Комітет розглянув питання про підсумки організації оздоровлення та відпочинку дітей влітку 2017 року та заходи Кабінету Міністрів України щодо організації відпочинку та оздоровлення дітей влітку у 2018 році та результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на заходи з оздоровлення та відпочинку дітей, які потребують особливої уваги та підтримки, за матеріалами Рахункової палати України.
23 березня 2018, 15:49
Відкриваючи засідання, Голова Комітету Артур Палатний зазначив, що літнє оздоровлення - це прекрасна можливість для наших дітей поправити власне здоров’я, набратися сил перед навчанням, отримати нові звання. Проте, при неправильній організації оздоровчого процесу можна отримати протилежний ефект.
Минулий, 2017-й рік запам’ятався трагічними подіями, загибеллю чотирьох дітей, харчовими отруєннями, іншими негараздами. І все це відбувалося через безвідповідальність дорослих, у тому числі посадових осіб. Навіть під час пожежі в Одесі двоє юних героїв врятували 23 дитини. Що в цей час робили дорослі, які були зобов’язані рятувати дітей, досі не зрозуміло.
Проте, вважає Голова Комітету, з цих трагедій досі не зроблено відповідних висновків. У Одесі маємо одного стрілочника – директора закладу. У Бердянську, де внаслідок відсутності необхідної медичної допомоги, померла дитина-сирота, досі йдуть медичні експертизи, проте, за попереднім висновком дитина померла від блискавичного розвитку хвороби. Іншими словами, ніхто не винен.
Артур Палатний наголосив на тому, що членам Комітету головне не покарати винних, а не допустити повторення таких випадків у майбутньому. Тому Комітет буде контролювати розслідування таких випадків.
Заступник Міністра соціальної політики України з питань європейської інтеграції Олександра Чуркіна поінформувала учасників засідання про підсумки оздоровчого сезону 2017 року. Зокрема, у минулому році на оздоровлення та відпочинок дітей витрачено 2 031 511,4 тис. грн, з них 151 300 тис. грн. з державного бюджету, 853 675,9 тис грн з місцевих бюджетів; 1 026 535,5 тис. грн позабюджетних коштів, не заборонених законодавством. У підсумку у 2017 році було забезпечено оздоровленням та відпочинком 2 135 494 дитини (54,4 % від загальної чисельності дітей шкільного віку), з них оздоровленням – 727 540 дітей (18,5 % від загальної чисельності); відпочинком – 1 407 954 дитини (35,9 % від загальної чисельності).
Олександра Чуркіна вважає за необхідне посилення контролю за підготовкою до відкриття, отриманням дозвільних документів та подальшим функціонуванням дитячих оздоровчих закладів з дотриманням вимог діючого законодавства у сфері оздоровлення та відпочинку дітей. Питання створення безпечних умов перебування дітей у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, збереження їх життя і здоров’я є найпріоритетнішими в організації оздоровчої кампанії 2018 року.
Аналізуючи підсумки оздоровчої кампанії минулого року, а саме – інформацію Держпродспоживслужби, Держпраці, Державної служби з надзвичайних ситуацій, Міністерство соціальної політики України відзначає безліч порушень в організації якісного та безпечного відпочинку дітей в дитячих закладах.
Фахівцями Державної служби України з надзвичайних ситуацій під час перевірок було виявлено більше 6 тис. порушень, з яких 2,5 тис. порушень не усунуто протягом попередніх років.
Аналіз перевірок закладів відпочинку показав, що найгірше виконуються протипожежні заходи попередніх приписів у Тернопільській (95 %), Київській (58,5 %), Херсонській (53,6 %), Одеській (49,9 %) областях та м. Києві (47,8 %).
За інформацією Держпродспоживслужби, проведено близько 11 тис. обстежень у закладах оздоровлення та відпочинку, порушення вимог санітарного законодавства встановлено у 1983 закладах (35 %).
Порушення вимог санітарного законодавства встановлено у кожному п’ятому закладі (20,5%), що більше, ніж у 2016 році (7,7%). Найвищий відсоток порушень виявлено у Житомирській – 56%, Волинській – 52%, та Херсонській – 37% областях.
Основні порушення, стосувались:
невідповідності питної води вимогам санітарних норм та правил за санітарно-хімічними та бактеріологічними показниками;
показників безпечності харчових продуктів під час харчування;
відкриття закладів без погодження з Держпродспоживслужбою;
відсутності погодженого примірного меню та постачальників харчових продуктів;
непроведення дезінфекційних заходів, незавершення ремонтних робіт.
Для усунення зазначених порушень Постановою Кабінету Міністрів України 18 грудня 2018 року № 1104 „Про встановлення переліку органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України „Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” практично знято мораторій на здійснення нагляду та позапланових перевірок закладів оздоровлення та відпочинку дітей, інтернатних закладів, закладів дошкільної освіти, загальної середньої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, спеціалізованої освіти).
Також Заступник Міністра соціальної політики України поінформувала про дії Міністерства щодо виконання рекомендацій Рахункової палати.
Голова підкомітету з питань оздоровлення та відпочинку дітей Олег Велікін у своєму виступі зазначив, що сьогодні оздоровлення та відпочинок дітей фінансується за залишковим принципом. І це, незважаючи на суттєве зростання доходів місцевих бюджетів. Міністерство соціальної політики України має безпосередньо працювати з керівниками обласних державних адміністрацій, міськими головами щодо збільшення бюджетного фінансування.
Олег Велікін підтримав пропозиції Міністра соціальної політики Андрія Реви щодо відновлення фінансування оздоровлення дітей за рахунок Фонду соціального страхування. Їх схвалення на законодавчому рівні допоможе збільшити кількість оздоровлених дітей та у наступному зменшить витрати Фонду соцстраху на лікарняні батьків.
Народний депутат України зауважив, що відтепер законодавство дозволяє планові перевірки оздоровчих закладів. Сподіваємося, що до початку оздоровчого сезону всі заклади будуть перевірені. Завдяки цьому зможемо уникнути нещасних випадків, харчових отруєнь, важких захворювань дітей, зменшити кількість порушень законодавства.
Комітет ухвалив рішення за підсумками розгляду питань порядку денного.
Зокрема, Кабінету Міністрів України рекомендовано до 1 вересня 2018 року розробити та затвердити Державну цільову соціальну програму оздоровлення і відпочинку дітей та розвитку мережі дитячих оздоровчих закладів на період до 2022 року.
Уряду також рекомендовано забезпечити здійснення заходів державного нагляду (контролю) за діяльністю дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, інтернатних закладів, закладів дошкільної освіти, загальної середньої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, спеціалізованої освіти, зокрема, доручити відповідним центральним та місцевим органам виконавчої влади до 15 травня 2018 року провести планову перевірку дотримання вимог законодавства України у всіх дитячих закладах оздоровлення та відпочинку.
Комітет запропонував Кабінету Міністрів України доручити Міністерству охорони здоров’я України:
забезпечити направлення кваліфікованих медичних кадрів для роботи в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку;
посилити контроль за дотриманням дитячими закладами оздоровлення та відпочинку вимог законодавства щодо охорони здоров’я, надання медичної допомоги, санітарного та епідеміологічного благополуччя;
забезпечити контроль за достовірністю оформлення медичних довідок дітям до закладів оздоровлення та відпочинку з урахуванням протипоказань для оздоровлення та відпочинку;
Комітет надав низку рекомендацій Київській міській та обласним державним адміністраціям, районним державним адміністраціям, Київській міській та обласним радам, міським, районним радам, сільським та селищним радам, зокрема:
вжити заходів щодо розвитку мережі дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, не допускати скорочення їх кількості, перепрофілювання та використання не за призначенням;:
забезпечити неухильне дотримання посадовими особами чинного законодавства щодо створення безпечних умов перебування, охорони життя і здоров’я дітей в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку незалежно від форми власності та підпорядкування;
не допускати відкриття дитячих закладів оздоровлення та відпочинку без дозвільних документів;
сприяти отриманню дитячими закладами оздоровлення та відпочинку державних актів на право постійного користування земельними ділянками;
при внесенні змін до місцевих бюджетів забезпечити збільшення фінансування оздоровлення та відпочинку дітей.