30 квітня 2024 року у Комітеті з питань молоді і спорту відбулися слухання на тему: «Шляхи вдосконалення законодавчого забезпечення молодіжної політики в Україні на підставі підсумків моніторингу практики застосування та ефективності його положень»

Опубліковано 02 травня 2024, о 14:40


В слуханнях взяло участь близько 170 представників центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, міжнародних організацій, громадських об’єднань.

У своєму вступному слові Голова Комітету з питань молоді і спорту Андрій КОЖЕМ'ЯКІН зазначив, що «три роки тому за поданням Комітету з питань молоді і спорту Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про основні засади молодіжної політики», який надав українській молоді, молодіжним та громадським організаціям, іншим суб’єктам молодіжної роботи нові інструменти та можливості для участі у формуванні та реалізації молодіжної політики».

Водночас, зауважив Голова Комітету, Закон так і не запрацював на повну міць через різні підходи з боку Міністерства фінансів України та Міністерства молоді та спорту України до його реалізації. Не ухвалені всі підзаконні акти, передбачені Законом. Безперечно, треба враховувати і обмеженість ресурсів держави під час воєнного стану. Але, оскільки українські юнаки і дівчата зараз перебувають у перших рядах захисників України, маємо розширювати можливості молоді керувати своєю державою, відновлювати її після Перемоги.

Андрій Кожем'якін наголосив на тому, що «незважаючи на обмежені можливості Комітет з питань молоді і спорту робить все можливе для відзначення подвигу молодих захисників та захисниць України. З 20 лауреатів Премії Верховної Ради України  за внесок молоді у розвиток парламентаризму, місцевого самоврядування за останні два роки – 15 лауреатів – наші герої, які  у складі Збройних Сил України та добровольчих формувань територіальних громад захищають Україну, її незалежність та суверенітет, рятують громадян від наслідків російських обстрілів у прифронтових містах».

Голова Комітету зауважив, що українська молодь заслуговує, щоб молодіжний Закон запрацював на повну силу. Щоб дослідити ставлення саме молоді до ухваленого Закону, Комітет з питань молоді і спорту разом з Програмою USAID Рада «Наступне покоління» та Вестмінстерською фундацією за демократію провів моніторинг ефективності застосування його положень серед молоді, суб’єктів молодіжної роботи, працівників місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. Наголосив на тому, що результати моніторингу будуть презентовані на слуханнях та використані для вдосконалення законодавчого забезпечення молодіжної політики.

З доповіддю на слуханнях виступив заступник Голови Комітету Василь МОКАН. Він звернув увагу учасників слухань на те, що слухання відбуваються через три роки після ухвалення Закону України «Про основні засади молодіжної політики». Це дає змогу проаналізувати як саме Закон, що розроблявся та доопрацьовувався спільно з усією молодіжною спільнотою, працює на практиці.  В цьому плані вчасно надійшла  пропозиція програми USAID Рада «Наступне покоління» та Вестмінстерської фундації за демократію про проведення аналізу практики застосування та ефективності його положень відповідно до методики пост-законодавчого контролю, яку започаткували у Сполученому Королівстві Великої Британії та Північної Ірландії.

Василь Мокан зауважив, що спостерігається слабка обізнаність значної частини молоді з нормами Закону. Безумовно, це можна пояснити тим, що більшість опитаних – це учні шкіл чи закладів професійно-технічної освіти, проте і ця категорія молоді має бути ознайомлена з нормами Закону та можливостями, що цей Закон надає їм для реалізації своїх прав. Водночас важливо, що Закон отримав позитивну оцінку від представників суб’єктів молодіжної роботи та працівників місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, тобто осіб, які безпосередньо застосовують його у роботі.  І це доводить, що три роки тому Комітет зробив якісну роботу.

Проте, на думку заступника Голови Комітету, Закон України «Про основні засади молодіжної політики» потребує змін. По-перше, після двох років повномасштабної війни значна кількість молоді виїхала за межі України. Тому держава має вживати заходів щодо сприяння поверненню молоді в Україну, як під час дії воєнного стану, так і після Перемоги. Можливо це також має бути відображено у тексті Закону. Також заслуговує на увагу пропозиція, що міститься у матеріалах моніторингу, щодо включення до розділу VI Закону України «Про основні засади молодіжної політики» норм щодо додаткових заходів підтримки молоді та розширення гарантій прав молоді, зокрема з надання психологічної допомоги, надання підтримки та допомоги для молоді, яка втратила батьків та близьких родичів у зв’язку із повномасштабним вторгненням російської федерації тощо.

Василь Мокан зупинився на найскладнішому, на його думку, питанні - вдосконаленні фінансових механізмів реалізації молодіжної політики. Під час  ухвалення Закону не були повністю узгоджені з Міністерством фінансів України деякі питання, у тому числі розширення переліку суб’єктів молодіжної роботи, які мають право отримувати бюджетні гранти. Було декілька спроб вирішення цього питання на внутрішньоурядовому рівні, між Міністерством молоді і спорту України та Міністерством фінансів України, є певні напрацювання, які будуть презентовані на слуханнях. Заступник Голови Комітету впевнений, що будуть знайдені компромісні рішення, які дадуть можливість фінансувати молодіжну сферу у повному обсязі, в тому числі і Український молодіжний фонд.

Василь Мокан  також наголосив, що стаття 6 Закону України «Про основні засади молодіжної політики» передбачає формування Національної Ради з питань молоді, яка має забезпечити вироблення узгодженої позиції щодо формування та реалізації молодіжної політики, налагодження взаємодії центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування з суб’єктами молодіжної роботи з питань розвитку та реалізації молодіжної політики. Національна Рада з питань молоді досі не створена. Необхідно проаналізувати механізми формування Національної Ради з питань молоді та забезпечити її скликання вже у цьому році.

Учасників слухань привітали Державний секретар Кабінету Міністрів України Олександр ЯРЕМА, Тимчасово виконуючий обов’язки Міністра молоді та спорту України Матвій БІДНИЙ, Програмна менеджерка, керівниця напрямку з розбудови законодавчої спроможності Програми USAID "РАДА: наступне покоління Валерія НОВАК, Представник Вестмінстерської фундації за демократію  в Україні Галина ШЕВЧУК.  

Зі співдоповідями виступили експерт Вестмінстерської фундації за демократію  Ганна КЛИМЕНКО та заступник Міністра молоді та спорту України Андрій ЧЕСНОКОВ.

Ганна Клименко зазначила, що «опитування засвідчило високу зацікавленість молоді взяти участь у моніторингу. Протягом невеликого терміну проведення моніторингу (трохи більше місяця) було надано більше 13 тисяч відповідей, з яких 12 293  відповіді надали молоді особи віком від 14 до 35 років; 689 відповідей – представники суб’єктів молодіжної роботи, 305 відповідей – працівники місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. Основну групу респондентів склали особи віком від 14 до 17 років, тобто представники закладів загальної середньої освіти та студентської спільноти. Тому відкриті відповіді даної вікової категорії брались до уваги виключно у разі надання змістовних пропозицій, зауважень та рекомендацій. Загалом, представники даної вікової категорії надали інформацію про свою необізнаність або часткове ознайомлення із Законом, що також важливо враховувати в контексті проведення даного моніторингу».

Ганна Клименко звернула увагу учасників слухань, що суб’єктами молодіжної роботи та представниками місцевих органів виконавчої  влади і органів місцевого самоврядування було надано позитивну оцінку ефективності положень Закону з огляду на запровадження ним широкого спектру інструментів для участі суб’єктів молодіжної роботи у формуванні та реалізації молодіжної політики, закріплення обов’язків держави у сфері молодіжної політики, визначення основних засад утворення і діяльності молодіжних та дитячих громадських об’єднань, здійснення молодіжної роботи, закріплення особливостей реалізації окремих прав молоді.

Проведений аналіз ефективності положень Закону дозволив встановити і недоліки практичного застосування положень Закону, а саме: недостатність фінансування молодіжних програм, відсутність системного підходу до роботи з молоддю на місцевому рівні, кадрові проблеми, необхідність включення додаткових заходів підтримки молоді, пов’язаних із наслідками повномасштабного вторгнення російської федерації.

Всі категорії опитаних осіб підтримують потребу посилення фінансування молодіжної політики та запровадження додаткових заходів підтримки молоді, проте, з огляду на повномасштабне вторгнення російської федерації та пов’язану із цим критично важливу необхідність направлення коштів на оборонні потреби держави, серед більшості опитаних присутня думка щодо недоцільності спрямування в умовах воєнного стану коштів державного та місцевого бюджетів на надання грантів суб’єктам молодіжної роботи, утримання та функціонування Українського молодіжного фонду, оскільки необхідні витрати можуть бути профінансовані за рахунок залучення коштів міжнародної допомоги партнерів. Вже після закінчення війни респонденти очікують збільшення фінансування молодіжної політики та перенесення уваги з оборонних потреб на молодь.

Експерт Вестмінстерської фундації за демократію  наголосила на тому, що представники місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування підтримали важливість надання молодіжним, дитячим громадським об’єднанням, молодим особам та іншим суб’єктам молодіжної роботи (фізичним особам-підприємцям, молодіжним радам, молодіжним центрам, молодіжним працівникам, радникам з питань молоді, благодійним організаціям, органам (організаціям) учнівського та студентського самоврядування, неформальним молодіжним об’єднанням) бюджетних грантів у сфері молодіжної політики, з огляду на важливість розвитку молодіжної політики в Україні,  навіть у цей час.

Ганна Клименко зупинилась ще на двох аспектах: створенні Національної ради з питань молоді та діяльності Українського молодіжного фонду. Всі категорії респондентів наголосили на важливості створення та діяльності Національної Ради з питань молоді, навіть під час дії воєнного стану.

Ганна Клименко зазначила, що незважаючи на те, що громадяни не зовсім обізнані із тим, що у 2023 році був створений Український молодіжний фонд, діяльність якого спрямована на підтримку та розвиток молодіжних ініціатив, діяльність цієї інституції також є важливою. Представники суб’єктів молодіжної політики під час проведення моніторингу зазначали про свою довіру до Фонду та до ефективного здійснення ним діяльності з підтримки молоді та розвитку молодіжної політики.

Заступник Міністра молоді та спорту України Андрій Чесноков презентував пропозиції Міністерства молоді та спорту України щодо внесення змін до Закону України про основні засади молодіжної політики. Зокрема, запропоновано передбачити можливість створення молодіжних рад при Президентові України, міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, уніфікувати термінологію щодо національного знаку якості, додати до принципів молодіжної політики її побудову з урахуванням принципів молодіжних політик Європейського Союзу, Ради Європи та Організації Об'єднаних Націй. Також подані пропозиції щодо вдосконалення фінансового забезпечення молодіжної політики, зокрема нового формулювання бюджетного гранту у сфері молодіжної політики, врегулювання діяльності Українського молодіжного фонду.

Щодо пропозицій стосовно прискорення формування  Національної Ради з питань молоді Андрій Чесноков зазначив, що ще у вересні 2022 року Постановою Кабінету Міністрів України було затверджено Порядок формування та діяльності Національної ради з питань молоді, проте було передбачено, що цей Порядок набирає чинності через шість місяців після припинення або скасування воєнного стану. Міністерство молоді та спорту України розробляє електронну систему голосування для проведення онлайн-голосування з метою обрання складу Національної Ради з питань молоді. Міністерство працює з донорами, щоб зробити цю систему максимально прозорою. Після того, коли ця система буде передана на баланс Міністерства, можна буде за наявності політичної волі  ініціювати процес формування Національної Ради з питань молоді.

Також заступник Міністра молоді та спорту України наголосив на тому, що Міністерство приділяє велику увагу питанню поверненню молоді в Україну. Одним з варіантів є запровадження в Україні схеми молодіжних гарантій ЄС, яка застосовується всіма державами-членами. Андрій Чесноков поінформував учасників слухань, що тимчасово виконуючий обов’язки Міністра молоді та спорту України Матвій Бідний направить пропозиції Першому віце-прем’єр-міністру України – Міністру економіки України Юлії Свириденко щодо створення робочої групи для напрацювання відповідної схеми. 

«Міністерство молоді та спорту України планує провести наприкінці травня Форум «Молодь – основа людського капіталу», де будуть оприлюднені результати консультацій з молоддю з різних регіонів України, молоддю, яка є внутрішньо переміщеними особами, а також молодими українцями, які опинились за кордоном та перебувають під тимчасовим захистом ЄС, щодо того, яке їхнє бачення, як має відбуватися процес відновлення, як вони готові залучатися до цього процесу». Також Андрій Чесноков зауважив, що Міністерство молоді та спорту України спільно з Міністерством економіки України розгляне доцільність доповнення Закону України про основні засади молодіжної політики нормами щодо економічних гарантій молоді. 

У обговоренні взяли участь: народний депутат України, співголова Ради з молодіжних питань при Президентові України Олександр САНЧЕНКО, радниця з питань політик та залучення Програми Мріємо та діємо IREX Ukraine Марина ПОПАТЕНКО, координатор проектів громадянського суспільства Програми розвитку Організації Об’єднаних Націй в Україні Оксана КОСЕНКО, член Юридичної служби молодіжної організації "Пласт - Національна скаутська організація України" Михайло СТАШУК, директор Українського молодіжного фонду Дмитро ТВЕРДОХЛІБ, член  Національної Ради Всеукраїнської молодіжної громадської організації "Національна організація скаутів України" Вадим БРАТЧИКОВ, заступник голови Профспілки працівників освіти і науки України, завідувачка відділу роботи з молоддю Ольга ЧАБАНЮК, голова правління Державної спеціалізованої фінансової установи "Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву" Микола МАРЧУК, заступник директора Департаменту соціальної сфери –  начальник відділу фізичної культури, спорту та молодіжної політики Міністерства фінансів України Антоніна МАНДРИКІНА, керівниця відділу розвитку молодіжних центрів громадської організації "Молодіжна Платформа" Олександра БІЛЯЗЕ, головний консультант відділу молодіжної політики та спорту Директорату з питань внутрішньої та гуманітарної політики Офісу Президента України Володимир МАКСИМОВИЧ, член Координаційної Ради громадської організації «Всеукраїнський дитячий громадський рух «Школа безпеки» Світлана СИДОРЕЦЬ.

В ході обговорення було висловлено багато пропозицій щодо вдосконалення законодавчого забезпечення молодіжної політики.  

Комітет з питань молоді і спорту доопрацює проект Рекомендацій комітетських слухань з урахуванням виступів та пропозицій учасників слухань та затвердить на своєму засіданні. Буде також проведена робоча нарада членів Комітету з представниками Міністерства молоді та спорту України та Міністерства фінансів України щодо визначення механізму розробки проекту Закону про внесення змін до Закону України "Про основні засади молодіжної політики".

Комітет висловлює щиру вдячність Програмі USAID Рада «Наступне покоління» та Вестмінстерській фундації за демократію за сприяння у проведенні слухань.

Більше фото тут.

Аудіозапис слухань:

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку