Комітет з питань молоді і спорту рекомендував членам Комітету відкликати проект Закону про внесення зміни до статті 4 Закону України "Про антидопінгову діяльність у спорті", (реєстр. № 8427), та відправити доопрацьований членами Комітету проект Закону про внесення зміни до статті 6 Закону України "Про антидопінгову діяльність у спорті" щодо уточнення вимог до осіб, які входять до складу Наглядової ради Національного антидопінгового центру на погодження до Всесвітнього антидопінгового агентства.

17 березня 2023, 15:50

На засіданні Комітету було обговорено зауваження Всесвітнього антидопінгового агентства (далі – ВАДА) до проект Закону про внесення зміни до статті 4 Закону України "Про антидопінгову діяльність у спорті", (реєстр. № 8427).

Відповідний законопроект було розроблено членами Комітету з питань молоді і спорту з метою розширення переліку осіб, які можуть бути призначеними директором Національного антидопінгового центру або входити до складу Наглядової ради Національного антидопінгового центру, за рахунок осіб, які є почесними керівниками спортивних федерацій.

Стаття 4 Закону України «Про антидопінгову діяльність у спорті» забороняє особам, які займають будь-яку посаду у спортивній федерації, бути обраними директором Національного антидопінгового центру або входити до складу Наглядової ради Національного антидопінгового центру. Проте, при формуванні складу Наглядової ради Національного антидопінгового центру виявилось, що Міністерство молоді та спорту України застосовує  цю норму до осіб, які є  почесними керівниками спортивних федерацій.  

У більшості спортивних федерацій почесними керівниками є спортивні менеджери з великим досвідом або видатні спортсмени, які не мають повноважень щодо управління федерацією, проте можуть давати поради щодо кращого розвитку федерацій.

Таким чином, чинна редакція статті 4 Закону України «Про антидопінгову діяльність у спорті» перешкоджає громадянам України, які є почесними керівниками спортивних федерацій, але є досвідченими фахівцями сфери фізичної культури і спорту, входити до складу Наглядової ради Національного антидопінгового центру, що звужує можливості для формування ефективно працюючого складу Наглядової ради Національного антидопінгового центру.

15 лютого 2023 року законопроект було розглянуто на засіданні Комітету та ухвалено рішення: рекомендувати Верховній Раді України прийняти законопроект за основу. Також на час проведення засідання був відсутній висновок ВАДА до законопроекту. 

Під час розгляду законопроекту всі члени Комітету наголосили на тому, що у процесі підготовки до другого читання законопроект має бути погоджений із Всесвітнім антидопінговим агентством.

28 лютого цього року до Комітету надійшов висновок ВАДА. У цьому висновку було зазначено, що законопроект суперечить вимогам щодо операційної незалежності національної антидопінгової організації, що передбачено пунктом  20.5.1. Всесвітнього антидопінгового кодексу, проте була відсутня будь-яка інформація щодо наслідків ухвалення законопроекту.

На засіданні Комітету 16 березня цього року члени Комітету наголосили на тому, що єдиним  зауваженням ВАДА є порушення операційної незалежності національної антидопінгової організації, тобто можливість призначення директором Національного антидопінгового центру особи, пов’язаної із національною спортивною федерацією, що суперечить пункту 20.5.1. Всесвітнього антидопінгового кодексу.

Водночас, було зазначено, що метою законопроекту, (реєстр. № 8427) було дозволити почесним керівникам національних спортивних федерацій бути членами  Наглядової ради Національного антидопінгового центру. Частина п’ята статті 6 Закону України «Про антидопінгову діяльність у спорті» передбачає, що до складу Наглядової ради Національного антидопінгового центру не можуть входити особи, зазначені у пунктах 1-8 частини восьмої статті 4 цього Закону, тому для членів Наглядової ради діють ті ж самі обмеження, що і для директора Національного антидопінгового центру.  Через це відповідні зміни вносилися до норми, що визначала обмеження стосовно директора Національного антидопінгового центру, що і викликало заперечення ВАДА.

З метою захисту інтересів держави у спорті Комітет ухвалив рішення: рекомендувати членам Комітету відкликати проект Закону про внесення зміни до статті 4 Закону України "Про антидопінгову діяльність у спорті", (реєстр. № 8427).

На засіданні Комітету також було обговорено доопрацьований членами Комітету проект Закону про внесення зміни до статті 6 Закону України "Про антидопінгову діяльність у спорті" щодо уточнення вимог до осіб, які входять до складу Наглядової ради Національного антидопінгового центру.

Цим законопроектом пропонується визначити обмеження тільки для  членів Наглядової ради Національного антидопінгового центру безпосередньо в частині п’ятій статті 6 Закону України «Про антидопінгову діяльність у спорті», де передбачити зокрема, що членом Наглядової ради не може бути особа, яка займає будь-яку посаду у спортивній федерації, крім посад почесних керівників, які не мають повноважень щодо управління федерацією, входить до складу керівного органу спортивної федерації або її відокремленого підрозділу. А це ніяким чином не суперечить пункту 20.5.1. Всесвітнього антидопінгового кодексу, оскільки згідно із частиною сьомою статті 6 Закону України «Про антидопінгову діяльність у спорті» члени Наглядової ради повинні утримуватися від втручання в операційну діяльність Національного антидопінгового центру.

Водночас, з метою знаходження порозуміння з ВАДА члени Комітету вирішили відкласти реєстрацію законопроекту та попередньо відправити його текст до ВАДА для отримання висновку з метою захисту інтересів держави у спорті.