Головна > Текстові публікації > Інформація про дотримання законодавства > з питань дотримання прав дітей, допомоги сім'ям з дітьми

Повідомлення

Перейти до розділу
06 грудня 12:15
Вітання з Днем Збройних Сил України! докладніше
14 грудня 17:07
Сьогодні Голова Комітету Артур Палатний нагородив грамотами переможців та призерів чемпіонатів світу та Європи зі змішаних єдиноборств ММА, що відбулися у Королівстві Бахрейн, Іспанії та Румунії. докладніше
10 грудня 16:28
З 8 по 9 грудня в Києві, в Будинку фізичної культури та спорту Міністерства внутрішніх справ України, проходив перший чемпіонат України з національного виду спорту рукопаш гопак. докладніше
07 грудня 11:39
ДВАДЦЯТИП’ЯТИМЕТРОВИМ І П’ЯТДЕСЯТИМЕТРОВИМ БАСЕЙНАМ В УКРАЇНІ БУТИ! докладніше
06 грудня 12:19
5 грудня 2018 року Верховна Рада України ухвалила за основу та в цілому проект Закону України про оголошення природних територій Куяльницького лиману Одеської області курортом державного значення, (реєстр. № 8502), поданий народними депутатами України Романовою А. А., Сисоєнко І. В., Велікіним О. М. За це рішення проголосували 231 народний депутат України. докладніше
22 листопада 18:35
21 листопада цього року. Комітет з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму розглянув питання «Щодо масових порушень прав українських туристів у туристичному сезоні 2018 року». докладніше
16 листопада 12:55
Секретар Комітету Верховної Ради України з питань сім’ї молодіжної політики, спорту та туризму – голова підкомітету з питань розвитку туризму, курортів та рекреаційної діяльності Анна Романова з робочим візитом відвідала Індію. докладніше
13 листопада 15:57
Комітет запропонував Верховній Раді України повернути на доопрацювання суб’єктам законодавчої ініціативи проекти Законів України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання жорстокому поводженню з дітьми, реєстр. № 8325 та реєстр. № 8325-1. докладніше
07 листопада 17:43
Комітет пропонує Верховній Раді України прийняти за основу та в цілому проект Закону України про оголошення природних територій Куяльницького лиману Одеської області курортом державного значення, (реєстр. № 8502), поданий народними депутатами України Романовою А.А., Сисоєнко І.В., Велікіним О.М. докладніше
Надрукувати Збільшити зону перегляду

з питань дотримання прав дітей, допомоги сім'ям з дітьми

16 листопада 2015, 16:48

Інформація Міністерства освіти і науки України щодо дотримання Конвенції ООН про права дитини в Україні

Інформація Міністерства освіти і науки України щодо дотримання Конвенції ООН про права дитини в Україні.

 

 

Дошкільна освіта

 

Відповідно до ст. 3 і ст. 4 Закону України "Про дошкільну освіту",  дошкільна освіта є обов'язковою первинною складовою частиною системи безперервної освіти в Україні.

Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної освіти в державних  і  комунальних  дошкільних  навчальних закладах у межах державних  вимог до змісту, рівня й обсягу дошкільної освіти (Базового  компонента  дошкільної освіти) та обов'язкову дошкільну освіту  дітей  старшого  дошкільного  віку; сприяє розвиткові  та збереженню мережі дошкільних навчальних закладів незалежно від підпорядкування, типів і форм власності.

З метою забезпечення прав дітей на дошкільну освіту, Міністерством спільно з регіональними органами управління освітою постійно проводиться робота по розширенню мережі дошкільних навчальних закладів (далі - ДНЗ).

За оперативними даними з регіонів, у 2014 році суттєво удосконалено мережу ДНЗ. Зокрема, відкрито 5 новобудов,  557 груп у функціонуючих ДНЗ; 39 ДНЗ у пристосованих приміщеннях, 38 ДНЗ відновили  свою діяльність. Завдяки систематичній роботі додатково створено близько 20 тис. місць у ДНЗ України.

За даними Державної служби статистики України,  станом на 1 січня 2015 року мережа ДНЗ склала 15002 заклади. У них здобувають дошкільну освіту 1 млн.294 тис.891 дитина.

Охоплення дітей дошкільного віку (3-5 років) ДНЗ по Україні становить 74,2 відсотки (міські поселення 82,5 відсотків, сільська місцевість – 57,5).

Різними формами дошкільної освіти (соціально-педагогічний патронат, групи короткотривалого перебування при загальноосвітніх та позашкільних закладах тощо) у 2014 році було охоплено 99,7 % дітей п’ятирічного віку та 84,4 % дітей віком від 3 до 6 (7) років. 

Зміст освітньої роботи в ДНЗ різних типів та форм власності відповідає основним концептуальним положенням Базового компонента дошкільної освіти, яким визначено вимоги до рівня освіченості, розвиненості й вихованості дитини 6 (7) років перед її вступом до школи.

З січня 2015 року Міністерством освіти і науки здійснюється системна робота із запровадження інклюзивного навчання в ДНЗ. Напрацьовується відповідна  нормативно-правова база.

Зокрема, постановами Кабінету Міністрів України  від 29 липня 2015 року:

за № 530 затверджено зміни до Положення про  дошкільний  навчальний  заклад, якими врегульовано питання про створення інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах та умови зарахування дітей до таких груп:

за № 531 затверджено зміни до постанов Кабінету Міністрів України  від 14 квітня 1997 р. № 346 і  від 14 червня 2000 p. № 963. Зазначеними змінами посаду асистента вихователя дошкільного навчального закладу включено до переліку посад педагогічних працівників і встановлено щорічну основну відпустку тривалістю 56 календарних днів (у тому числі вихователям, які працюють в інклюзивній групі).

Також затверджено спільний наказ Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп» від 06.02.2015 № 104/52,  зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 лютого 2015 року за № 224/26669.

Посаду  «асистент вихователя дошкільного навчального закладу», включено до Національного класифікатора України ДК 003:2010 «Класифікатор професій». Робота продовжується.

 

Загальна середня освіта

 

Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування

 

Державна політика у галузі захисту прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, спрямована на реформування системи інтернатних закладів для таких дітей.

На виконання Державної цільової соціальної програми реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, до 2017 року в областях діють регіональні програми по реформуванню мережі інтернатних закладів усіх типів, зменшення наповнюваності шкіл-інтернатів, дитячих будинків вихованцями та забезпечення пріоритетності влаштування дітей в сім’ї громадян.

 До інтернатних закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, влаштовуються діти, яких з певних причин немає можливості влаштувати на виховання в сім’ю (опіка, піклування, прийомні сім’ї, дитячі будинки сімейного типу).              

