Звіт про роботу Комітету з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму Верховної Ради України сьомого скликання

27 листопада 2014, 15:55

Звіт про роботу Комітету з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму Верховної Ради України сьомого скликання (грудень 2012 року – грудень 2014 року).

 

Комітет створено відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про комітети  Верховної Ради України сьомого скликання» (№ 11-I від 25 грудня 2012 року).

Згідно з вищезазначеною Постановою Верховної Ради України Головою Комітету з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму було обрано ПАЛАТНОГО Артура Леонідовича, кандидатуру якого висунула фракція Політичної партії «УДАР Віталія Кличка».

Першим заступником Голови Комітету було обрано Тедеєва Ельбруса Сослановича (фракція Партії регіонів).

Заступниками Голови Комітету було обрано:

ДАНІЛОВА Віталія Богдановича  (фракція Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина");

ПРИСЯЖНЮКА Олександра Андрійовича  (фракція Комуністичної партії України).

Секретарем Комітету обрано ЯНКІВА Ігоря Тарасовича (фракція Всеукраїнського об’єднання "Свобода").

Членами Комітету було обрано:

Аркаллаєва Нуруліслама Гаджиєвича (фракція Партії регіонів);

БУШКА Івана Івановича (фракція Партії регіонів);

ЖУКА Миколу Васильовича (фракція Партії регіонів);

ТОПАЛОВА  Сергія Валерійовича (фракція Комуністичної партії України).

На засіданнях Комітету 27 грудня 2012 року була затверджена структура Комітету і обрано керівників підкомітетів: народного депутата України Бушка І.І. - головою підкомітету з питань розвитку туризму, курортів та рекреаційної діяльності; народного депутата України Жука М.В. – головою підкомітету з питань молодіжної політики, сім’ї та дитинства; народного депутата України Топалова С.В. - головою підкомітету з питань фізичної культури та спорту.

Повноваження народного депутата України Топалова С.В. були достроково припинені Постановою Верховної Ради України № 1249-VIІ від 13 травня 2014 року в зв’язку з особистою заявою про складення ним депутатських повноважень.

Відповідно до Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та Постанови Верховної Ради України «Про комітети  Верховної Ради України сьомого скликання» до предмету відання Комітету віднесені питання щодо здійснення законопроектної роботи, підготовки, попереднього розгляду питань, віднесених до повноважень Верховної Ради України, та здійснення контрольних функцій у відповідних сферах відання з питань державної політики у сфері сімейно-шлюбних відносин, державної політики сприяння становленню інституту сім'ї, допомоги сім'ям з дітьми, захисту безпритульних дітей, демографічної політики, державної молодіжної політики, фізичної культури, спорту та спортивної діяльності, туризму і туристичної діяльності, законодавства про курорти та рекреаційну діяльність.

Протягом роботи Комітету було проведено 40 його засідань, з них – 2 виїзних, розглянуто 179 питань, підготовлено 35 попередніх висновків на законопроекти, що відносилися до предметів відання інших комітетів.

Підготовлено і внесено на розгляд Верховної Ради України 57 законопроектів України, прийнято в цілому і підписано Президентом України – 5 Законів України. У тому числі:

 

про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку перебування дітей у закладах, у яких проводиться діяльність у сфері розваг, або закладах громадського харчування у нічний час про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку перебування дітей у закладах, у яких проводиться діяльність у сфері розваг, або закладах громадського харчування у нічний час (243-VII від 16 травня 2013 року);

про внесення змін до деяких законів України щодо посилення матеріальної підтримки сімей, в яких виховуються діти, над якими встановлено опіку чи піклування (244-VII від 16 травня 2013 року);

про внесення зміни до статті 18 Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" щодо державної соціальної допомоги для дітей-інвалідів (371-VII від 2 липня 2013 року);

про внесення змін до деяких законів України щодо скорочення кількості документів для отримання державної допомоги при народженні дитини» (№ 644-VII від  10 жовтня 2013 року); 

про внесення зміни до статті 13 Закону України "Про оздоровлення та відпочинок дітей" щодо встановлення віку дітей, які перебувають у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку разом із батьками (№ 1295-VII від 3 червня 2014 року). 

