Комітет пропонує Кабінету Міністрів України доручити Національній поліції України забезпечити функціонування окремого підрозділу поліції у справах дітей як спеціалізованого підрозділу відповідно до вимог міжнародного права у сфері ювенальної юстиції, відповідального за реалізацію державної політики з питань захисту прав дітей, протидії правопорушенням серед дітей та стосовно них, організації превентивної роботи з ними.
22 вересня 2017, 14:10
Під час розгляду питання про виконання Національною поліцією України вимог Закону України «Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей» Голова Комітету Артур Палатний наголосив на тому, що цього року всі громадяни України стали свідками жахливих злочинів стосовно дітей, які нерідко закінчуються їх загибеллю, Це і смерть дворічного хлопчика від голоду у центрі Києва через злочинну байдужість матері, і непоодинокі випадки вбивств і каліцтва дітей співмешканцями їх матерів, і побиття під камеру школярки у Чернігові.
Проте, те, що в цьому році відбувається з оздоровленням дітей, взагалі важко коментувати. Масові випадки отруєнь дітей, смерть дівчинки-сироти у оздоровчому закладі «Факел» міста Бердянська від пневмонії і, наостанок, пожежа у Одеському таборі «Вікторія», від якої загинуло троє дітей. Все це є яскравим свідченням, що в державі відсутня система забезпечення безпеки дітей.
Артур Палатний зазначив, що винні у загибелі дітей мають бути покарані. Але покарання мають понести не лише «стрілочники». При цьому, необхідно запобігти таким випадкам і все зробити, щоб такі випадки не повторювалися.
На сьогоднішній день відповідно до законодавства лише підрозділи Національної поліції мають право вживати заходів як щодо запобігання правопорушенням з боку дітей та стосовно дітей, так і щодо захисту прав дитини, стосовно якої вчинено правопорушення. Після конституційної реформи прокуратура втратила функції представництва інтересів дитини і ці функції не перейшли ні до кого. Тому надважливе значення має ефективна робота підрозділів Національної поліції України в цьому напрямку. В процесі реформування правоохоронних органів замість підрозділів кримінальної поліції у справах дітей були створені підрозділи ювенальної превенції, проте їх чисельність була суттєво скорочена. Водночас, особливо у зв’язку із ратифікацією Стамбульської конвенції та підготовкою до прийняття Закону України про запобігання та протидію домашньому насильству перед Національною поліцією України повстануть нові завдання. Тому, вважає Голова Комітету, необхідно відновити окремий підрозділ поліції у справах дітей.
Начальник управління ювенальної превенції департаменту превентивної діяльності Національної поліції України Лариса Зуб зазначила, що раніше в Міністерстві внутрішніх справ України у підрозділах кримінальної поліції у справах дітей працювало 3,5 тисячі працівників. На сьогоднішній день в системі ювенальної превенції, тобто профілактики правопорушень, працює близько тисячі триста працівників. Два місяця тому було створене нове управління ювенальної превенції, разом з громадськістю проводиться експертна оцінка функцій, що раніше виконувалися. У підсумку, Голові Національної поліції України та Міністру внутрішніх справ України будуть представлені пропозиції щодо забезпечення в повному обсязі захисту прав дітей підрозділами Національної поліції України.
Доповідачка зазначила,
що хоч статистично дитяча злочинність залишається на тому ж рівні, 4 тисячі
дітей постраждали від злочинів,
300 злочинів скоєно на сексуальному ґрунті. Турбує питання пияцтва серед дітей.
складається багато протоколів за доведення неповнолітніх до стану алкогольного
сп’яніння, позбавляються ліцензій суб’єкти підприємницької діяльності на право
продажу алкогольних напоїв, проте, кожний третій злочин діти вчиняють у стані
алкогольного сп’яніння.
Лариса Зуб також наголосила на тому, що Голова Національної поліції України Сергій Князєв приділяє велику увагу роботі щодо захисту прав дітей. На цей час необхідно забезпечити наповнення підрозділів ювенальної превенції професійними кадрами, які вміють працювати з дітьми і, безперечно, потрібно збільшувати чисельність цих підрозділів.
У ході обговорення Перший заступник Голови Комітету Микола Величкович, Секретар Комітету Анна Романова, Уповноважений Президента України з прав дитини Микола Кулеба наголосили на необхідності відновлення окремого спеціалізованого підрозділу із захисту прав дитини та збільшення чисельності його працівників. Також було наголошено, що наступне засідання Комітету з цього питання має відбуватися за участю керівників Національної поліції України.
Комітет ухвалив рішення, яким, зокрема, пропонується, рекомендувати Кабінету Міністрів України розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проекти Законів:
про внесення зміни до Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» щодо запровадження планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері оздоровлення та відпочинку дітей;
про внесення змін до деяких законів України щодо здійснення захисту дитини від насильства в сім'ї та інших форм жорстокого поводження;
про внесення змін до деяких законів України щодо повноважень спеціалізованих підрозділів Національної поліції України у сфері захисту прав дітей.
Також Комітет запропонував доручити керівництву
Національної поліції України провести розрахунок із урахуванням обсягу завдань,
покладених
статтею 5 України
«Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей», іншими
Законами України на уповноважений підрозділ
Національної поліції України у справах дітей, встановити штатну чисельність працівників
цього підрозділу з розрахунку не менше, ніж один працівник на дві тисячі дітей.
Також Національній поліції України запропоновано забезпечити невідкладне розслідування спеціально уповноваженими слідчими Національної поліції України фактів порушення прав дітей на охорону життя, здоров’я, якісне оздоровлення та відпочинок, виявлених у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку та фактів бездіяльності посадових осіб служб у справах дітей, центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді, медичних та педагогічних працівників на випадки насильства у сім'ї, жорстокого поводження стосовно дітей, а також провести перевірку дотримання законодавства посадовими особами органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування та причин, що призвели до зриву вакцинації дітей, відсутності імуно-біологічних препаратів для лікування правця, сказу, ботулізму тощо.