Звіт про роботу Комітету з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму протягом другої сесії Верховної Ради України сьомого скликання.

 

Протягом другої сесії Верховної Ради України сьомого скликання Комітет продовжував роботу щодо вдосконалення законодавчого забезпечення державної політики сприяння становленню інституту сім'ї, допомоги сім'ям з дітьми, державної молодіжної політики, державної політики у сфері фізичної культури і спорту, туризму, курортів та рекреаційної діяльності,  а також забезпечення парламентського контролю за дотриманням законодавства України у зазначених сферах.

Було проведено 13 засідань Комітету, в тому числі – 2 виїзних засідання, на яких розглянуто 71 питання, внесено до Верховної Ради України висновки щодо розгляду 27 законопроектів, стосовно яких Комітет визначено головним.

Зокрема, запропоновано розглянути у другому читанні та прийняти в цілому 2 законопроекти, прийняти за основу та і цілому 1 законопроект, прийняти за основу 6 законопроектів, прийняти 1 Закон в цілому з урахуванням Пропозицій Президента, направити 7 законопроектів на доопрацювання суб’єкту законодавчої ініціативи, відхилити 1 законопроект, рекомендувати голові Верховної Ради України повернути 3 законопроекти суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання без його розгляду на пленарному засіданні  через відсутність фінансово-економічного обґрунтування, направити на повторне перше читання 1 законопроект. Запропоновано також прийняти за основу та в цілому 4 Постанови Верховної Ради України.

Подано 7 попередніх висновків на законопроекти до головних комітетів.

         Прийнято в цілому і підписано Президентом України 3 Закони України.

 

Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення матеріальної підтримки сімей, в яких виховуються діти, над якими встановлено опіку чи піклування» (244-VII від 16 травня 2013 року) пропонується не враховувати допомогу на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, при обчисленні середньомісячного сукупного доходу сім’ї, який визначає розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, допомоги по догляду за дитиною та допомоги на дітей одиноким матерям.

Запровадження зазначеної норми сприятиме посиленню державної підтримки сімей, які взяли під опіку чи піклування дітей. А це, в свою чергу, створить більш сприятливі умови для сімейних форм виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Закон України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку перебування дітей у закладах, у яких проводиться діяльність у сфері розваг, або закладах громадського харчування у нічний час про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку перебування дітей у закладах, у яких проводиться діяльність у сфері розваг, або закладах громадського харчування у нічний час (243-VII від 16 травня 2013 року) встановлює часові обмеження з двадцять другої до шостої години стосовно перебування дитини віком до 16 років без супроводу батьків чи іншого законного представника дитини у закладах, в яких провадиться діяльність у сфері розваг та закладах громадського харчування і визначає певні механізми захисту дитини від чинників, що негативно впливають на фізичний, розумовий, духовний, моральний і соціальний розвиток дитини.

При цьому встановлюється адміністративна відповідальність власників чи посадових осіб закладів, у яких проводиться діяльність у сфері розваг чи закладів громадського харчування, у разі порушення ними згаданих обмежень.

Прийнято Закон України про внесення зміни до статті 18 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" щодо державної соціальної допомоги для дітей-інвалідів (371-VII від 2 липня 2013 року). 

Прийняття цього Закону дозволило узгодити умови призначення державної допомоги дітям-сиротам. Адже, відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам» державна соціальна допомога, яка призначена на дитину-інваліда віком до 18 років, виплачується незалежно від одержання на неї інших видів допомоги. Водночас, згідно зі статтею 18 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» державна допомога на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, над якими встановлено опіку чи піклування, визначається як різниця між двома прожитковими мінімумами для дитини відповідного віку та розміром призначеної пенсії, аліментів, стипендії, державної допомоги. Тобто, з суми державної допомоги вираховується призначена дітям-інвалідам державна соціальна допомога.

Таким чином, прийняття Закону призведе до посилення державної підтримки дітей-інвалідів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, над якими встановлено опіку чи піклування.

Було прийнято також Закон України "Про внесення доповнень до Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" щодо скорочення кількості документів для отримання державної допомоги при народженні дитини", на який було накладено вето Президента України. Комітет підтримав Пропозиції Президента до Закону
(реєстр. № 2313) та рекомендував Верховній Раді України прийняти Закон в цілому з урахуванням Пропозицій Президента. Законом пропонується визначити, що для призначення допомоги при народженні дитини до органу праці та соціального захисту населення за умови пред'явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, та свідоцтва про народження дитини подається заява одного з батьків (опікуна), з яким постійно проживає дитина.

Заява складається у довільній формі із зазначенням даних для реєстрації місця проживання дитини. Даний перелік документів є вичерпним.

 

Комітет запропонував Верховній Раді України прийняти за основу наступні законопроекти:

 

1. Проект Закону про внесення змін до статті 1 Закону України «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні» (щодо форм власності молодіжних центрів праці) (реєстр. № 2208). Зазначеним законопроектом пропонується надати право органам місцевого самоврядування створювати молодіжні центри праці.

 

2. Проект Закону України про внесення змін до статті 2 Закону України «Про державну підтримку та особливості функціонування дитячих центрів «Артек» і «Молода гвардія» (щодо можливості розміщення навчальних закладів) (реєстр. № 2284). Прийняття законопроекту сприятиме внесенню загальноосвітніх шкіл МДЦ «Артек» і УДЦ «Молода гвардія» до Єдиного реєстру навчальних закладів України та офіційному визнанню навчання дітей у зазначених дитячих центрах при поверненні до загальноосвітніх навчальних закладів за місцем проживання.

 

3. Проект Закону про внесення зміни до статті 29 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" (щодо посади інструктора з фізичної культури у сільській місцевості) (реєстр. № 2830). Законопроектом пропонується розширити завдання виконавчих органів сільських, селищних рад щодо сприяння створенню умов для залучення мешканців села, селища до активних занять фізичною культурою і спортом, здорового способу життя шляхом доповнення цього завдання нормою про внесення зазначеними органами пропозицій про запровадження посади інструктора з фізичної культури у складі апаратів виконкомів сільських, селищних рад з кількістю постійного населення більше 3 тисяч жителів. Прийняття законопроекту призведе до залучення широких верств сільських дітей та молоді до занять спортом, певного вирішення питання організації їхнього дозвілля, профілактики правопорушень у молодіжному та дитячому середовищі.

 

4. Проект Закону про внесення змін до Сімейного кодексу України (щодо невідворотності обов'язку утримувати дитину особами, які позбавлені батьківських прав), (реєстр. № 2548). Законопроектом пропонується внести зміни до Сімейного кодексу України, зокрема, зобов’язати суд приймати рішення про стягнення аліментів одночасно з процедурою позбавлення батьківських прав. В разі відмови матері, батька або інших законних представників дитини отримувати призначені аліменти, суд має приймати рішення про перерахування аліментів до державного бюджету.  Крім того, передбачається  відмінити  норму, яка встановлює, що розмір аліментів може бути зменшено, якщо дитина перебуває на утриманні держави, територіальної громади або юридичної особи, за заявою батьків, уповноваженого територіальної громади, юридичної особи, на утриманні якої  перебуває дитина, та за  згодою органу опіки  і піклування.

 

5. Проект Закону про Загальнодержавну соціальну програму розвитку фізичної культури і спорту на 2013-2017 роки (реєстр. № 2629). Мета та завдання Програми структуровані за такими основними напрямами: розвиток фізичної культури; розвиток дитячого, дитячо-юнацького та резервного спорту; розвиток спорту вищих досягнень; удосконалення системи забезпечення розвитку фізичної культури і спорту; участь державних та громадських інституцій у реалізації державної політики щодо розвитку фізичної культури і спорту.

Під час обговорення законопроекту, члени Комітету зазначили, що його головним недоліком є відсутність переліку заходів щодо виконання Програми та відповідних обсягів їх фінансування. Законопроектом пропонується доручити Уряду щороку затверджувати зазначені заходи і під час підготовки проекту закону про Державний бюджет України на відповідний рік передбачати видатки на забезпечення виконання заходів Програми, з урахуванням фінансових можливостей.

 

Комітетом внесено проект Постанови Верховної Ради України про присудження у 2013 році Премії Верховної Ради України за внесок молоді у розвиток парламентаризму, місцевого самоврядування” (реєстр. № 2125а).

За ініціативою членів Комітету, Верховною Радою України 3 квітня 2013 року було проведено парламентські слухання з питань оздоровлення та відпочинку дітей і молоді, в яких взяло участь більше 500 осіб, у тому числі, народні депутати України, представники центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, оздоровчих закладів. Відбулась відверта розмова щодо пошуку шляхів вдосконалення державної політики у сфері оздоровлення та відпочинку дітей.

 Розроблено та подано на розгляд Верховної Ради України проект Постанови про Рекомендації парламентських слухань з питань оздоровлення та відпочинку дітей і молоді. Зазначеними рекомендаціями, зокрема, запропоновано Кабінету Міністрів України затвердити державну цільову соціальну програму оздоровлення і відпочинку дітей та розвитку мережі дитячих оздоровчих закладів на період до 2017 року, внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу щодо звільнення дитячих закладів оздоровлення та відпочинку всіх форм власності від сплати податку на землю, вирішити питання диференціації норм харчування дітей у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку відповідно до віку дітей, їх фізіологічних потреб, стану здоров’я і типу закладів; сплати дитячими закладами оздоровлення та відпочинку комунальних послуг за тарифами для пільгових категорій населення, оновлення матеріально-технічної бази, зокрема медичного обладнання, дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, в тому числі, санаторного типу.

13 березня 2013 року проведені комітетські слухання щодо розвитку фізичної культури і спорту за участю представників центральних та місцевих органів виконавчої влади, Національного олімпійського комітету, Спортивного комітету України, Національного комітету спорту інвалідів України, фізкультурно-спортивних товариств.

Затверджені Рекомендації комітетських слухань з конкретними пропозиціями стосовно вдосконалення державної політики у сфері фізичної культури і спорту, насамперед, щодо створення чіткої та прозорої системи обліку травм та професійних захворювань спортсменів, які беруть участь у спортивних заходах; надання податкових пільг замовникам будівництва (реконструкції) спортивних споруд, вирішення питання сплати дитячо-юнацькими спортивними школами, іншими спортивними закладами комунальних послуг за тарифами для пільгових категорій населення; створення національного спортивного телеканалу.

23 квітня 2013 року проведено виїзне засідання Комітету у місті Алушта Автономної Республіки Крим з порядком денним: «Про дотримання вимог законодавства щодо забезпечення діяльності дитячо-юнацьких спортивних шкіл всіх форм власності в Автономній Республіці Крим».

У рішенні Комітету було запропоновано Кабінету Міністрів України під час підготовки проекту Закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет на 2013 рік» передбачити збільшення видатків на зміцнення матеріально-технічної бази дитячо-юнацьких спортивних шкіл всіх типів, забезпечення проведення навчально-спортивної роботи на належному рівні, харчування учнів спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю за встановленими нормами, а також внести до Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо формування єдиної системи фінансування дитячо-юнацьких спортивних шкіл.

 

10 червня 2013 року в Тернопільській області проведено виїзне засідання Комітету спільно з колегами з Комісії фізичної культури, спорту і туризму Сейму Республіки Польща з метою знайти вирішення проблем використання та захисту об’єктів історично-архітектурної спадщини України а також перейняти законодавчий досвід Польщі з цього питання.

Були прийняті рішення щодо питання законодавчого врегулювання правових, організаційних, економічних та соціальних відносин у сфері охорони, відновлення та використання історично-архітектурної спадщини, а саме, було рекомендовано Кабінету Міністрів України провести інвентаризацію та паспортизацію пам’яток культурної спадщини - створити єдиний Державний реєстр нерухомих пам’яток культурної спадщини України; вжити дієвих заходів щодо координації діяльності відповідних міністерств і відомств з органами охорони культурної спадщини щодо недопущення здійснення несанкціонованих археологічних розвідок та розкопок, незаконної торгівлі та вивезення за кордон археологічних предметів, з’ясування походження приватних археологічних колекцій.

За підсумками «круглого столу» на тему: «Практика сімейного патронату та шляхи її законодавчого врегулювання» членам Комітету було запропоновано внести до Верховної Ради України проект закону про внесення змін до деяких законів України щодо посилення соціального захисту дітей та підтримки сімей.

На виконання рекомендацій «круглого столу» «Деякі аспекти реалізації державної сімейної політики в Україні» Міністерством соціальної політики України розроблено Державну цільову соціальну програму підтримки сім’ї на період до 2016 року, яку 15 травня 2013 року було затверджено Урядом України (Постанова Кабінету Міністрів України № 341).

Міністерство освіти і науки України підтримало пропозицію Комітету щодо створення Інституту сім’ї як структурного підрозділу Національного педагогічного університету імені М.Драгоманова.

Також Комітет рекомендував Міністерству освіти і науки України запровадити у загальноосвітніх навчальних закладах навчальні програми «Сімейні цінності». 30 квітня ц.р. зазначена програма та навчально-методичні посібники до програм для педагогічних працівників схвалені Науково-методичною радою з питань освіти Міністерства освіти і науки України. Міністерство надіслало лист до Міністерства освіти і науки, молоді та спорту АР Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрації про впровадження навчальних програм «Сімейні цінності» до навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів. 

 Комітетом організовано ІІІ Всеукраїнську спартакіаду серед депутатів Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських (міст обласного підпорядкування), сільських та селищних рад, в якій взяли участь команди 18 регіонів. За результатами змагань перше місце виборола команда депутатів різних рівнів Черкаської, друге -  Івано-Франківської, третє - Житомирської областей.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Звіти про роботу Комітету”

28 грудня 2023 12:44
02 листопада 2023 10:55
30 грудня 2022 08:41
01 листопада 2022 11:51
06 вересня 2022 16:42
31 грудня 2021 13:06
22 липня 2021 11:18
04 лютого 2021 13:46
31 липня 2020 13:18
24 січня 2020 11:57