За статистичними даними, протягом останніх п’яти років мережа інтернатних закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, суттєво зменшилася. Зокрема, кількість дитячих будинків зменшилася на 38 відсотків та на 31,3 відсотки зменшилось у них вихованців:

2011 рік                                               2015 рік

к-сть закладів – 113                         к-сть закладів – 43                              

у них дітей     4771                         у них дітей –  1494

 

Кількість загальноосвітніх шкіл-інтернатів, у тому числі спеціальних, зменшилася  на 42 відсотки, вихованців у них – на 35 відсотків:

2011 рік                                               2015 рік

к-сть закладів –  77                           к-сть закладів – 33                              

у них дітей – 10135                           у них дітей –  3555

 

Разом з тим, щороку до інтернатних закладів системи освіти за путівками служб у справах дітей прибуває понад тисяча дітей із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, що засвідчує потребу в таких закладах. 

У процесі пошуку нових форм утримання дітей зазначеної категорії та їх соціалізації Міністерством надано погодження засновникам – місцевим органам виконавчої влади – на реорганізацію 44 загальноосвітніх шкіл-інтернатів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у  навчальні заклади інших типів: санаторні, спеціалізовані з поглибленим вивченням мов, спортивного профілю, навчально-реабілітаційні центри.

На базі інтернатних закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, створюються спеціалізовані класи з посиленою військово-спортивною підготовкою (Волинська, Вінницька, Тернопільська області, м. Київ), фізико-математичного та суспільно-гуманітарного профілю (Київська, Вінницька, Харківська, Миколаївська, Херсонська, Закарпатська, Рівненська, Дніпропетровська області, м. Київ), де разом із дітьми, які потребують особливої уваги з боку держави, навчаються діти з сімей.

Зменшення кількості дітей у загальноосвітніх школах-інтернатах забезпечило можливість створення комфортних побутових умов, родинний затишок та впровадження інноваційних виховних методик.

Відповідно до законодавства в усіх інтернатних закладах для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, діти знаходяться на повному державному утриманні, що передбачає безкоштовне їх проживання, навчання, харчування, забезпечення одягом, взуттям, предметами гігієни тощо.

З метою виявлення обдарованих дітей із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, для вихованців інтернатних закладів проводяться  фестивалі, конкурси та благодійні заходи всеукраїнського рівня.

Міністерством освіти і науки за фінансової підтримки Міністерства культури і туризму, Національної телекомпанії та Національної радіокомпанії, продюсерського центру «Стар» з 2010 року започатковано в день Святого Миколая проведення Всеукраїнського фестивалю виконавців естрадної пісні «Пісенна перлина» серед  вихованців інтернатних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

З 2008 року щорічно проводиться благодійний фестиваль “Талановиті діти України”. Номінанти зазначених фестивалів  продовжують навчання у  вищих навчальних закладах та отримують  спеціальні стипендії від спонсорів фестивалів.

З червня 2011 року для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, за організаційної підтримки МОН України проводиться Міжнародний фестиваль «Щасливі долоні».

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 5 квітня 1994 року № 226 «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування», випускники шкіл-інтернатів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок закладів, у яких вони навчалися, комплектом нового одягу і взуття на суму, не меншу, ніж 12 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (204 грн.) та грошовою допомогою в розмірі, не менше, ніж  2,5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (42,5 грн.). При вступі до навчальних закладів дана категорія осіб зараховується на повне державне забезпечення і виплачується не менше  35 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (595 грн.) для придбання одягу та взуття.

При працевлаштуванні випускникам, які навчалися у навчальних закладах і перебували на повному державному утриманні, після закінчення навчального закладу видається одяг, взуття, м’який інвентар та обладнання на суму, не менше 40 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (680 грн.), а тим, які перебували під опікою (піклуванням) – не менше 16 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (272 грн.) та одноразова грошова допомога в розмірі 6 прожиткових мінімумів (8268 грн.).

Ураховуючи складну суспільно-політичну ситуацію, що склалася у східних регіонах України, з метою збереження життя, забезпечення умов для проживання, навчання та виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, Міністерством освіти і науки спільно з органами управління освітою Донецької та Луганської областей вжито заходів щодо своєчасного вивозу  дітей на підконтрольні українській владі території.

Міністерством освіти і науки України листами від 19.01.2015 № 1/9-17, від 30.04.2015 № 1/9-224, від 22.07.2015 № 1/9-343 рекомендовано обласним управлінням (департаментам) освіти надавати відповідну допомогу сім’ям з дітьми Донецької та Луганської областей, які переїхали на мирні території України,  щодо організації навчання таких дітей, невідкладно вживати заходи щодо влаштування дітей, батьки яких загинули під час участі в антитерористичній операції, захищаючи незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України, або померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, отриманих у районах проведення антитерористичної операції, до інтернатних закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. За повідомленням обласних органів управління освітою, у 2014/2015 навчальному році до спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів різних регіонів України влаштовано 570 дітей з особливими освітніми потребами – переселенців із Донецької та Луганської областей.

 

Діти з особливими потребами

 

Державна політика щодо освіти дітей з особливими потребами спрямована не лише на набуття учнями знань, умінь, навичок, а й на формування на їх основі ключових компетенцій, які сприятимуть вмінню через спілкування знаходити  порозуміння з іншими людьми,  облаштовувати власне життя й бути корисним сім’ї, громаді, суспільству.

На сьогодні в Україні функціонує розгалужена мережа загальноосвітніх навчальних закладів, де діти з порушеннями розвитку можуть здобувати освіту в найбільш оптимальних умовах: спеціальні школи, спеціальні школи-інтернати, навчально-реабілітаційні центри, навчально-виховні комплекси, спеціальні та інклюзивні класи у загальноосвітніх школах; окрім того, навчатися за індивідуальною або дистанційною формами. Держава забезпечує варіативність, але право вибору навчального закладу належить батькам.

За даними державної статистики, у 2014/2015 н. р. функціонували 290 спеціальних загальноосвітніх шкіл та шкіл-інтернатів, де здобували освіту у комплексі з реабілітаційними послугами 33,0 тис. учнів з порушеннями розвитку.

З метою забезпечення реалізації права на освіту дітям зі складними порушеннями розвитку створено новий тип загальноосвітнього навчального закладу – навчально-реабілітаційний центр (далі – НРЦ). У структурі центру є реабілітаційне відділення, послугами якого можуть користуватися не лише вихованці НРЦ, але й учні, які навчаються у загальноосвітніх школах, зокрема, в інклюзивних та спеціальних класах. На сьогодні діє 48 НРЦ із контингентом 5,5 тис. учнів.

