин переселенців і тих людей, родин, де постраждали мирні жителі під час бойових дій, де, наприклад, загинули мирні жителі. Чому, і вони вважають, що ця категорія теж має бути як так категорія, яку держава має підтримувати в частині зокрема реалізації освітніх прав. У зв’язку з тим, що питання таке всеохопне, ви бачите, ми уникли дуже конкретних формулювань. А ми дали доручення Кабінету Міністрів розробити програму такої державної підтримки.

Тому я погоджуюся з Уповноваженим з приводу того, що ми можемо розширити категорії від першого до другого читання, але нехай Кабінет Міністрів визначить, за якими параметрами надається підтримка. Бо можна давати низьковідсоткові кредити на навчання, можна сплачувати частину навчання, можна сплачувати проживання, тобто можуть бути різні форми. В нас сьогодні є тільки одна: пільга при вступі. Вона коштує дорого, вона порушує Конституцію, а ми зараз повинні перейти до інших форм.

Тому я прошу підтримати законопроект в першому читанні. Ми усвідомлюємо те, що можемо дописати певні категорії. Можливо, навіть дописати палітру форм підтримки.

 

?КУЛЕБА М.М. Я дякую вам. Хотілось би, щоб те, що ми випишемо, дійсно було мотивуючим і стимулюючим для тієї ж дитини-сироти або багатодітної дитини. Якщо ви говорите: або кредит, або зменшення вартості, - це якраз і буде стимулювати, щоб дитина, ну, дійсно, не потрапила, оскільки так часто буває, що, якщо ти сирота, навіть якщо ти не вчився взагалі, ти йдеш і навчаєшся. І досить часто сироти, діти з числа дітей-сиріт не хочуть взагалі навчатися, але їх тягнуть, тому що є пільга, а інша дитина, яка має хист, вона позбавлена цього.

Тому повністю погоджуюся. Просто до другого читання, можливо, ми випрацюємо саме підхід до надання цих преференцій таким дітям. Дякую дуже.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Величкович, будь ласка.

 

ВЕЛИЧКОВИЧ М.Р. Я би хотів запитати авторів закону, можливо, є представник Міністерства освіти. Пане Павло, Павло Броніславович, яка кількість, орієнтовно  порядок цифр, може бути, потрапити під цей закон? Тому що ми говоримо не тільки під цей закон про охорону дитинства, ми говоримо взагалі про ці зміни і про учасників. Тому що вже станом на сьогодні вже декілька десятків тисяч учасників АТО, і тому цікаво порядок цифр, орієнтовно. Чи прораховувався, чи є якісь попередні такі прикидки?

 

ПОЛЯНСЬКИЙ П.Б. Власне, я беру з Пояснювальної записки до законопроекту. І там вказано, що за тією статистикою, котру маємо, понад 12 тисяч 600 осіб, але ж події, на жаль, у процесі, і тому це всього-на-всього цифра на момент фіксації.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Гриневич, будь ласка.

 

ГРИНЕВИЧ Л.М. Я хотіла б сказати, недаремно ми даємо можливість Кабінету Міністрів визначити всі ці умови. Тому що автоматичний статус учасника АТО не означає, наприклад, як це було запропоновано в першому проекті, який був відкликаний, і ми, власне, на заміну дали цей, що ця дитина обов’язково отримає правило позаконкурсного вступу. А тут в залежності від того, тому що учасник АТО може мати різні наслідки. Може бути той, хто загинув, може бути той, хто став інвалідом в результаті. Це впливає також на дохід сім’ї. І я впевнена, що Кабінет Міністрів, коли буде визначати форми підтримки, буде враховувати ці фактори. Для когось це може бути кредит, а для когось це може бути повна оплата навчання.

Тому ми зараз не можемо спрогнозувати точно, для якої категорії буде яка підтримка. А якщо ми кажемо, наприклад, про ветеранів АТО, якім буде потрібно здобути другий раз освіту. Хіба ми можемо зараз спрогнозувати, скільки їх буде? Але нам треба, щоб Кабмін розробив правила в цілому цієї підтримки. Щось ми зможемо зробити на 2015-й рік, можливо, в межах бюджету, який є. Хоча б розпочати щось. А вже на 2016-й буде більш зрозуміла картина по чисельності тих чи інших категорій.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Лілія Михайлівна. Безумовно, законопроект дуже цікавий і дуже важливий. Але оце доопрацювання, яке потрібне йому з Кабінетом Міністрів, я думаю, що в першому читанні безумовно комітет підтримає. Формула, яка буде відпрацьована, тому що сьогодні дійсно незрозуміло, по яким критеріям. І хтось там може купляти ці посвідчення, хтось може дійсно бути учасником АТО. І в якій формі це буде давати змогу дітям залучатись до пільг.

Дякую. І від Міністерства соціальної політики України слово надається Колбасі Руслану Сергійовичу, директору Департаменту захисту прав дітей та усиновлення. Будь ласка, Руслан Сергійович.

 

КОЛБАСА Р.С. Шановний Артур Леонідович, шановні народні депутати, в принципі уже було висловлено багато правильних позицій. Ми в позиції міністерства також підтримуємо ці пропозиції і зауваження. І хотів би сказати, що на сьогоднішній день у нас наші категорії, якими ми опікуємося, це діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування. Дійсно, як сказав шановний уповноважений, потребують проведення і доопрацювання, скажімо так, в єдиній формі.

Тому ми готові, ми в першу чергу підтримуємо даний проект закону.

І друге. Ми готові долучитися до опрацювання щодо визначення чітких позицій і категорій. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже добре. Дякую. Від Державної служби України з надзвичайних ситуацій слово надається першому заступнику голови Бойку Анатолію Павловичу.

 

БОЙКО А.П. Я дякую, шановний Артуре Леонідовичу. Шановна Лілія Михайлівна, шановні народні депутати! Державна служба повністю підтримує цей законопроект.

Єдине прохання, в статті 19 Закону "Про охорону дитинства" і в статті 12 Закону "Про статус ветеранів війни" після слів "працівники Міністерства внутрішніх справ" добавити: "Державної служби з надзвичайних ситуацій".

Я дякую всім, хто вчора підтримав законопроект про учасників АТО. Там вже ця прогалина заповнена. І тут технічно її заповнити. Я дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Від Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини слово надається Ляху Дмитру Олексійовичу, керівнику департаменту з питань дотримання соціально-економічних та гуманітарних прав.

 

ЛЯХ Д.О. Дякую, Артуре Леонідовичу. Секретар та уповноважений в принципі підтримуючи законодавчу ініціативу, хочу привернути вашу увагу, шановні народні депутати, на те, що не визначено чітко видів державної підтримки. Можна створити умови для подальшої дискримінації до інших категорій осіб і дітей.

Тому тільки законом, якщо ми дотримуємось статті 19, якщо реалізація права і визначення права повинно визначатись законом, треба більш чітко види прописати в законі. А не робити посилання на підзаконні нормативні акти Кабінету Міністрів. Бо це в цілому може нести певні можливості до дискримінації інших категорій осіб.

 

ГРИНЕВИЧ Л.М. (Мікрофон вимкнено) …звичайно, ми маємо виписати ці види підтримки. Ми види перерахуємо. Але передумови, наприклад, в такому випадку, як ……..все-таки Кабінет Міністрів має…

 

ЛЯХ Д.О. Сам порядок, звичайно. А виокремити, саме які види, треба в законі.  Само право, щоби дотриматися статті 19 Конституції. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Від комітету слово надається народному депутату України, голові підкомітету з молодіжної політики, сім'ї та дитинства Споришу Івану Дмитровичу. Будь ласка.

