Комітет Верховної Ради України з питань молоді і спорту пропонує Верховній Раді України прийняти за основу та в цілому проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки, (реєстр. № 5073).
19 березня 2021, 16:38
Комітет Верховної Ради України з питань молоді і спорту на своєму засіданні 17 березня 2021 року розглянув проекти Законів України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки, (реєстр. № 5073, поданий Кабінетом Міністрів України) та про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо спрямування надходжень від легалізації азартних ігор на забезпечення деяких потреб у галузі медицини, освіти та науки, культури та спорту, (реєстр. № 5073-1, поданий народним депутатом України Стефанишиною О.А. та іншими народними депутатами України).
Проекти законів спрямовані на доповнення Бюджетного кодексу України відповідними нормами задля спрямування коштів, отриманих як платежі за ліцензії на організацію та проведення азартних ігор та на випуск і проведення лотерей на соціальні цілі.
Урядовий проект Закону розроблено з метою реалізації Закону України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» (від 14 липня 2020 року № 768-IX), пунктом 8 розділу ХІ «Прикінцевих та перехідних положень» якого передбачено Кабінету Міністрів України подати до Верховної Ради України пропозиції стосовно внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо спрямування відрахувань коштів, отриманих від ліцензійних платежів у сфері азартних ігор, до Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки.
Редакція Урядового законопроекту передбачає:
• створення Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки за рахунок коштів, отриманих від плат за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей;
• визначення джерел формування такого фонду;
• спрямування коштів цього фонду на фінансування охорони здоров’я, спорту, освіти, культури, наукової і науково-технічної діяльності.
Водночас, в Урядовому законопроекті не визначено який саме відсоток буде йти на ту чи іншу сферу, тобто Кабінет Міністрів України має визначити порядок використання коштів Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки.
На відміну від основного законопроекту, що має на меті створити Державний фонд підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки, в альтернативному законопроекті запропоновано без створення такого Фонду зараховувати кошти, отримані від плати за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор, до спеціального фонду Державного бюджету України з подальшим спрямуванням їх на такі соціальні цілі:
• здійснення централізованих закупівель лікарських засобів для забезпечення лікування осіб, хворих на хворобу Паркінсона, м’язову дистрофію Дюшена та хворобу Крона, в рамках забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру (40 відсотків вказаних надходжень);
• реалізацію програм та заходів у сфері освіти та науки (40 відсотків вказаних надходжень);
• розвиток спорту (10 відсотків вказаних надходжень);
• державну підтримку сфери культури (10 відсотків вказаних надходжень).
Під час обговорення законопроекту народні депутати України – члени Комітету, підтримали урядовий проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки, (реєстр. № 5073), оскільки у Законі України «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» (від 14 липня 2020 року № 768-IX) передбачено саме створення Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки.
Водночас, члени Комітету зазначили, що конструктивні пропозиції альтернативного проекту Закону, (реєстр. № 5073-1), можуть бути враховані Комітетом з питань бюджету під час доопрацювання основного законопроекту до другого читання, у разі його прийняття за основу. Зокрема, на думку народних депутатів України - членів Комітету, правильніше було би зафіксувати в Законі конкретний відсоток відрахування таких коштів на ту чи іншу сферу.
Крім того, члени Комітету, запропонували Комітету з питань бюджету, під час доопрацювання проекту Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки, (реєстр. № 5073) до другого читання, у разі його прийняття за основу, внести відповідні зміни до зазначеного проекту Закону, передбачивши спрямування коштів від ліцензій на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і від ліцензій на випуск та проведення лотерей спочатку до відповідного Фонду, а потім розподіляти такі кошти у відсотках на відповідні соціальні цілі.
З огляду на зазначене, Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки, (реєстр. № 5073), прийняти за основу із зазначеними вище пропозиціями, а проект Закону, (реєстр. № 5073-1), повернути суб’єкту законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Відповідний висновок Комітету надіслано до Комітету з питань бюджету.