 Розвиток мережі навчально-реабілітаційних центрів сприяє реалізації права на освіту дітей із складними порушеннями розвитку, в тому числі з аутизмом, помірною розумовою відсталістю, сліпих, глухих у поєднанні з розумовою відсталістю та іншими порушеннями.

За державними статистичним даними, кількість учнів НРЦ щороку збільшується і становить:

        *2014/2015 н. р.         2013/2014 н. р.             2012/2013 н. р.                              

           5,5 тис. осіб              5,0 тис. осіб                   4,5 тис. осіб    

*(без даних тимчасово окупованих територій Автономної Республіки Крим, м. Севастополя та частини зони проведення антитерористичної операції).

 

Органами управління освітою постійно здійснюються заходи, спрямовані на зміцнення навчальної, матеріально-технічної бази спеціальних навчальних закладів. На зазначені цілі додатково залучаються благодійні внески та кошти на виконання цільових заходів.

Для здійснення корекційно-розвиткової та реабілітаційної роботи (психолого-педагогічна, соціальна, медична, фізкультурно-оздоровча, трудова реабілітація) всі спеціальні школи, школи-інтернати а, може, спеціальні загальноосвітні навчальні заклади? забезпечені корекційним обладнанням індивідуального та колективного призначення. Відповідно до спеціалізації обладнані кабінети вчителів-дефектологів, психологічної реабілітації, навчальні кабінети, оснащені необхідним навчальним та дидактичним матеріалом, кабінети соціально-побутового орієнтування, майстерні, бібліотеки, актові зали, кабінети ЛФК, спортивні майданчики. У всіх закладах наявні медичні блоки, забезпечені фізіотерапевтичною апаратурою (інгалятори, апарати електро- та імпульсної магнітотерапії, апарати для ультразвукової терапії тощо).

На сьогодні всі діти-інваліди, які виховуються в інтернатних закладах, мають індивідуальні програми реабілітації, відповідно до яких здійснюється системна комплексна реабілітація (медична, психолого-педагогічна, трудова, фізична, соціальна).

На базі облаштованих навчальних майстерень відповідно до трудових профілів, рекомендованих лікарями, учні оволодівають системою трудових умінь і навичок, готуються до самостійної праці та соціалізації. У багатьох спеціальних навчальних закладах відкрито класи з поглибленим професійно-трудовим  навчанням, наявні навчально-дослідні ділянки, теплиці.

Положенням про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.2004 № 651, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 20.08.2004 за № 1036/9635, визначено необхідність залучення дітей з особливими потребами до активної творчої діяльності, створення в позашкільних навчальних закладах належних умов для організації навчально-виховного процесу з урахуванням психофізичних особливостей, індивідуальних можливостей, інтересів таких дітей, з метою їх соціальної адаптації в суспільстві.

Діти з особливими потребами беруть участь в освітніх, творчих, спортивних заходах різних рівнів, залучаються до гурткової та клубної роботи математичного, туристичного, спортивного напрямків та Малої академії наук. Діти з інвалідністю є постійними учасниками спеціальної спартакіади «Повір у себе».

Заслуговує на увагу досвід роботи позашкільних навчальних закладів Запорізької області. Використовуючи варіативність форм охоплення позашкільною освітою,  32 учні з порушеннями слуху залучені до гуртка технічної творчості при обласному центрі науково-технічної творчості учнівської молоді «Грані»; 650 учнів з порушеннями зору, розумовою відсталістю є постійними відвідувачами обласного центру еколого-натуралістичної роботи учнівської молоді; понад 200 дітей з особливими потребами є постійними учасниками експедицій, які організовує обласний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді. 

До шкільних позаурочних культурно-розважальних заходів залучено   100%  дітей зазначеної категорії.

Результатом комплексної і системної роботи є досягнення учнів з порушеннями розвитку у спорті:

учениця 8 класу Хортицького національного навчально-реабілітаційного багатопрофільного центру Вікторія Савкова, не зважаючи на порушення опорно-рухового апарату, на ХІV Параолімпійських іграх у Лондоні  у 2012 році виборола золоту медаль у плаванні на 100 метрів брасом і стала наймолодшою чемпіонкою цієї олімпіади, у цьому ж році на кубку України вона виборола 5 золотих медалей, на чемпіонаті України 2013 року – ще три золоті та одну срібну медаль.

Вихованка цього ж закладу Вікторія Марчук (з порушеннями функції рук) у 2012 році стала чемпіонкою світу з паратхеквондо в Санта-Крузі, на Чемпіонаті світу в Лозанні (Швейцарія) також виборола золото та названа кращою серед спортсменок чемпіонату і була запрошена президентом Всесвітньої федерації з паратхеквондо на безкоштовне двотижневе стажування у Сеулі. Водночас  стала дворазовою чемпіонкою України з цього виду спорту. За ці досягнення отримала премію Кабінету Міністрів України.

Олександра Ляусова, у зимових видах спорту для людей з обмеженими фізичними можливостями  на Чемпіонаті України-2013 виборола чотири бронзові медалі, на Чемпіонаті України з плавання посіла 2 та 3 місця.

 В естетичних видах діяльності вихованець Хортицького центру Семенов Гліб, який має статус дитини, позбавленої батьківського піклування, отримав  Гран-прі у вокальному конкурсі народної пісні «Слов’янські зорі». Вихованці Гуляйпільської школи посіли ІІ місце у Всеукраїнському благодійному фестивалі «Талановиті діти України».

Велика увага залученню дітей з порушеннями зору до позашкільної освіти приділяється у Харківському спеціальному навчально-виховному комплексі  ім. В. Г. Короленка (далі – НВК).

У закладі працює 12 гуртків, для фізичного розвитку дітей є 2 спортивні зали, дитяче спортивне містечко. На базі НВК працює  спортивна школа обласної організації «Інваспорт». Вихованці є переможцями обласних, всеукраїнських та міжнародних змагань з плавання, голболу, легкої атлетики, шахів.

На паралімпійських іграх в Лондоні учениця 10-го класу Бережна Яна завоювала срібну медаль. За заслуги в спорті нагороджена орденом княгині Ольги. У 2013 році Бережна Яна та Піддубна Марина стали бронзовими призерами чемпіонату світу з плавання (Канада).

 У НВК у 1991 році відкрито філію дитячої музичної школи № 13 ім. Коляди, орієнтовану на дітей з порушеннями зору. Заняття безкоштовні. Шкільному хору, духовому оркестру  присвоєно звання «Зразковий художній колектив» Міністерства освіти і науки України.