 

СПОРИШ І.Д. Шановні колеги, ми дійсно з вами зараз розглядаємо законопроект 2105, де передбачається державна цільова підтримка для таких дітей, що щойно ми говорили, згідно законів про охорону дитинства і про статус ветеранів війни.

Я думаю, що дуже багато сказано, багато правок сказано. І мені здається, що всі керівники відповідних служб сказали свої зауваження. Мені здається, що, дійсно, законопроект цей ми приймемо за основу. І, я думаю, в першому читанні і в другому читанні багато, можливо, ці всі правки прийдеться нам всім доопрацювати, можливо, навіть в тому, що до скількох років доведеться: чи до 22-х, 23-х, - хто навчається в вишах і таке інше. Це теж повинно тут, можливо, в другому читанні доопрацювати, щоб вказати.

Але в цілому, якщо навіть Головне науково-експертне управління зробило свої висновки, що все-таки можна прийняти за основу, тому ми на своєму комітеті також вважаємо, що даний законопроект ми повинні прийняти за основу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іван Дмитрович.

Якщо немає заперечень, виступів і зауважень, я думаю, що Лілію Михайлівну треба вже відпускати, в неї засідання свого, профільного комітету. Тому будемо визначатися.

Перше. Рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти цей законопроект за основу.

І друге. Доповідачем від комітету призначити Спориша Івана Дмитровича, голову підкомітету. Прошу голосувати.

Хто - "за"? Проти? Утримався? Одноголосно. Дякую.

Дякую вам, Лілія Михайлівна.

Шановні колеги, переходимо до наступного пункту порядку денного. Пропонується разом розглянути проекти законів: перше – про внесення змін до деяких законів України щодо посилення соціального захисту дітей та підтримки сімей з дітьми (реєстраційний номер 2254), поданий народними депутатами України Геращенко, Гопко, Гриневич та іншими про забезпечення права та гарантій дітей – жертв збройного конфлікту, воєнних дій, тимчасової окупації території України (реєстраційний номер 2146), поданий народним депутатом України Фельдманом.

І про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гарантій захисту прав дітей – жертв воєнних дій та збройних конфліктів (реєстраційний номер 1410), поданий народними депутатами України Павленком і Королевською.

Немає зауважень? Немає.

Комітет є головним з цього питання. Шановні колеги, на адресу комітету надійшов лист від автора законопроекту – народного депутата України Фельдмана з проханням розглянути законопроект за реєстраційним номером 2146 без його присутності. Так як у нас вони будуть три законопроекти розглядатися, я думаю, що ми розглянемо.

Слово хочу надати автору законопроекту номер 2254 – народному депутату України Гопко Ганні Миколаївні. Будь ласка.

 

ГОПКО Г.М. Доброго дня, шановний голово, шановні члени комітету, також усі присутні! Дуже дякую вам за можливість сьогодні розглянути у вашому комітеті наш законопроект за реєстраційним номером 2254. Справді, дуже велика кількість дітей, евакуйованих із зони АТО, зараз потребують батьківського піклування. І саме нашим проектом закону, який вносить зміни до дев'яти фактично чинних законів України і приводить норми діючого законодавства до тих вимог, які є відповідно до Конвенції ООН про права дитини, але серед ключових моментів, які є в цьому проекті закону, - це можливість допомоги дітям за фактичним місцем перебування і також допомогти швидше отримати ті документи, якщо вони були загублені.

Фактично цим законопроектом ми допомагаємо визначити повноваження та відповідальність за здійснення захисту щодо захисту дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій, своєчасно виявляти внутрішньо переміщених малолітніх та неповнолітніх дітей і за фактичним місцем перебування допомагати їм влаштуватися в сім'ї.

