Комітет Верховної Ради України з питань молоді і спорту рекомендував Верховній Раді України повернути на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи проект Закону України про внесення змін до Сімейного кодексу України щодо врегулювання деяких питань розірвання шлюбу за рішенням суду та виплати аліментів одним із батьків, (реєстр. № 8181), поданий народним депутатом України Славицькою А.К. та іншими народними депутатами України.
21 грудня 2022, 12:41
Законопроектом вносяться зміни до Сімейного кодексу України, якими передбачається, що:
під час розгляду позову про розірвання шлюбу подружжя, яке має дітей, за відсутності нотаріально посвідченого договору про те, з ким із батьків будуть проживати діти, про способи участі у вихованні того з батьків, хто буде проживати окремо від них та про розмір аліментів на дітей, рішення з цих питань приймається судом одночасно з вимогою про розірвання шлюбу;
платник аліментів може самостійно здійснювати відрахування аліментів у визначеному розмірі із заробітної плати, пенсії, стипендії або іншого доходу на особистий банківський рахунок іншого з подружжя або на окремо визначений рахунок за попередньою домовленістю між подружжям, вказавши відповідне призначення такого платежу у платіжному дорученні;
разом з цим додатково визначається, що у випадку нецільового витрачання аліментів платник має право самостійно здійснювати відрахування частини аліментів на особистий рахунок дитини.
Під час обговорення законопроекту члени Комітету наголосили на тому, що у листопаді 2021 року Комітет вже розглядав проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння формуванню відповідального батьківства, (реєстр. № 3667), поданий Кабінетом Міністрів України, що містив схожі норми про одночасне вирішення питань щодо визначення місця проживання дитини, участі того з батьків, який проживає окремо від дитини, у її вихованні, при розгляді в суді питань про розірвання шлюбу.
Тоді, у своєму висновку щодо урядового
законопроекту,
(реєстр. № 3667), Комітет з питань молоді і спорту зазначив, що спори між батьками щодо виховання дитини
також виникають як і без розірвання шлюбу, так і між батьками, які перебувають
у так званому цивільному шлюбі. З іншого боку, реалізація такої пропозиції
призведе до посилення навантаження на суди та гальмування розлучень, оскільки
вирішення спорів щодо виховання дитини
потребуватиме великого часу.
Крім того, як урядовий законопроект, (реєстр. № 3667), так і законопроект, (реєстр. № 8181):
не враховують, що у 2017 році запроваджено ухвалення рішення про стягнення аліментів у наказному провадженні протягом короткого періоду часу, тому врегулювання цих питань в договорі, або додатковим рішенням суду є недоцільним;
не передбачають вжиття заходів щодо примирення між батьками та ухвалення попереднього рішення суду щодо вирішення спірних питань. Це буде посилювати ворожнечу між батьками на час судового розгляду та вступу рішення суду в законну дію і стимулювати самовільну зміну батьками місця проживання дитини (так зване внутрішньосімейне викрадення), у тому числі, через перешкоджання тому з батьків, який проживає окремо, у спілкуванні з дитиною;
не пропонують шляхів вирішення вкрай гострої проблеми налаштування дитини одним з батьків проти іншого з батьків (наприклад обов’язкове обстеження дитини психологом, у разі відмови від спілкування з одним з батьків) і взагалі не враховує існування цієї проблеми.
Також викликає сумнів пропозиція, що міститься у законопроекті, (реєстр. № 8181), надати право платнику аліментів самостійно, без рішення суду, здійснювати відрахування аліментів на особистий рахунок дитини, оскільки це може призвести до зловживань з боку платника аліментів. Лише суд може встановити факт нецільового використання аліментів, а особистим рахунком дитина зможе користуватися лише після досягнення 14 років. Таким чином, це ускладнить утримання дитини тим з батьків, який проживає разом з дитиною.
Водночас, на думку членів Комітету, заслуговує на увагу пропозиція щодо надання права платнику аліментів самостійно здійснювати відрахування аліментів у визначеному розмірі із заробітної плати, пенсії, стипендії або іншого доходу на особистий банківський рахунок іншого з подружжя або на окремо визначений рахунок за попередньою домовленістю між подружжям.
Враховуючи, що переважна більшість пропозицій, які містить законопроект, (реєстр. № 8181), є спірними, члени Комітету зазначили, що цей законопроект потребує суттєвого доопрацювання.