Головна > Текстові публікації > Інформація про дотримання законодавства > з питань дотримання прав дітей, допомоги сім'ям з дітьми
04 жовтня 12:38
Заступник Голови Комітету, голова підкомітету з питань фізичної культури та спорту Денис Силантьєв взяв участь в урочистих проводах збірної команди України на ІІІ літні юнацькі Олімпійські ігри. докладніше
04 жовтня 11:25
Голова підкомітету питань молодіжної політики, сім’ї та дитинства Іван Спориш провів особистий прийом громадян докладніше
27 вересня 09:33
Вітання з Всесвітнім Днем туризму та Днем туризму в Україні! докладніше
25 вересня 09:50
Комітет з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму розглянув проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» (реєстр. № 9000), поданий Кабінетом Міністрів України, та надіслав свої пропозиції до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України. докладніше
19 вересня 11:06
Комітет розглянув питання про результати аналізу ефективності реалізації Державної програми забезпечення молоді житлом на 2013-2017 роки, за матеріалами Рахункової палати України. докладніше
10 вересня 18:21
Голова Комітету Артур Палатний взяв участь у святкуванні дня фізичної культури та спорту докладніше
10 вересня 17:46
Комітет з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму рекомендував Верховній Раді України прийняти за основу та в цілому проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реєстрації шлюбу громадян, що проживають на тимчасово окупованій території (реєстр. № 8400), поданий народними депутатами України Гопко Г. М., Юринець О. В., Кишкарем П. М., Артюшенком І. А. докладніше
07 вересня 15:20
Вітання з Днем фізичної культури та спорту докладніше
Надрукувати Збільшити зону перегляду

з питань дотримання прав дітей, допомоги сім'ям з дітьми

16 листопада 2015, 16:24

Інформація Генеральної прокуратури України щодо дотримання Конвенції ООН про права дитини в Україні

Інформація Генеральної прокуратури України щодо дотримання Конвенції ООН про права дитини в Україні.

 

 

Органами прокуратури України в межах наданих повноважень приділяється постійна увага захисту прав і свобод дітей.

Реалізуючи рекомендації та настанови ООН, Комітету Міністрів Ради Європи, вимоги нового Закону України «Про прокуратуру», проведено системну реорганізацію роботи органів прокуратури у сфері захисту прав і свобод дітей. Вона полягає в об’єднанні та комплексному застосуванні повноважень прокурора на всіх напрямах діяльності, визначених Конституцією України, за об’єктом захисту, створенні спеціального (ювенального) прокурора. У центрі уваги – дитина і додержання її прав, а також інтереси держави у цій сфері.

У липні 2015 року в структурі Генеральної прокуратури України створено управління ювенальної юстиції, в регіональних прокуратурах - відділи ювенальної юстиції, в прокуратурах місцевого рівня ці функції покладено на спеціально визначених прокурорів. Зазначені підрозділи здійснюють представництво інтересів дітей та держави у суді, нагляд за додержанням законів під час проведення оперативно-розшукової діяльності, дізнання та досудового слідства у кримінальних провадженнях щодо неповнолітніх, підтримання державного обвинувачення в суді, нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних провадженнях та застосуванні інших заходів примусового характеру стосовно неповнолітніх.

Завдяки такому підходу прокурорами цього року захищено та поновлено права близько 50 тис. дітей на особисту свободу та недоторканність, освіту, охорону життя і здоров’я, житло, майно, соціальне забезпечення, працю.

За фактами розкрадання, привласнення та розтрати бюджетних коштів, виділених на утримання дитсадків, шкіл, незаконного відчуження майна цих установ, а також порушення прав дітей розпочато 196 кримінальних проваджень, задоволено 1,6 тис. позовів прокурорів на суму майже 190 млн. гривень.

Так, Вищий господарський суд України, погодившись з доводами Генеральної прокуратури України, задовольнив позов про витребування з незаконного володіння приватного підприємства на користь держави дитячого оздоровчого табору «Сонячний» площею понад 5000 кв. м., розташованого на земельній ділянці площею 2 га в Одеській області.

Прокуратура міста Києва, оскарживши незаконні судові рішення, запобігла незаконному заволодінню приміщенням навчального закладу площею 200 кв. м. у Печерському районі столиці.

Унаслідок застосування представницьких повноважень відновлено право держави на користування комплексом об’єктів нерухомого майна та земельною ділянкою оздоровчого табору «Корчагінець» (Київська область) площею 5 га вартістю 58 млн. гривень.

Господарським судом Київської області задоволено позов Генеральної прокуратури України про витребування з чужого незаконного володіння державного майна дитячого оздоровчого комплексу «Славутич» площею понад 2000 кв. м., розташованого на території в 7 га. Вказаним майном з 2010 року незаконно користувалося комерційне товариство, учасником якого був благодійний фонд Любові Полежай «Дорога майбутнього». На цей час справа розглядається в суді апеляційної інстанції.

Крім того, Генеральною прокуратурою України пред’явлено 6 позовів про визнання незаконними оренди та подальшої приватизації наприкінці       2013 року комерційними компаніями понад 2,5 тисяч кВ. м. державної нерухомості в центрі столиці за погодженням з попереднім керівництвом Міністерства освіти і науки України.

Засобами представницького характеру прокурори реагували на факти незаконного позбавлення соціально незахищених категорій дітей житла, соціальних виплат, стипендії, винагороди за виробничу практику, харчування, порушення їхніх прав на приватизацію, отримання спадкового майна, безпечні умови пересування, вільний доступ дітей-інвалідів до помешкань, навчальних закладів тощо. Судами задоволено 1,1 тис. таких позовів.

Також з метою недопущення порушення прав дітей та інтересів держави прокурорами здійснено вступ та забезпечено участь у майже 7 тис. справ за позовами інших осіб.

З набранням 01.09.2015 чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору» органи прокуратури позбавлено пільг щодо сплати судового збору. Водночас відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» Генеральній прокуратурі України не передбачено видатки на його сплату і відповідне фінансування не здійснюється.

У зв’язку з цим, звертаючись до суду із заявами, скаргами, прокурори вимушені заявляти клопотання про відстрочення або звільнення від сплати судового збору до винесення рішення у справі, які в більшості випадків судами не задовольняються.

Незважаючи на неодноразові звернення Генеральної прокуратури України до Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України, Міністерства юстиції України щодо врегулювання ситуації, питання додаткового фінансування чи перерозподілу бюджетних асигнувань не вирішено, що практично унеможливило виконання прокурорами функції представництва інтересів дітей та держави у суді.

Крім того, прокурорами забезпечено процесуальне керівництво у понад 7 тис. кримінальних проваджень стосовно неповнолітніх. Вжито заходів до захисту прав дітей при проведенні оперативно-розшукової діяльності, досудового слідства, постановленні щодо них незаконних судових рішень. Переорієнтовано діяльність у цій сфері з репресивного на відновний характер відповідальності неповнолітніх.

Зокрема, процесуальними керівниками внесено 1,7 тис. вказівок під час досудового розслідування кримінальних проваджень, припинено 5 фактів незаконного затримання підлітків. На вимогу прокурорів до дисциплінарної відповідальності притягнуто 269 працівників органів внутрішніх справ, які допустили порушення закону. За ініціативою процесуальних керівників слідчими внесено понад 1,5 тис. подань про усунення причин і умов, що сприяли протиправній діяльності неповнолітніх.

До суду органами прокуратури направлено 300 обвинувальних актів з угодами про примирення та визнання винуватості, 565 клопотань про звільнення від кримінальної відповідальності підлітків, застосування до них примусових заходів виховного або медичного характеру.

В апеляційному порядку прокурорами взято участь у перегляді 581 судового рішення, з них у 45 провадженнях ухвалено нові вироки. Судами апеляційної інстанції задоволено 139 апеляційних скарг прокурорів, змінено вироки у 174 випадках. Підставами для перегляду судових рішень були істотні порушення вимог кримінального процесуального закону, права на захист, невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, неповнота судового розгляду тощо.

Унаслідок гуманізації кримінального судочинства кількість засуджених у виховних колоніях зменшилася на третину (до 378 осіб).

Реагуючи на порушення прав дітей у слідчих ізоляторах, виховних колоніях, інших спеціальних установах, прокурорами розпочато 22 кримінальних провадження, внесено 681 вказівку, звільнено 4 осіб, які незаконно там утримувались. На вимогу прокурорів притягнуто до дисциплінарної відповідальності 446 службових осіб органів внутрішніх справ, державної пенітенціарної служби, які неналежно виконували обов’язки щодо захисту ув’язнених та засуджених дітей.

Так, посадові особи СІЗО Житомирської установи виконання покарань № 8 вийшли за межі наданих повноважень, незаконно розмістивши у камері разом з іншими підлітками неповнолітніх, ув’язнених за особливо тяжкий злочин. Останні зґвалтували хлопчика, який утримувався з ними, а медичні працівники установи не надали йому необхідної допомоги, що призвело до суттєвого погіршення здоров’я неповнолітнього. За вказаним фактом Генеральною прокуратурою України розпочато кримінальне провадження за ч. 2 ст. 137, ч. 3 ст. 365 КК України, досудове розслідування триває. За ініціативою прокуратури потерпілому змінено запобіжний захід на більш м’який (домашній арешт), звільнено з посади начальника медичної частини слідчого ізолятора.

З метою забезпечення соціальних прав дітей на вимогу Генеральної прокуратури України Міністерством освіти і науки України внесено зміни до Порядку надання одноразової допомоги дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, після досягнення 18-річного віку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2005 № 823. Це надало можливість дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, які перебувають у місцях позбавлення волі, при досягненні 18-річного віку отримати відповідну грошову допомогу.

Вивчення стану законності у цій сфері свідчить про неналежне впровадження заходів, спрямованих на розвиток програм відновного правосуддя. Зокрема, не налагоджено застосування процедури медіації як ефективного засобу добровільного примирення потерпілого та правопорушника, не створено службу пробації.

Не сприяє ресоціалізації засуджених відсутність нормативно-правових актів щодо забезпечення виконання Закону України «Про пробацію», насамперед організації діяльності волонтерів, складення досудової доповіді, здійснення нагляду та проведення соціально-виховної роботи із засудженими, розроблення та реалізації пробаційних програм, взаємодії державних органів. Відповідно до вимог вказаного Закону Урядом ці документи мали бути прийняті ще до 28.05.2015.

Зазначені чинники негативно впливають на побудову в Україні повноцінної системи кримінальної юстиції щодо неповнолітніх, спроможної забезпечити законність, обґрунтованість та ефективність кожного рішення, пов'язаного з перевихованням та подальшою соціальною підтримкою дитини, яка потрапила у конфлікт із законом.

Водночас робота органів прокуратури на цьому напрямі триває, з урахуванням законодавчих змін вживаються організаційно-практичні заходи щодо покращання стану додержання прав та інтересів дітей.

 

 

З повагою

 

Заступник

Генерального прокурора України                                                                                                                                В. Касько