Ми знаємо, що дуже зараз критична стоїть з цим проблема. Також ми вводимо таке поняття як патронатне вихованням, вже є відекспериментовано на прикладі Київської області саме патронатне виховання, і міста Києва також, і ключове завдання звісно  зменшити кількість дітей, які евакуйовані, які без батьківського піклування. І тому просимо від імені колективу співавторів, в основному це жіночий колектив стурбований ситуацією із дітьми, які є, і з метою забезпечення права дитини на батьківську опіку, ми якраз і просимо розглянути  вашому комітету цей законопроект і рекомендувати його до першого читання.

Хотіли  також почути думки присутніх тут міністерств, членів вашого комітету, як його можна вдосконалити. Просимо також його не відкладати  далі, тому що справді ситуація зараз із забезпеченням дітей досить таки вже важлива є.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Ганна  Миколаївна. 

Ми  наші законопроекти  ніколи  уже в другій каденції  не відкладаємо далі. Але ж це Апарат Верховної Ради, який  завжди їх ставить   останніми. Але ж  ми ці питання піднімаємо і на Погоджувальній раді. Я впевнений, що  ці законопроекти будуть проходити.

У нас немає автора законопроекту 1410 Павленка на сьогоднішній день. Тоді я зразу дам від Міністерства соціальної політики слово Колбасі Руслану Сергійовичу, директору Департаменту захисту прав дітей та усиновлення. Будь ласка.

 

КОЛБАСА Р.С.  Дякую, Артур Леонідович. Шановні народні депутати,  Міністерство соціальної політики приймало активну участь в самій  підготовці даного законопроекту першого те, що... 2254 законопроекту і  вважаємо його найбільш  підтримую… Якщо ми зараз розглядаємо три законопроекти разом, то офіційно Мінсоцполітики підтримує, оскільки до  нас зайшов перший законопроект  Павленка, ми підтримуємо,  потім не підтримали  законопроект  Фельдмана. І оскільки третій законопроект, скажемо так,  ми найбільше долучилися до його розробки, тут враховані певні положення і позиції, які і Міністерство   соціальної політики розробляло Закон про тимчасово переміщених осіб, враховуючи що кожен день змінюється ситуація, і ті проблеми, які є, вони  спрямовують нас до якомога бистрішого прийняття даного законопроекту. Та ситуація по кількості дітей, які знаходяться в складних життєвих обставинах, нова форма, яка вводиться, - це патронатна сім'я, це те, що на сьогоднішній день є дуже потрібним. Ми маємо зараз Центр соціально-психологічної реабілітації, ми багато працюємо на профілактику соціального сирітства. Але та ситуація, яка в країні, вона потребує обʹєднати всі зусилля, для того щоб створити форму, що не направляти дітей в заклади, а максимально зробити все, щоб дитина була в родині, максимально все для того, щоб терміново влаштувати потім дитину в прийомну сім'ю, в дитячий будинок сімейного типу, після того, як, на жаль, буде встановлено статус дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування.

Я не буду повторюватися. Дійсно, врегульовується механізм захисту прав дітей, визначення безпосередньо даних дітей, категорій дітей. Тому, на нашу думку, даний законопроект, 2254, він найбільш охоплює зараз захист прав дітей і він найбільш потребує зараз прийняття його, скажімо так, за основу.

В свою чергу, ми висловили ряд зауважень. Ми їх відпрацьовували і в робочому порядку. Саме питання "дитина в складних життєвих обставинах", ми висловили саме формулювання, як ми вважаємо за необхідне. Тому що в самому проекті є чіткі критерії, скажімо, дитина в СЖО,  а ми пропонуємо на сьогоднішній день викласти її, що дитина, яка перебуває в складних життєвих обставинах, - це дитина, яка перебуває в умовах, що негативно впливають на її життя, стан здоров'я та розвиток, що підтверджується оцінкою потреб даної дитини.