 У 2012/2013 навчальному році учениця НВК Московченко В. отримала диплом І ступеня в щорічній науково-технічній конференції «Гагарінські читання» та перемогла у ІІІ етапі ХІІ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика. У НВК працює літературна студія, троє вихованців якої стали членами Спілки письменників України.

Заклад співпрацює з Американською радою з питань освіти. Протягом останнього десятиріччя 18 учнів виграли гранти на навчання в американських школах на період один рік.

Всі вихованці спеціальних навчальних закладів охоплені гуртковою роботою. Щорічно у рамках обласних фестивалів художньої творчості серед вихованців спеціальних шкіл-інтернатів «Повір у себе» проходить виставка творчих робіт. Діти займаються в гуртках спортивного, художнього, технічного спрямування. Частина вихованців відвідує музичні школи, бере участь у концертах та конкурсних заходах міського, районного, обласного рівнів.

В рамках виконання Конвенцій про права дітей, права інвалідів, для забезпечення права дітей з особливими потребами на рівний доступ до якісної освіти, всебічний розвиток та ітеграцію у суспільство Міністерством розроблено понад 20 галузевих нормативно-правових актів та інструктивно-методичних листів, спрямованих на розвиток інклюзивного та інтегрованого навчання.

Внаслідок цього вирішені питання запровадження інклюзивного навчання дітей з особливими потребами, починаючи з дошкільного віку, збільшено коефіцієнт фінансування (у 2,5 рази) навчання учнів з особливими потребами в інклюзивних та спеціальних класах загальноосвітніх навчальних закладів, врегульовані питання оплати праці педагогічних працівників у класах з інклюзивним навчанням.

Запровадження інклюзивного та інтегрованого (спеціальні класи у загальноосвітніх навчальних закладах) навчання зумовило збільшення  кількості дітей з інвалідністю у загальноосвітніх школах. За статистичними даними, кількість дітей з інвалідністю, учнів загальноосвітніх шкіл, становила:

2014/2015 н. р.              2013/2014 н. р.               2012/2013 н. р.

 59,6 тис. осіб                50,8 тис. осіб                    45,8 тис. осіб

Відповідно щорічно зменшується кількість дітей у спеціальних школах та школах-інтернатах:

*2014/2015 н. р.              2013/2014 н. р.                2012/2013 н. р.

 33 тис. осіб                    39 тис. осіб                         40,4 тис. осіб

 

За оперативними даними, у порівнянні з минулим у 2015/2016 навчальному році на 25 відсотків збільшилося класів з інклюзивним навчанням (1798 класів) та на 18, 5 відсотків (2701 осіб) у них учнів. Уведено 994 посади асистента учителя, що на 36,1 відсоток посад більше у порівнянні з попереднім роком.

Окрім того, на 5 відсотків (5798 осіб) збільшилася кількість учнів з особливими потребами, для яких навчально-виховний процес організовано у спеціальних класах загальноосвітніх шкіл за місцем їх проживання.

За статистичними даними, у 2014 році доступними для дітей з інвалідністю були 76,7 відсотків (13135) загальноосвітніх шкіл від загальної кількості;  у 91 школі встановлено ліфти.

Незалежно від місця навчання всі учні з особливими освітніми потребами, в тому числі з інвалідністю, забезпечуються безкоштовними підручниками та гарячим харчуванням. Відповідно до законодавства вихованці спеціальних навчальних закладів утримуються за рахунок держави.

Для забезпечення учнів з особливими потребами новими підручниками у 2014 році за державним замовленням було видано 39 назв підручників для дітей з особливими освітніми потребами загальним накладом 47 453 примірників: 5 назв підручників для сліпих дітей (шрифтом Брайля), 13 назв для дітей зі зниженим зором (збільшеним шрифтом), для дітей із затримкою психічного розвитку 4 назви, для глухих дітей – 3 назви, для дітей зі зниженим слухом – 6 назв, для розумово відсталих дітей – 7 назв.

У 2015 році з державного бюджету на ці цілі виділено 7 млн. грн. Наразі до друку підготовлено 25 назв підручників для дітей різних нозологій, загальним тиражем 22 210 одиниць. 

Проте, залишаються актуальними питання оновлення навчально-матеріальної бази спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів та закладів з інклюзивним навчанням, забезпечення у повному обсязі підручниками дітей з особливими потребами, особливо – для сліпих дітей шрифтом Брайля. Кошти, передбачені Державною цільовою програмою «Національний план дій з реалізації Конвенції про права інвалідів» на період до 2020 року, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2012 № 706, на зазначені цілі Міністерству не виділялися.

На офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки створено рубрику «Освіта дітей з особливими потребами», де розміщені навчальні плани, програми для дітей з особливими потребами, які навчаються у загальноосвітніх навчальних закладах різних типів, інструктивно-методичні матеріали, у тому числі з організації інклюзивного навчання.

Вкрай пасивно здійснюється роботи з формування толерантного ставлення членів громади до потреб дітей та дорослих з інвалідністю, забезпечення їм необхідної суспільної допомоги. Це потребує координування зусиль усіх державних та недержавних інституцій та системної інформаційної діяльності відповідно до статті 8 Конвенції про права інвалідів «Просвітницько-виховна робота».

 

Захист вразливих груп дітей з числа внутрішньо переміщених осіб

 

З метою додержання права на освіту дітей, які постраждали внаслідок збройного конфлікту на сході країни, Міністерством освіти і науки України та місцевими органами управління освітою протягом 2014-2015 років вжито низку послідовних заходів, спрямованих на забезпечення функціонування освітньої сфери в умовах проведення антитерористичної операції.

Міністерством розроблено та затверджено ряд нормативно-правових актів, що мають на меті забезпечення реалізації конституційного права на освіту учнями, які проживають на окупованій території України.

Зокрема, затверджено Порядок замовлення, обліку і видачі дублікатів документів про загальну середню освіту державного зразка особам, які здобули загальну середню освіту в навчальних закладах на тимчасово окупованій території України та в навчальних закладах окремих населених пунктів Донецької та Луганської областей (наказ МОН від 08.08.2014 № 917 (у редакції згідно з наказом МОН від 26.12.2014 № 1525), Положення про золоту медаль «За високі досягнення у навчанні» та срібну медаль «За досягнення у навчанні» (наказ МОН від 17.03.2015 № 306), Порядок переведення учнів (вихованців) загальноосвітнього навчального закладу до наступного класу (наказ МОН від 14.07.2015 № 762), внесено зміни до Положення про дистанційне навчання в частині дистанційного навчання дітей в загальноосвітніх навчальних закладах (наказ МОН від 14.07.2015 № 761) тощо.

З метою здійснення заходів безпеки у місцях перебування дітей Міністерством видано наказ від 06.01.2015 № 2 щодо заходів безпеки у навчальних закладах.

Дистанційне навчання організовується, зокрема, для учнів, які з будь-яких причин, у тому числі й у разі воєнного конфлікту, проживання на тимчасово окупованій території України або у населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, не можуть відвідувати навчальні заняття в загальноосвітніх навчальних закладах.

Для забезпечення права на освіту осіб, які здобули загальну середню освіту в навчальних закладах населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, та урегулювання питань щодо поновлення втрачених ними документів про освіту державного зразка Міністерством розроблено Порядок замовлення, обліку і видачі дублікатів документів про загальну середню освіту державного зразка особам, які здобули загальну середню освіту в навчальних закладах на тимчасово окупованій території України та в навчальних закладах окремих населених пунктів Донецької та Луганської областей.

З метою забезпечення права дітей з непідконтрольних українській владі територій, на нагородження за досягнення у навчанні Міністерством розроблено та затверджено Положення про золоту медаль «За високі досягнення у навчанні» та срібну медаль «За досягнення у навчанні» (наказ МОН  від 17.03.2015 № 306). Положенням, зокрема, визначено, що учні які не можуть підтвердити результати навчальних досягнень у 10 класі з незалежних від них обставин (навчання у навчальних закладах на тимчасово окупованій території України, в окремих населених пунктах Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, тощо) нагороджуються Золотою та Срібною медалями за результатами навчальних досягнень в 11 класі.

Крім цього, з метою здійснення заходів безпеки у місцях перебування дітей Міністерством видано наказ від 06.01.2015 № 2 щодо заходів безпеки у навчальних закладах.

Всі діти шкільного віку, які виїхали із окупованих територій Автономної Республіки Крим, м. Севастополь та із непідконтрольних українській владі територій Донецької і Луганської областей, можуть продовжити навчання в школах за місцем їх проживання або тимчасового перебування. Для дітей дошкільного віку створюються умови для зарахування їх до дошкільних навчальних закладів.

Міністерство звернулось до місцевих органів управління освітою з пропозицією сприяти громадянам з числа вимушених переселенців у зарахуванні їх дітей до дошкільних навчальних закладів, зокрема, здійснювати прийом дітей без попередньої електронної реєстрації; для прийому дітей до дошкільного навчального закладу (групи) компенсуючого типу додатково забезпечувати подання висновку психолого-медико-педагогічної консультації, територіального лікувально-профілактичного закладу чи тубдиспансеру, направлення місцевого органу управління освітою; у разі відсутності свідоцтва про народження дитини,  сприяти батькам у його подальшому поновленні у встановленому законодавством порядку.

За оперативною інформацією місцевих органів управління освітою до дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів України зараховано 46,5 тис. дітей із Донецької області, з них – 12,6 тис. дітей до навчальних закладів в межах області, зокрема, у загальноосвітніх навчальних закладах навчається 9,5 тис. учнів та 3,1 тис. дітей виховуються в дошкільних навчальних закладах. До дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів України зараховано 25,4 тис. дітей із Луганської області , з них – 8,9 тис. дітей до навчальних закладів в межах області, зокрема, у загальноосвітніх навчальних закладах навчається 5,5 тис. учнів та 3,4 тис. дітей виховуються в дошкільних навчальних закладах.

З метою створення належних умов організації навчання дітей з Донецької та Луганської областей, АРК, м. Севастополь до місцевих органів управління освітою направлено низку листів, якими роз’яснено особливості зарахування дітей до навчальних закладів, проходження державної підсумкової атестації та зовнішнього незалежного оцінювання, отримання документів про освіту тощо.

Для безперешкодного зарахування учнів, які виїхали з окупованих територій, до навчальних закладів Міністерство рекомендувало органам управління освітою та керівникам навчальних закладів приймати на навчання учнів за спрощеною процедурою, у випадках відсутності документів – без особових справ, документів про рівень навчальних досягнень, медичних довідок з подальшим їх відновленням.

Ураховуючи складність ситуації, в якій опинилися учні та їх батьки в умовах збройного конфлікту та незаконної анексії Кримського півострова, Міністерством рекомендовано органам управління освітою на місцях вжити всіх необхідних заходів для організації навчання дітей з цих територій за всіма визначеними законодавством про освіту формами навчання, зокрема, денною, вечірньою, дистанційною, екстернатною, індивідуальною, здобуття ними початкової, базової та повної загальної середньої освіти, отримання відповідних документів про освіту та забезпечення можливості проходження зовнішнього незалежного оцінювання для вступу до вищих навчальних закладів.

Для дітей та учнів вищезазначеної категорії управліннями (відділами) освіти міських рад та райдержадміністрацій створювалися належні умови щодо їх навчання та виховання, надавався повний спектр освітніх послуг (забезпечено безкоштовний підвіз, харчування, надано необхідні підручники, охоплено позашкільною освітою тощо). Для забезпечення якісного навчально – виховного процесу учням – переселенцям надавалася допомога шкільними речами (зошити, щоденники, портфелі тощо). З метою підтримки дітей-переселенців у містах і районах всіх областей дітям надавалася гуманітарна допомога (одяг, взуття тощо).

Для реалізації права учнів на здобуття освіти за екстернатною формою навчання вжито заходів для створення сприятливих умов для зарахування дітей, які залишилися на тимчасово окупованих територіях, до навчальних закладів для отримання загальної середньої освіти екстерном. Зокрема, місцевими органами управління освітою затверджено перелік опорних шкіл для отримання освіти за цією формою навчання, передбачена можливість зарахування на навчання за заявами батьків або осіб, які їх замінюють, надісланими поштою, через кур’єрську службу або каналами електрозв’язку. Враховуючи надзвичайність ситуації продовжено строки прийому заяв про зарахування екстернів та надано право керівникам навчальних закладів приймати такі рішення аж до завершення навчального року. Перелік опорних шкіл розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки України.

Для створення сприятливих умов проходження державної підсумкової атестації та зовнішнього незалежного оцінювання продовжувався термін реєстрації для участі у ЗНО та проводилися додаткові сесії. Випускникам з тимчасово окупованих територій надано право обирати навчальний заклад для проходження ДПА за екстернатною формою та Регіональний центр оцінювання якості освіти для проходження ЗНО.

У координації із Службою безпеки, Міністерством оборони та Міністерством внутрішніх справ Міністерство вживало заходів для отримання учнями і їх батьками з окупованих територій перепусток та інших дозвільних документів для перетину лінії розмежування з метою проходження випускниками ДПА та ЗНО. За результатами проведеної злагодженої роботи всі діти з непідконтрольних українській владі територій, які бажали отримати документи про освіту державного зразка, змогли завершити навчання, отримати документи та вступити до професійно-технічних та вищих навчальних закладів. 

