Комітет Верховної Ради України з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму рекомендував Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення соціального захисту дітей, (реєстр. № 7217), поданий Кабінетом Міністрів України, повернути на доопрацювання суб’єкту законодавчої ініціативи.

16 липня 2018, 16:57

Метою законопроекту є удосконалення нормативно-правового забезпечення соціального захисту дітей, підвищення ефективності реалізації державної політики щодо охорони дитинства, поліпшення діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо  соціальної роботи з дітьми, які потребують особливої уваги з боку держави. Зокрема пропонується передбачити ухвалення рішень стосовно спорів щодо участі одного з батьків у вихованні дитини, місця проживання дитини виключно судами, відновлення максимальної різниці у віці між усиновлювачем і дитиною,  призначення опікуном, піклувальником дитини особи, не пов’язаною з дитиною сімейними, родинними відносинами, лише рішенням суду,  заборону створення дитячого будинку сімейного типу окремою особою.  

Під час обговорення Перший заступник Голови Комітету Микола Величкович зазначив, що законопроект містить велику кількість дискусійних норм, що викликають серйозні заперечення як серед експертів, так і народних депутатів України.  Великі сумніви викликає доцільність відмови від  розгляду в органах опіки і піклування питань про визначення місця проживання дитини та участі одного з батьків у вихованні дитини. На сьогоднішній день суди перевантажені і розгляд «дитячих» питань відбувається з великим запізненням.

Також Микола Величкович наголошував на тому, що лише четверта частина прийнятих рішень органами опіки та піклування щодо визначення місця проживання дитини та лише сьома частина прийнятих цим же органом рішень щодо участі одного з батьків у вихованні дитини  були оскаржені у суді. Також статистика свідчить, що у більшості областей, насамперед, з великою часткою сільського населення, батьки вирішують спори щодо визначення місця проживання дитини та участі у вихованні дитини в органах опіки і піклування, а не в судах. Водночас, у місті Києві, інших великих містах ці спори переважно вирішуються в судах.

Крім того, в силу об’єктивних причин – тривалого процесу ухвалення Парламентом нової редакції Цивільного процесуального кодексу України – із законопроекту перед внесенням на засідання Кабінету Міністрів України були вилучені зміни до ЦПК. Водночас, у цьому Кодексі не будуть виписані особливості розгляду судових справ щодо визначення місця проживання дитини та участі одного з батьків у вихованні дитини, судова тяганина при розгляді таких справ буде посилюватися.

Перший заступник Голови Комітету вважає помилковою пропозицію про заборону створювати дитячі будинки сімейного типу  одиноким особам. Згідно з даними Міністерства соціальної політики України, до переважної більшості дитячих будинків сімейного типу, створених одиноким особами, відсутні претензії органів опіки та піклування щодо виховання та утримання дітей. Водночас, в ці сім'ї влаштовано майже 1000 дітей.

У зв’язку із зазначеним, Микола Величкович наголосив на тому, що у такому вигляді законопроект  не має перспектив проходження через Верховну Раду України, і тому його  необхідно розділити на декілька частин, і внести їх на розгляд Верховної Ради України як окремі законопроекти.