Також ми декілька зауважень робимо щодо абзацу п'ятого статті 30, хотіли б її бачити в такій редакції, що діти, які прибули без супроводження законних представників, можуть бути тимчасово влаштовані в сім'ї родичів, родичів – патронатних вихователів у разі, якщо ця дитина – дитина-сирота, дитина, позбавлена батьківського піклування, а також прийомні сім'ї і дитячі будинки сімейного типу. Там йшла мова про те, що у дитячі будинки сімейного типу ми влаштовували дітей, скажімо так, без статусу, тому тут просто коригуємо і відрегульовуємо.

Тому до другого читання ми готові також далі продовжувати доопрацьовувати, якщо є потреба, тому що знаємо, що ситуація кожен день змінюється.

Єдине, що хотів би сказати по законопроекту Павленка, тут визначається поняття "дитина – жертва воєнних дій, збройних конфліктів". Для нас є важливим визначення дитини, позбавленої батьківського піклування. Воно доповнюється новою категорією: дитина, батьки якої не виконують батьківські обов’язки у зв’язку з причинами, які неможливо з’ясувати у зв’язку з перебуванням батьків на тимчасово окупованій території або в зоні проведення антитерористичної операції. Ми знаємо ситуацію зараз. І в 866-ій постанові цей пункт прописали, коли, на жаль, підтвердження з території, яка непідконтрольна українській владі, воно не може надійти. І не можуть використати представники органів опіки, піклування, щоб підтвердити, що дитини дійсно батьки там загинули або взагалі перебувають в полоні.

Тому хотілося б, щоб можливо деякі позиції закону, якщо ми їх розглядаємо в 3 закони разом, то деякі позиції до другого читання можливо врахувати в законопроекті Павленка-Королевської. Є дуже, хотів би попросити народних депутатів підтримати цей законопроект, тому що він є дуже актуальний. І ми всіляко будемо допомагати у відпрацюванні тих зауважень, які я озвучив. Дякую вам.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Руслан Сергійович. Я хочу надати слово уповноваженому Президента України зі справ дитини Кулебі Миколі Миколайовичу. Будь ласка.

 

КУЛЕБА М.М. Дуже дякую, шановний пане головуючий, шановні члени комітету. Я хочу без перебільшення сказати, що цей законопроект за останні роки є, я думаю, таким революційним проривом у сфері дитинства, оскільки окрім базових речей, які пропонуються щодо тлумачення у цьому законопроекті, ми говоримо про те, що мертва норма про патронат, яка існувала довгі роки в законодавстві України, оживає. І ми зможемо, сподіваюсь, пишатися тим, що той експеримент, які проводили вже років 6, мабуть, чи 7 в місті Києві і Київській області, де близько 100 дітей вже пройшли через патронатну форму. І чим живе весь Захід, весь західний світ, не відправляючи дітей до інституцій, до притулків, як е ми робимо сьогодні, направляючи в професійні тимчасові сім’ї; ми дамо життя йому. І хочу подякувати депутаткам, які сьогодні взяли на себе цю відповідальність. Ну, так є сьогодні, насправді, да, он ті, ті зміни в українській мові, які ми маємо сьогодні дають нам можливість казати саме депутаткам. Так. Пані Ганно, якщо ви скажете депутатам, да, я просто перепрошую, якщо, якщо це образливо для вас. Тому… Да, да.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Микола Миколайович, у нас, ви бачите, який парламент восьмого скликання, він такий вже гендерний, якщо можна назвати.

 

_______________. Да.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Да. Дуже багато дівчат, да, жінок…

 

КУЛЕБА М.М. А це якраз в дусі гендеру. От депутатки – саме в дусі гендеру, да.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я вам, я вам скажу, вони самі такі активні. У нас просто в минулому моєму скликанні не було таких активних депутаток як сьогодні. Дякую. Да. Будь ласка, Микола Миколайович, закінчуйте, да, кажіть, то ми вам перебили трошки.

 

КУЛЕБА М.М. Дякую. Да. Тому знову ж таки не буду повторюватись те, що попередній, про що казали попередні доповідачі. Я наголосив саме на патронатній формі виховання дітей, що на мене є дійсно досить гарною можливістю в майбутньому менше травмувати дітей, да, і надавати їм якісніші послуги, професійні послуги. Тому вже тільки із-за цього потрібно цей законопроект приймати. Тут також є дуже багато виправлень стосовно тих, скажімо, недолугих речей, які були в законах, да, там, де були пропущені деякі речі, які ми зараз змінюємо, які вже на слуху були багато років знову ж таки, але законодавство не змінювалось з цього приводу. Але ще хочу додати про складні життєві обставини. Так, ми погоджуємося і відпрацьовували з Міністерством соціальної політики, що треба, там, деякі внести зміни корегування, але все це можна зробити до другого читання, у нас порозуміння є з Мінсоцполітики. Тому, не затягуючи час, хочу просто привітати, що нарешті цей законопроект з'явився на профільному комітеті і тоже прошу шановних депутатів зробити все можливе, щоб прискорити прийняття даного законопроекту, тому що в нас сьогодні сотні дітей, які були евакуйовані з окупованої території, які залишаються без документів. І цей законопроект дасть можливість таких дітей влаштовувати в сім'ї громадян України. Це дасть можливість реалізувати їх право, оскільки воно сьогодні порушено саме по цій причині. Дуже дякую Вам.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Миколо Миколайовичу.

Від Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини слово надається Ляху Дмитру Олексійовичу по департаменту з питань дотримання соціально-економічних та гуманітарних прав.

 

ЛЯХ Д.О. Дуже довга посада.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, у вас така посада довга.

 

ЛЯХ Д.О. Дякую, дякую, Артуре Леонідовичу. В цілому ми підтримуємо. Зауважень до цих законопроектів. Тому пропоную народним депутатам підтримати цей законопроект.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Дмитро Олексійович. Від міністерства. Лаконічно. Ви бачите, лаконічно, чітко. Від Міністерства фінансів України слово надається Вашеці Галині Володимирівні, директору департаменту фінансів освіти, науки, культури та засобів масової інформації. Будь ласка.

 

ВАШЕКА Г.В. Шановні народні депутати! Я хочу сказати, що, ну, насамперед проект закону буде потребувати додаткових бюджетних видатків. Це і виплата грошового забезпечення патронатним вихователям, це і виплата на дітей, це надання поза чергою і житлових будинків та квартир.

Хочу сказати, що механізм функціонування патронатної сім'ї необхідно чітко прописати. Там відсутня навіть кількість дітей, необхідна. Якщо вже механізм робити, то вважаймо, що от, на підставі механізму про прийомні сім'ї та дитячі будинки сімейного типу необхідно визначити кількість дітей, які можуть бути направлені в цю сім'ю.

І друге питання. От, сім'я створена, діти направлені. Пройшло 3 місяці. Все, патронатна сім'я що, перестала функціонувати? А вже місцевий бюджет і будинок виділив. Що далі? Що далі з цим майном, що далі з цими дітьми?

І третє питання. Законопроект, він передбачає виплату і допомоги, і грошового забезпечення. Але цих видатків немає в Бюджетному кодексі. Тобто Закон проголосують, діток направлять у сім'ї, а видатки здійснювати права немає. Тому питання необхідно вирішувати комплексно. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Галина Володимирівна, я впевнений, що до другого читання ми доопрацюємо, народні депутати доопрацюють разом з комітетом, з Міністерством фінансів України цей законопроект. Будуть більш чіткі визначення. Я підтримую вас в цьому. Але ж ну дійсно законопроект гарний. Я думаю, що держава може сьогодні знайти ці… Я не думаю, що ці кошти будуть величезні для держави для того, щоб це питання вирішити.

Будь ласка, Микола  Миколайович.