Керівників ЗНЗ зобов’язано постійно проводити роз’яснювальну роботу з учнями та їх батьками за участі співробітників Державної служби з надзвичайних ситуацій та правоохоронних органів, учасників бойових дій у зоні АТО, волонтерів щодо правил поведінки у випадку виявлення вибухонебезпечних та підозрілих предметів; обмежити доступ на територію закладів сторонніх осіб; посилити контроль за недопущенням внесення на територію закладів вибухонебезпечних предметів; посилити охорону навчальних закладів тощо.

Інформація щодо нормативного регулювання задля забезпечення освітніх потреб різних категорій громадян, які переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції, постійно та оперативно доводиться до відома місцевих органів управління освітою.

На офіційному веб-сайті Міністерства та інших  інформаційних ресурсах в системі Інтернет, офіційних друкованих виданнях, шляхом надання інформації за запитами на інформацію Міністерство систематично оприлюднює відомості з питань організації навчання дітей, які виїхали з території, що не контролюється українською владою, та з інших питань, пов’язаних з їх соціальним захистом.

У Міністерстві організовано роботу «гарячих ліній» з питань організації навчання та виховання дітей, які виїхали із тимчасово окупованої території та непідконтрольних Україні територій Донецької й Луганської областей. Всі запити переселенців розглядаються першочергово, у разі потреби, вирішуються спільно з місцевими органами управління освітою, представниками державних та громадських організацій.

З метою посилення національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді Міністерством освіти і науки України розроблено Методичні рекомендації з організації патріотичного виховання дітей та учнівської молоді для використання у навчальних закладах України (лист МОН від 27.11.2014 № 1/9-614).

 

Створення умов, що сприяють розвиткові навчальних навичок учня, його почуття гідності та впевненості у власних силах

 

Питання щодо розвитку в учнів навчальних навичок, почуття гідності і впевненості у своїх силах включено в зміст освіти початкової і основної школи. Відповідні елементи знань включено у зміст навчальної програми  предмета «Основи здоров’я», який вивчається учнями 1 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів.

Навчальна програма предмета “Основи здоров’я” включає  розділ «Психічна і духовна складова здоров’я», який містить інформацію щодо чинників, які впливають на емоційний, інтелектуальний та духовний розвиток учня, розвиток позитивної самооцінки, навичок критичного мислення й уміння приймати виважені рішення.

 У зміст програми включено такі питання: унікальність людини; повага і толерантне ставлення до інших людей; розвиток самоповаги; самооцінка і поведінка людини; упевненість і самовпевненість; вибір і досягнення мети; уміння працювати разом тощо. Зміст програми для учнів 5 – 9 класах включає навчальний модуль «Уміння вчитися».

Програма інтегрованого предмета “Основи здоров’я” має прикладний характер і передбачає відповідні види діяльності учнів, виконання яких є обов’язковим елементом навчальних занять  при вивченні кожної теми.

 На уроках учні вчаться визначати риси свого характеру, виконують вправи на тренування зорової та слухової пам’яті і концентрації уваги, відпрацювання навичок активного слухання, планування часу, моделювання підготовки до контрольної роботи (іспитів) тощо.

 

Поширення принципу поваги та пропаганди прав людини, міжкультурного порозуміння і толерантності на освітній процес

 

Міністерством освіти і науки України спільно з Радою Європи, Координатором проектів ОБСЄ в Україні, Вергеланд-центром проведено низку семінарів-тренінгів щодо поширення принципу поваги та пропаганди прав людини, міжкультурного порозуміння і толерантності на освітній процес для адміністрації, вчителів, учнів загальноосвітніх навчальних закладів,  методистів ОІППО.

Міністерством освіти і науки України спільно з Координатором проектів ОБСЄ в Україні  розроблено Шкільний календар прав людини.  Цей навчальний посібник призначений для широкого кола педагогів і спрямований на поглиблення їхніх знань з прав людини та зміцнення їхніх умінь і навичок щодо викладання прав людини у шкільному та позашкільному середовищі.

 

Профілактика правопорушень серед дітей

 

У підпорядкуванні Міністерства освіти і науки функціонує дві загальноосвітні школи соціальної реабілітації для неповнолітніх віком від 11 до 14 років, які вчинили правопорушення, що мають ознаки суспільно небезпечного діяння: Комишуваська (Запорізька область) та Балахівська (Кіровоградська область). У цих закладах протягом 2014 року навчалися та проходили реабілітацію 14 учнів.

 Навчальні заклади соціальної реабілітації, крім навчання та реабілітації учнів, забезпечують належні побутові умови, трудове, естетичне, фізичне, моральне, а також правове виховання, підвищення загальноосвітнього рівня, розвиток індивідуальних здібностей, нахилів. 

З метою профілактики правопорушень серед учнів навчальними закладами у співпраці з органами місцевого управління, органами здоров’я, відділами кримінальної міліції у справах неповнолітніх, центрами соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді, службами у справах дітей розроблені та постійно здійснюються відповідні заходи.

У навчально-тематичних планах курсів підвищення кваліфікації вчителів історії, правознавства, заступників директорів з виховної роботи, педагогів-організаторів, практичних психологів, соціальних педагогів, вихователів шкіл-інтернатів та груп продовженого дня передбачені теми щодо проведення просвітницької діяльності, запобігання правопорушень, створення безпечного освітнього та виховного середовища для усіх учасників навчально-виховного процесу: «Профілактика негативних проявів поведінки дітей та молоді», «Сучасні підходи до проблем збереження психічного здоров’я дитини», «Насильство та його прояви в дитячому середовищі», «Сучасні технології превентивної освіти», «Формування мотивації на здоровий і безпечний спосіб життя школярів», «Психологічні аспекти роботи з дітьми девіантної поведінки», «Методика розробки цільових комплексних програм щодо профілактики правопорушень серед дітей та учнівської молоді», «Розбудова сучасного навчального закладу – Школи сприяння здоров’ю».

На базі інститутів післядипломної педагогічної освіти творчими групами педагогів розробляються методичні рекомендації для батьків, керівників навчальних закладів, учителів правознавства щодо формування навичок здорового способу життя; попередження правопорушень, бездоглядності, наркоманії, тютюнової залежності та алкоголізму серед учнів шкіл; ефективної організації учнівського самоврядування в загальноосвітніх навчальних закладах. 

 

Позашкільна освіта

 

Одним з основних завдань системи національної освіти є формування активної, всебічно розвинутої особистості. Суспільство гостро потребує діяльних, обдарованих, інтелектуально і духовно розвинених патріотів України. Саме на виконання таких завдань спрямована система позашкільної освіти, яка є тією складовою цілісної системи освіти, на основі якої в подальшому вибудовуватиметься модель освіти протягом життя для дорослих.

За статистичними даними, станом на 1 січня 2015 року в системі освіти функціонують 1913 державних і комунальних позашкільних навчальних заклади: 1369  (будинки, центри, клуби, станції дитячої творчості тощо) та 544 дитячо-юнацьких спортивних школи. Працюють 79,8 тис. гуртків, творчих об'єднань, спортивних секцій художньо-естетичного, науково-технічного, еколого-натуралістичного, туристсько-краєзнавчого, фізкультурно-спортивного профілю тощо. Позашкільні заклади відвідують  майже 1 млн. 539 тис. вихованців, що становить 41,5 %  дітей шкільного віку.

Державна позашкільна освіта – це шанс для саморозвитку дітей із соціально незахищених категорій, яким вкрай необхідна підтримка і захист держави. Сьогодні позашкільні заклади відвідують понад 13,2 тис.  дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування;  майже 6,8 тис. дітей з особливими освітніми потребами; 40 тис. –  дітей з малозабезпечених та багатодітних  сімей.

Позашкільні заклади, крім системної гурткової роботи, активно включені до справ у громаді, вони займаються  організаційно-масової роботою з дітьми та молоддю, є організаторами творчих конкурсів, фестивалів, виставок, концертів, змагань,  волонтерських проектів та акцій тощо. До прикладу, протягом навчального року позашкільними закладами проведено понад  92,7 тис. різноманітних заходів, до яких залучалися понад 70 відсотків дітей шкільного віку. Переважна більшість цих заходів патріотичного спрямування.

З них найпоширенішими стали заходи Всеукраїнського рівня: фестивалі дитячої творчості «Єдина родина», «Пісня над Бугом»,  «Травневий зорепад», «Різдвяна зіронька», «Парад-але», «Україна-сад»; конкурс малюнку «Україна – Європейська держава», форум екологів  «Дотик природи»; виставки дитячої творчості «Майбутнє України», «Знай і люби свій рідний край», «Наш пошук і творчість – тобі,  Україно»;  конкурси наукових проектів і дослідницьких робіт «Інтел-Еко-Україна», «Юний селекціонер і генетик», «Юний дослідник», «МАН-Юніор»; науковий проект «День Комети»»;  туристсько-краєзнавчі і експедиції «Мій рідний край – моя земля»; історико-географічні експедиції «Історія міст і сіл України», «Моя Батьківщина – Україна» та іші.

Для розвитку науково-дослідницької діяльності дітей, виявлення та підтримки науково обдарованих дітей та молоді з кожним роком до наукового пошуку залучається дедалі більше дітей. На державному рівні координує цю роботу Національний центр «Мала академія наук України» Міністерства освіти і науки України.  Натепер в системі МАН  налічується  148 тис. учнів-членів, а з урахуванням кількості дітей, охоплених пропедевтичною діяльністю Національного центру «Мала академія наук України», загальна кількість вихованців МАН, у тому числі учасників масових заходів, досягла майже 250 тис. осіб. Значна увага приділяється залученню до наукової діяльності обдарованих дітей із сільської місцевості, які складають майже  25 %  від загальної кількості учнів МАН. Міністерством освіти і науки та Національним центром «Мала академія наук України» щороку організовується 15 Всеукраїнських  літніх шкіл для обдарованих дітей  (філологічна, журналістики науково-технічна, фізико-математична, інформаційно-телекомунікаційних технологій, робототехніки, історико-краєзнавча, фольклорно-етнографічна, хіміко-біологічна, екологічна, з теології, релігієзнавства та історії релігії, мистецтвознавства, астрономічна, природо- збереження та біотехнологій рослин ). 

Крім того, системна робота на державному рівні щодо забезпечення прав дітей на культурний розвиток та розвиток здібностей і талантів проводиться  державними позашкільними навчальними закладами:  Національним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді, Українським державним центром туризму та краєзнавства учнівської молоді, Українським державним центром позашкільної освіти, які також виконують організаційно-координаційну функцію для регіональних закладів відповідних напрямів позашкільної освіти.

Міністерство постійно моніторить ситуацію щодо збереження мережі позашкільних закладів, оскільки діюча мережа закладів набагато менша, ніж потреби суспільства. Завдяки жорсткому контролю з боку міністерства і громадськості за останні роки вдалось подолати тенденцію до безпідставної  ліквідації позашкільних закладів, а подекуди навіть збільшити мережу (у минулому році було відкрито 2 районні позашкільні заклади в Житомирській області, по 1 в Київській, Чернівецькій та м. Києві. У Львівському обласному центрі краєзнавства, екскурсії і туризму  учнівської молоді додатково відкрито 28 гуртків «Козацько-лицарського мистецтва «Джура»).

На виконання Загальнодержавної програми «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини», затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.08.2015 № 881-р, Міністерством освіти і науки проводиться значна робота, спрямована на формування соціальної активності та громадянської самосвідомості молоді через розвиток органів учнівського врядування.

У 2015 році офіс Ради Європи в Україні спільно з Міністерством освіти і науки України оголосив Всеукраїнський конкурс відеопроектів з подолання будь-яких форм насильства щодо дітей «Вільні від насильства!», який наразі триває. Проведено два Всеукраїнських збори лідерів учнівського самоврядування загальноосвітніх навчальних закладів України. Збори проведені з метою обміну досвідом роботи з питань організації та проведення акцій, проектів, заходів, спрямованих на допомогу українським військовим пораненим в зоні АТО.

Працівники психологічної служби системи освіти надають психологічну і соціально-педагогічну допомогу постраждалим, переселеним, членам їх сімей і родичам загиблих у ході АТО.

Надання соціально-психологічної допомоги для багатьох працівників психологічної служби є новим видом діяльності. Тому, МОН  і УНМЦ разом з представниками громадських організацій підготували дві збірки методичних рекомендацій та практичний посібник, в яких наведено рекомендації з організації діяльності з дітьми в період переживання соціально-політичних конфліктних та постконфліктних ситуацій, а також роботи з педагогічними працівниками та батьками. Їх загальний наклад складає 7,5 тис. примірників було розповсюджено, а електронні версії рекомендацій доступні на сайтах МОН України та УНМЦ.

На виконання листа Секретаріату Кабінету Міністрів України від 22.09.2014 р. № 35463/1/1-14 до листа Адміністрації Президента України від 18.09.2014 р. № 03/1-01/347 щодо забезпечення виконання пункту 11 протокольного рішення за результатами наради від 16 вересня 2014 року щодо медичної реабілітації учасників антитерористичної операції на сході України, УНМЦ зібрав та узагальнив інформацію про практичних психологів, які мають відповідну фахову підготовку для проведення психологічної реабілітації постраждалих під час антитерористичної операції.

З 20 грудня 2014 року спільно із Фондом Ріната Ахметова розпочато підготовку за програмою «Травма війни» 300 фахівців для роботи з постраждалими внаслідок бойових дій на Донбасі. За результатами навчання готується до друку навчальний посібник для ВНЗ.

12-13 березня 2015 року Міністерством спільно із  Міжнародним жіночим правозахисним центром «Ла Страда-Україна» за підтримки посольства США було проведено навчальний семінар для керівників психологічних служб областей на тему «Аналіз та способи вирішення конфліктів: соціально-педагогічний аспект» (кількість учасників – 32).

За оперативним даними, що були узагальнені науковцями Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи НАПН України (березень поточного року), понад 870 фахівців служби залучено до роботи у військкоматах з обстеження призовників, понад 120 – на волонтерських засадах. У роботі з переселеними учнями і студентами взяло участь більше 10800 фахівців служби, надано або надається допомога більше як 75 тисячам цієї категорії постраждалих; роботу з батьками постраждалих дітей здійснюють більше 8700 психологів закладів освіти, допомога надається більше як 42 тисячам батьків і членам сімей; понад 32 тисячі дітей і сімей учасників АТО надається допомога понад 7000 психологами і соціальними педагогами закладів освіти; роботу з дітьми і сім’ями загиблих на Майдані, учасників АТО, інших військових діях здійснюють більше 1000 фахівців, вони опікуються понад 2000 постраждалих цієї категорії; також близько 1000 фахівців опікуються понад 3600 поранених і їх дітей. Загальна кількість різних категорій постраждалих, якими опікуються працівники психологічної служби системи освіти складає майже 223 тисячі осіб.

Отже, найбільш масштабну, системну і скоординовану психологічну допомогу постраждалим різних категорій у нашій державі надає тільки психологічна служба системи освіти.

Для забезпечення цієї роботи місцевим органам управління освітою, керівникам навчальних закладів необхідно створити належні матеріальні та кадрові умови, сприяти професійній діяльності працівників психологічної служби. При цьому це стосується не тільки Донецької і Луганської областей, а усієї системи освіти України в цілому.

Зважаючи на надзвичайну актуальність соціально-педагогічної та психологічної роботи з дітьми, які мають високий рівень стресу внаслідок військового конфлікту в Україні, Міністерство підтримало ініціативу Дитячого Фонду ЮНІСЕФ, який спільно з УНМЦ та Національним університетом «Києво-Могилянська академія» провели навчання для 400 практичних психологів та соціальних педагогів навчальних закладів із Донецької, Дніпропетровської, Запорізької Луганської та Харківської областей з метою формування і вдосконалення навичок кризового консультування. Дана навчання відбувається в рамках проекту «Підвищення психосоціальної відповіді дітей та сімей у східних та центральних областях України».

Натепер сформована команда із 40 практичних психологів та соціальних педагогів у Донецькій та Луганській областях, які пройшли навчання та надають невідкладну соціально-педагогічну і психологічну допомогу дітям названих регіонів.

З січня 2015 року розпочато проведення щомісячних одноденних нарад з метою надання методичної допомоги та супервізії для практичних психологів і соціальних педагогів Дніпропетровської, Запорізької, Харківської областей з питань надання психологічної та соціально-педагогічної допомоги дітям, а також розповсюдження інформаційних матеріалів серед педагогічних працівників, дітей та батьків.

За підсумками проекту розроблено програму освітньої діяльності  та спецкурс для курсів підвищення кваліфікації практичних психологів і соціальних педагогів з проблеми «Навички кризового консультування та розвиток психосоціальної стійкості до стресу у дітей» за заг. наук. редакцією В. Г. Панка (укладачі: С. О. Богданов, А. М. Гірник, О. В. Залеська, Н. П. Ломейко, Н. В. Лунченко, О.С. Нурєєва, О. В. Федорець). Науково-методичною комісією з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України розглянуто матеріали науково-методичної експертизи рукопису цієї програми  та ухвалено рішення про рекомендацію його до видання (протокол № 1 від 03.03.2015).

 

 

Перелік нормативно-правових документів,

підготовлених Українським НМЦ практичної психології і соціальної роботи НАПН України спільно з відділом виховної роботи, позашкільної освіти та захист прав дітей Міністерства освіти і науки України

 

1. Лист Міністерства освіти і науки України від 11.03.2014 р. №1/9-135 «Про надання психологічної допомоги учасникам навчально-виховного процесу».

2. Лист Міністерства освіти і науки України від 28.03.2014 р. № 1/9-179 «Щодо профілактики суїцидальних тенденцій серед учнів».

3. Лист Міністерства освіти і науки України від 25.07.2014 р. № 1/9-374 «Стан та особливості діяльності  психологічної служби системи освіти у 2014-2015 навчальному році».

4. Лист Міністерства освіти і науки України від 28.10.14 р. №  1/9-557 «Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей».

5. Лист Міністерства освіти і науки України від 17.11.14 р. № 1/9-596 «Про сприяння впровадженню заходів щодо соціально-педагогічної та  психологічної роботи з дітьми, які мають високий рівень стресу».

 

Перелік методичної літератури, підготовленої

Українським НМЦ практичної психології і соціальної роботи Національної академії педагогічних наук України

 

1. Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний період: [метод. рек.] / авт. кол.:Н. П. Бочкор, Є. В. Дубровська, О. В.Залеська та ін. ; [упор.: Н. В. Лунченко, Л. Л. Сідєльнік]. – К. : МЖПЦ «Ла Страда-Україна», 2014. – 84 с. (наклад – 1 тис. примірників).

2. Правила безпеки та можливості отримання допомоги у період конфлікту в Україні : [метод. рек.] / авт. кол.: В.Л. Андреєнкова, Т.В. Войцях, Л.Г. Ковальчук та ін. ; [упор.: В.Л. Андреєнкова, Н. В. Лунченко]. – К. : Агентство «Україна», 2014. – 48 с. (наклад – 6 тис. примірників).

3. Робоча книга працівника психологічної служби: практичний посібник – Т. 1: Адаптація дітей (учнів/студентів) до навчально-виховного процесу / наук. ред. В.Г. Панок; авт. кол. 1 т.: Н.В. Сосоновенко, А.І. Тінякова. – К.: Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2014. – 112 с. (наклад – 500 примірників).