Крім того, два Закони України, прийняті Верховною Радою України за поданням Комітету, були повернуті Президентом України з пропозиціями, а саме Закони:

про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмежень у використанні допоміжних репродуктивних технологій» (реєстр. № 0989) (запропоновано відхилити);

про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони дитинства (реєстр. № 0956) (внесені пропозиції).

В результаті розгляду на засіданні Верховної Ради України обидва Закони були відхилені.

Прийнятий у першому читанні та переходить відповідно до Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» для розгляду Верховній Раді України VIІI скликання проект Закону про внесення змін до Сімейного кодексу України (щодо невідворотності обов'язку утримувати дитину особами, які позбавлені батьківських прав) (реєстр. № 2573).

Комітетом були підготовлені пропозиції щодо присудження у 2013-2014 роках Премії Верховної Ради України за внесок молоді у розвиток парламентаризму, місцевого самоврядування. У 2013 році зазначені пропозиції були затверджені відповідною Постановою Верховної Ради України.

Проект Постанови про присудження Премії Верховної Ради України за внесок молоді у розвиток парламентаризму, місцевого самоврядування на 2014 рік був відхилений Верховною Радою України. Доопрацьований проект Постанови не було розглянуто Верховною Радою України.

 

За поданням Комітету були прийняті в цілому такі Постанови Верховної Раді України:

про присудження у 2013 році Премії Верховної Ради України за внесок молоді у розвиток парламентаризму, місцевого самоврядування
(№ 559-
VII від 17 вересня 2013 року);

про внесення змін до Постанови Верховної Ради України «Про Премію Верховної Ради України за внесок молоді у розвиток парламентаризму, місцевого самоврядування» (№ 560-VII від 17 вересня 2013 року);

про Рекомендації парламентських слухань з питань оздоровлення та відпочинку дітей і молоді (№ 678-VII від 5 листопада 2013 року);

про Рекомендації парламентських слухань про становище молоді в Україні на тему: «Про участь молоді в суспільному житті: економічна активність» (№ 1521-VII від 18 червня 2014 року).

За ініціативою Комітету для забезпечення парламентського контролю за дотриманням законодавства та посилення участі громадськості у виробленні державної політики були проведені парламентські слухання:  з питань оздоровлення та відпочинку дітей і молоді (квітень 2013 року) і на тему: «Про участь молоді в суспільному житті: економічна активність» (листопад 2013 року) та комітетські слухання: з питань розвитку фізичної культури і спорту (березень 2014 року), щодо підсумків оздоровлення та відпочинку дітей у 2013 році (листопад 2013 року) та щодо шляхів реформування державної політики у сфері фізичної культури і спорту (жовтень 2014 року).

На виконання контрольних функцій за дотриманням і реалізацією Конституції України та законів України проведено 11 засідань Комітету, на яких обговорювалися відповідні питання дотримання вимог законодавства:

 

у сфері сприяння становленню інституту сім'ї, допомоги сім'ям з дітьми:

про дотримання  вимог законодавства щодо стану нормативно-правового забезпечення реалізації права багатодітних матерів на присвоєння почесного звання України «Мати-героїня» та щодо отримання багатодітними матерями, яким присвоєно почесне звання України «Мати-героїня»,  одноразової винагороди  (у т.ч. врегулювання на законодавчому рівні права спадкоємців на отримання одноразової винагороди у разі смерті жінки, якій присвоєно почесне звання України «Мати-героїня», і яка не встигла її отримати за життя);

про  ефективність використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на соціальний захист дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, за принципом "гроші ходять за дитиною" (за результатами аудиту Рахункової палати України);

про виконання Закону України «Про Загальнодержавну програму «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» на період до 2016 року»;

щодо виконання Кабінетом Міністрів України вимог законодавства стосовно забезпечення захисту прав  дітей, які  перебувають у зоні воєнних дій і збройних конфліктів, у тому числі забезпечення безпечного виїзду з зони воєнних дій і  збройних конфліктів, розміщення на мирній території (розглянуто двічі).