 

КУЛЕБА М.М. Галина Володимирівна, дякую  дуже. І дуже прошу також  вас як  представника Міністерство фінансів залучитись до цієї роботи, оскільки  ми зараз говоримо не просто  про бюджетне фінансування, ми говоримо про якісно нові послуги, які дозволять взагалі врятувати дитину від тої  старої системи, яка, на жаль, ще працює сьогодні.

Друга річ. За цим законопроектом і ця форма, яка запроваджена, житло виділятися не буде. Ми говоримо про таку послугу саме на власному житлі. (Шум у залі)  Ні, ні, ми не говоримо, що  це не  є обов'язковим. Тобто ми говоримо про те, що якщо  місцевий бюджет буде дозволяти і буде прийняте  таке рішення, то  таке житло може бути надано. Але сьогодні… на час виконання, да, своїх обов'язків.  Але на сьогодні, повірте, є велика мережа закладів, яка також з часом може бути реформована – раз.

Друге.  Ми говоримо про бюджетне фінансування сьогодні тих закладів, тимчасове влаштування, і ця послуга є досить дороговартісною для держави. І ми говоримо, що нова послуга буде в найкращих інтересах дитини, і це поняття ми  вводимо  цим законопроектом і будемо  менш  дороговартісною. Я навіть не хочу  зараз зазначати ті суми, які  сьогодні виділяються на утримання в цих закладах, і кількість дітей  в цих закладах постійно зменшується.

Тому, да, це питання реформ. І я вважаю, що  це якраз   і є тою реформою, яка дійсно поліпшить умови дітей, дасть можливість дітям перебувати у тих формах виховання, які  вже  запровадив світ дуже давно. Але, на жаль, ми проспали це ще   15 років тому, коли запроваджували для    закладів постійного облаштування такі форми  як "прийомна  сім'я", "дитячий будинок сімейного типу",  а альтернатив  для тимчасового влаштування ми не передбачили ніяких. Тому   оце викривлення, скажімо, ми маємо змінити сьогодні. Дуже дякую вам.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую, Микола Миколайович.

Від комітету слово надається народному депутату України, голові підкомітету Споришу Івану Дмитровичу. Будь ласка.

 

СПОРИШ І.Д. Ми зараз з вами, шановні колеги, дійсно розглядаємо 3 законопроекти. Це 2254, 2146 і 1410. В усіх законопроектах це є, визначається порядок захисту дітей під час воєнних дій чи збройних конфліктів, які зараз в даний час у нас є. Я думаю, що всі 3 законопроекти, можливо, діють дійсно на захист наших дітей під час цих воєнних дій і таке інше.

Але мені здається, що все-таки найкращий законопроект, це ми в першому, як ми бачимо, з усіх виступаючих, це все-таки законопроект 2254, Геращенко, Гопко, Гриневич таке інше. Тому я думаю, що цей законопроект дійсно поглинає всі ті інші законопроекти, це 2146 і 1410. Тому я думаю, що ми всі повинні мати одну думку, тим більше, що в законопроекті 2254 багато ми бачимо дійсно новшест. Це вже багато говорилося, патронатна форма виховання дітей і інші. Тому я думаю, що ми повинні дійсно даний законопроект прийняти за основу, можливо, прийняти його, дійсно направити у Верховну Раду для прийняття. Але разом з тим, законопроекти і Фельдмана, можливо, і Павленка, Королевської, які хотіли би, можливо, щось змінити і таке інше, чи добавити до законопроекту Гриневич, Геращенко, Гопко і таке інше. Вони мають на це право.

Тому я думаю, що ми повинні підтримати даний законопроект 2254. І дійсно щоб він був прийнятий на сесії Верховної Ради.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Іван Дмитрович. Будемо визначатися. Пропонується: перше, рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти проект закону за основу, закон з реєстраційним номером 2254, поданий народними депутатами України Геращенко, Гопко, Гриневич та іншими, взяти його за основу. Окремі положення закону, реєстраційний номер 2146, поданий народним депутатом України Фельдманом врахувати при підготовці цього законопроекту. І врахувати частково законопроект реєстраційний номер 1410, поданий народними депутатами України Павленком і Королевською.

І друге. Співдоповідачем від комітету по всім законопроектам визначити голову підкомітету з питань молодіжної політики, сім'ї та дитинства Спориша Івана Дмитровича. Прошу голосувати.

Хто - "за"? Проти? Утримався? Одноголосно. Вітаю вас, Ганна Миколаївна! Микола Миколайович, вас теж. Дякую. Дякую, шановні колеги.

Шановні колеги, шановні народні депутати, до комітету звернулося Міністерство молоді і спорту України  з пропозицією розглянути можливість проведення парламентських слухань про становище молоді в Україні, приділивши особливу увагу національно-патріотичному вихованню дітей та молоді, що проходитиме у грудні 2015 року.

Пропонується погодитися з пропозицією про проведення парламентських слухань та рекомендувати Міністерству молоді та спорту України підготувати доповідь про становище молоді в Україні, на тему: "Формування патріотизму та національної свідомості дітей та молоді в сучасних умовах".

Якщо немає зауважень та інших пропозицій, давайте обговоримо. Підтримуємо, да?

Пропонується: перше – затвердити тему доповіді; друге – направити рішення комітету до Міністерства молоді і спорту України. Прошу голосувати.

Хто - "за"? Проти? Утримався? Одноголосно. Я чому на вас дивлюсь, Олег Миколайович, ви не проти, да?

І п'яте, наступне питання порядку денного. До комітету звернулося Міністерство також молоді і спорту України з пропозицією щодо надання від комітету кандидатури до складу Комітету з присудження Премії Кабінету Міністрів "За особливі досягнення молоді у розбудові країни".

Пропоную затвердити кандидатуру голову підкомітету з питань молодіжної політики, сім'ї та дитинства Спориша Івана Дмитровича.  Немає зауважень? Немає.

Тоді пропонується затвердити кандидатуру голови підкомітету з питань молодіжної політики, сім'ї та дитинства Спориша Івана Дмитровича для включення до складу Комітету з присудження  Премії Кабінету Міністрів України  за особливі досягнення  молоді у розбудові України.

Друге. Направити рішення  комітету до Міністерство молоді  та спорту України.

Прошу голосувати. Хто – "за"?  Проти?   Утримався? Одноголосно. Іван Дмитрович,  вітаю вас. Вітаю вас.

І останнє. Переходимо до організаційного питання. Пропоную рекомендувати Керівнику Апарату Верховної Ради України призначити Криштафовича Ореста Ярославовича на головного спеціаліста нашого  секретаріату комітету, який на  цей час працює  на посаді спеціаліст І категорії секретаріату та знаходиться в резерві на посаду головного консультанта.

Дивіться, шановні колеги, Віра  Андріївна займається цим питанням. Ми будемо рекомендувати Голові Секретаріату Верховної Ради, рекомендувати  Криштафовича Ореста Ярославовича  на посаду головного консультанта. Якщо це  з якихось  міркувань  чи причин  аргументованих  ми цього не зможемо зробити, то на кандидатуру консультанта секретаріату. Немає зауважень..?

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Будь ласка,  вставайте.

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Автобіографію  ви  ж нам не розказали, ні… 

Шановні колеги, я прошу тоді проголосувати за ту пропозицію, яку я тільки що озвучив під стенограму, що стосовно Криштофовича Ореста Ярославовича, підтримати його на посаду головного консультанта секретаріату чи консультанта секретаріату. Прошу голосувати. Хто "за"? Проти? Утримався? Одноголосно. Це не тільки проголосувати, а треба ще… Так. Ну, підемо до Зайчука, заблокуємо… Так. Це добре…Дякую.

Шановні члени комітету, хочу нагадати, що наступне засідання комітету у нас відбудеться 21 квітня 2015 року о 14.30. Дякую за роботу. В Києві, так, поки у Києві.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку