13 липня відбулись комітетські слухання на тему: «Доступ молоді до вищої освіти в Україні».

16 липня 2018, 14:24

  

13 липня в Комітеті з питань сім’ї, молодіжної політики спорту та туризму пройшли слухання на тему «Доступ молоді до вищої освіти в Україні».

У слуханнях взяли участь: народний депутат України, заступник Голови Комітету – Силантьєв Денис Олегович, заступник міністра молоді та спорту України Ярема Олександр Йосипович, науковці, громадські діячі представники органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.

У своєму вступі Силантьєв Д.О. зосередив увагу на доступі молоді до правничої освіти: «Правнича освіта – це соціально-правовий базис зростання сучасної еліти України, що дозволить не лише активізувати соціально-економічні реформи, а також інвестиції у суспільство та державу. Тому, сьогодні до правничої освіти прикута серйозна увага суспільства."

Народним депутатом було визначено декілька прогалин у реформі вищої освіти в Україні, а саме у сфері доступності правничої освіти для осіб з інвалідністю, учасників АТО, осіб які постраждали від Чорнобильської катастрофи. Силантьєв Д.О. акцентував увагу присутніх на питанні доцільності впровадження іспитів у форматі зовнішнього незалежного оцінювання при вступі на правничі спеціальності до магістратури.

Заступник Голови Комітету звернув увагу учасників на низький рівень соціальних гарантій та стандартів.

«Уряд та Міністерство освіти і науки України для викладачів запроваджує рівень знання іноземних мов на рівні В2 ( експерти вказують, що отримання такого рівня знань з іноземної мови, передбачає наявність відповідної  фахової освіти та практики до п’яти років), а також публікацій у наукометричних базах Scopus та Web of Science. Зауважу, що такі бази є обмеженими та коштовними. Як мені відомо, такі вимоги скасовані  судовими рішеннями, але вони не виконані» - зауважив Силантьєв Д.О.

Денис Силантьєв повідомив, що однією з новацій останнього періоду є внесені  народними депутатами законопроекти з питань правничої освіти, зокрема, «Про юридичну (правничу) освіту і загальний доступ до правничої професії» ( реєстр. №7147 від 28.09.2017р.), «Про юридичну освіту та юридичну (правничу) професію» ( реєстр. №7147 від 17.10.2017р.), «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення у доступі до правничих професій осіб, які мають освітньо-науковий, науковий рівень вищої освіти у галузі права» ( реєстр. №7396 від 13.12.2017р.).

Із доповіддю виступив заступник Міністра молоді та спорту України – Ярема Олександр Йосипович, який зосередив увагу на неформальній освіті молоді, яка повинна відповідати викликам ринку праці, та надавати можливість молодим людям бути затребуваними на ринку праці шляхом зміни спеціальності, або через отримання нових практичних навичок.

Президент видавництва «Юрінком Інтер», доктор юридичних наук, професор Ковальський Віктор Семенович акцентував увагу учасників на підтриманні високого рівня юридичної освіти в Україні та створенні певних стандартів для різних закладів вищої освіти, які дозволять стандартизувати вимоги до випускників – правників різних спеціальностей та зробити їх більш конкурентноздатними на ринку праці.

Заступник Вищої кваліфікаційно – дисциплінарної комісії адвокатури України Крупнова Любов Василівна привернула увагу присутніх до необхідності перегляду соціальних гарантів для дітей – сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування, на необхідності запровадження інклюзивної освіти у вищих навчальних закладах.

Перший заступник директора Інституту права та післядипломної освіти Міністерства юстиції України Журавльов Дмитро Володимирович акцентував увагу присутніх на тому, що будь-які зміни та реформи повинні відбуватись поступово та злагоджено що дасть змогу якісно їх здійснити і в такому випадку повинен бути чіткий план дій, щодо впровадження цих реформ, що зробить їх поступовими та мінімізує ризики.

Також в обговоренні питання виступили науковці з різних закладів вищої освіти України, які ведуть підготовку спеціалістів-правників.

Учасники слухань визначили, що основними напрямами реформування доступу молоді до правничої освіти є наступні:

1.                     Розвиток інклюзивної освіти.

2.                     Посилення уваги на вивчення у школах української мови та літератури, основ права, прав людини, а також іноземних мов.

3.                     Звільнення від ЗНО осіб з інвалідністю першої та другої групи, учасників АТО,  осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

4.                     Перегляд кваліфікаційних вимог з питань  знання викладачами іноземних умов на рівні В2, публікацій у виключно окремих наукометричних базах.

5.                     Запровадження реальної самостійності та незалежності вищих навчальних закладів освіти.

6.                     Внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» щодо доступу молоді до правничої освіти з урахуванням позиції експертів, науковців, вчених та позиції правничих шкіл.