 

 у галузі фізичної культури і спорту:

про результати аудиту діяльності Державного підприємства «Фінансування інфраструктурних проектів» із управління запозиченнями під державні гарантії за матеріалами Рахункової палати України;

щодо дотримання законодавства України при реконструкції спортивного комплексу "Авангард" у місті Києві (розглянуто двічі);

щодо результатів аудиту ефективності використання коштів Державного бюджету на бюджетну підтримку громадських організацій фізкультурно-спортивної спрямованості, за матеріалами Рахункової палати України;

щодо результатів аудиту ефективності використання коштів Державного бюджету, виділених фізкультурно-спортивному товариству «Динамо» України та його територіальним організаціям на організацію та проведення роботи з розвитку фізичної культури і спорту серед працівників і військовослужбовців правоохоронних органів за матеріалами Рахункової палати України;

про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, спрямованих на підготовку і проведення у 2013 році в Донецькій області чемпіонату світу з легкої атлетики серед юнаків, за матеріалами Рахункової палати України.

 

У порядку контролю за дотриманням вимог законодавства та з метою узагальнення практики його застосування були проведені виїзні засідання Комітету, на яких були розглянуті наступні питання:

про дотримання вимог законодавства щодо забезпечення діяльності дитячо-юнацьких спортивних шкіл всіх форм власності в Автономній Республіці Крим (м. Алушта, квітень 2013 року);

використання та захист об’єктів культурної спадщини України та Польщі з туристичною метою (Збараж, червень 2013).

 

Комітет за підтримки міжнародних громадських організацій провів засідання «круглих столів» на тему:

про приєднання України до Конвенції про захист дітей та співробітництво з питань міждержавного усиновлення;

сімейний патронат – досвід впровадження та шляхи законодавчого врегулювання;

деякі аспекти реалізації державної сімейної політики в Україні;

обговорення  внесення змін до деяких законів України щодо діяльності патронатних сімей, за результатами якого членами Комітету був підготовлений  проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо посилення соціального захисту дітей та підтримки сімей з дітьми (реєстр. № 3651);

забезпечення молоді житлом – реалії та умови;

питання сільського туризму як важливого чинника розвитку села;

обговорення проекту Закону про туризм (нова редакція), (реєстр. № 4224).

Комітетом разом з фізкультурно-спортивним товариством «Спартак» було проведено в 2013 році ІІІ Всеукраїнську спартакіаду серед депутатів Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських (міст обласного підпорядкування), сільських та селищних рад, в якій взяли участь команди 18 регіонів. Протягом сьомого скликання члени Комітету брали участь у низці спортивних заходів, у тому числі Міжнародних парламентських іграх, змаганнях серед народних депутатів України з російського більярду, з тенісу. 

Зусилля членів Комітету щодо удосконалення основних правових засад функціонування і розвитку суб’єктів здійснення державної політики сприяння становленню інституту сім'ї, допомоги сім'ям з дітьми, державної молодіжної політики, державної політики у сферах фізичної культури і спорту, туризму та курортів сприяли таким позитивним зрушенням у сферах:

 

а) у сфері реалізації державної політики сприяння становленню інституту сім'ї, допомоги сім'ям з дітьми:

 

посиленню державної підтримки малозабезпечених сімей, в яких крім рідних виховуються й діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, зокрема, при обчисленні середньомісячного сукупного доходу сім’ї, який визначає розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, вилучається допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування;

посиленню державної підтримки дітей-інвалідів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, над якими встановлено опіку чи піклування через узгодження норм Закону України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам» щодо  виплати державної соціальної допомоги, яка призначена на дитину-інваліда віком до 18 років, незалежно від одержання на неї інших видів допомоги  та  Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми», в якому до внесення відповідних змін передбачалося вирахування з суми державної допомоги дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, державної соціальної допомоги на дитину-інваліда віком до 18 років;

забезпеченню  права дітей віком від 6 до 7 років на оздоровлення і відпочинок через розповсюдження на них дії норми Закону «Про оздоровлення і відпочинок дітей» щодо перебування у  дитячих  закладах оздоровлення  та відпочинку разом з батьками або іншими законними представниками;

створенню механізму захисту дитини від чинників, що негативно впливають на фізичний, розумовий, духовний, моральний і соціальний розвиток дитини, через заборону перебування дитини віком до 16 років без супроводу батьків чи іншого законного представника дитини у закладах, в яких провадиться діяльність у сфері розваг та закладах громадського харчування та запровадження адміністративної відповідальності власників чи посадових осіб закладів, у яких проводиться діяльність у сфері розваг чи закладів громадського харчування, у разі порушення ними згаданих обмежень;

вжиттю органами виконавчої влади заходів щодо захисту прав дітей, які перебувають у зоні воєнних дій і збройних конфліктів, в тому числі забезпечення безпечного виїзду з зони воєнних дій і  збройних конфліктів, розміщення на мирній території;

 

б) реалізації державної молодіжної політики:

 

створенню механізму державного замовлення за видами і напрямами системи підготовки кадрів згідно з потребами ринку праці;

створенню механізму виплати компенсації фактичних витрат роботодавця на сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за працевлаштування осіб, яким надано статус безробітного, на нові робочі місця;

вдосконаленню механізму стажування студентів вищих та учнів професійно-технічних навчальних закладів в організаціях, установах і на підприємствах;

запровадженню з 1 січня 2015 року виплати одноразової адресної допомоги молодим працівникам,  залученим до роботи у сільській місцевості;

посиленню підтримки молодих людей, які активно сприяли процесам державотворення, розвитку парламентаризму та місцевого самоврядування, досягли значних результатів у вирішенні соціальних і правових питань, шляхом збільшення розміру Премії Верховної Ради України за внесок молоді у розвиток парламентаризму, місцевого самоврядування до п’ятсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

 

в) розвитку фізичної культури і спорту:

 

поверненню до державної власності Льодового палацу спортивного комплексу "Авангард";

перемогам українських спортсменів на зимових Олімпійських іграх, чемпіонатах світу та Європи.

 

г) у галузі туризму і туристичної діяльності:

 

посиленню міжнародного співробітництва у сфері туризму, поширенню участі України у міжнародних туристичних виставках;

 

Проблемні питання, які потребують подальшого вирішення.

 

Незважаючи на вдосконалення законодавства щодо забезпечення державної політики сприяння становленню інституту сім'ї, допомоги сім'ям з дітьми, державної молодіжної політики, державної політики у сфері фізичної культури, спорту і туризму, його реалізація внаслідок постійних реформувань структур державного управління, фінансування за залишковим принципом, знаходиться на низькому рівні. У грудні 2011 року закінчився термін дії Державної програми розвитку фізичної культури і спорту, проте нова програма досі не затверджена.  В порушення вимог низки Законів України та Постанов Верховної Ради України досі не затверджена Державна цільова соціальна програма оздоровлення та відпочинку дітей та розвитку мережі дитячих оздоровчих закладів.  Все це призводить до погіршення стану матеріально-технічної бази дитячих оздоровчих закладів,  дитячо-юнацьких спортивних шкіл,  спортивних закладів, незахищеності дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування.

Потребує вдосконалення нормативно-правова база щодо забезпечення  реалізації  права багатодітних жінок на присвоєння почесного звання України "Мати-героїня".  Досі невизначений порядок оцінки заслуг жінок, які представляються до нагородження цим званням,  та  не встановлені строки для опрацювання місцевими та центральними органами влади відповідних матеріалів, необхідних для нагородження. Необхідно запровадити єдиний облік багатодітних сімей шляхом ведення відповідного електронного банку даних та системи обліку жінок, які мають право на присвоєння почесного звання "Мати-героїня".  Залишається актуальним питання розробки  порядку виплати одноразової  винагороди спадкоємцям померлої жінки, якій присвоєно звання "Мати-героїня".

Враховуючи складну фінансово-економічну ситуацію  в країні, Верховною Радою України та Урядом прийнято низку непопулярних рішень, спрямованих на жорстку економію бюджетних коштів, у тому числі, видатків на соціальний захист населення. Розміри допомоги не задовольняють потреб сімей з дітьми, особливо сімей, які опинилися в складних життєвих обставинах. З огляду на це, вкрай необхідним є:  перегляд методики розрахунку прожиткового мінімуму як базового соціального стандарту для визначення розміру державних соціальних гарантій;  вдосконалення механізмів призначення  адресної допомоги сім’ям з дітьми та розробки і впровадження  нового механізму перевірки сімей  на право отримувати таку допомогу; посилення контролю за використанням допомоги на потреби дітей.

Гостро стоїть проблема працевлаштування молоді. Негативно впливає на рівень працевлаштування навчальних закладів випускників невисокий рівень оплати праці, відсутність можливості підвищення кваліфікації та кар’єрного зростання, відсутність соціального пакету. Державна цільова соціальна програма «Молодь України» на 2009-2015 роки фінансується недостатньо та, відповідно до висновків Рахункової палати, «носить декларативний характер і не забезпечує вирішення соціальних проблем у сфері молоді». Тому необхідним в цей час є затвердження Державної цільової соціальної програми «Молодь України» на 2016-2020 роки до 1 липня 2015 року із визначенням переліку заходів, що сприяють вирішенню соціальних проблем молоді та пріоритетним фінансуванням напрямів сприяння зайнятості молоді та підтримки талановитої молоді.

Невирішеним залишається питання забезпечення молоді житлом. Головною проблемою є неспроможність державного бюджету  задовольнити потребу в коштах  молоді на житло: у 2013 році – 1,5 відсотки від потреби, у 2014 році через складну економічну ситуацію в країні кошти спрямовувалися тільки на покриття несплачених фінансових зобов’язань за договорами, укладеними раніше. Також залишаються  проблемними питання недосконалої фінансово-кредитної системи, централізації будівництва, обмеження у виділенні земельних ділянок під будівництво, відсутність стимулюючих факторів у розв’язанні житлових питань. Необхідно створити і запровадити Єдиний державний реєстр громадян, які потребують поліпшення житлових умов.

Найбільш гострими  проблемами, що суттєво впливають на розвиток сфери туризму та курортів є: відсутність Стратегічного плану розвитку туризму; відсутність стандартів та технічних регламентів, гармонізованих до європейських;  відсутність належного поширення інформації про туристичні можливості України на міжнародному туристичному ринку.

 Враховуючи, що туризм має розглядатися як джерело фінансових доходів бюджетної системи України, засобом підвищення зайнятості і якості життя населення, як спосіб підтримки здоров’я громадян, основа розвитку соціального середовища  необхідно розробити за участю міжнародних та українських експертів та подати на розгляд Уряду Стратегічний план розвитку туризму до 2025 року;  створити оптимальні нормативно-правові засади розвитку туризму шляхом приведення нормативної та регуляторної бази туризму до директив ЄС та рекомендацій ЮНВТО;  постійно організовувати поширення інформації про туристичні можливості України на міжнародному туристичному ринку та всередині держави шляхом створення загальнодержавної інформаційної мережі у туристичній і курортній сферах,  провадити комплексну інформаційну кампанію та брати участь у провідних туристичних виставках світу; об’єднати зусилля зацікавлених учасників ринку щодо організації та фінансування заходів із просування туристичних можливостей України на міжнародному та внутрішньому ринках в умовах запроваджених Урядом заходів  економії бюджетних коштів; впровадити та реалізовувати нові стандарти надання туристичних послуг та професійної підготовки у сфері туризму.

 

Голова Комітету                                                                                                                                                                                                                       А. Палатний

 

Завідувач секретаріату                                                                                                                                                                                                             В. Скалозуб