Комітет Верховної Ради України з питань молоді і спорту підтримав законодавчу ініціативу щодо визначення правових засад обов’язкової евакуації дітей в умовах воєнного стану, сформульовану у проекті Закону України про внесення змін до Закону України "Про правовий режим воєнного стану" щодо засад обов’язкової евакуації дітей, (реєстр. № 9207).

02 травня 2023, 10:00

 

Проте Комітет вважає, що має бути розроблений доопрацьований законопроект, в якому буде визначено механізм забезпечення обов’язкової евакуації дітей, у тому числі вирішене питання доцільності застосування відібрання дітей від батьків без позбавлення батьківських прав.

Метою законопроекту є визначення правових засад обов’язкової евакуації дітей в умовах воєнного стану. Зокрема, законопроектом пропонується встановити, що:

·                обов’язковій евакуації в умовах воєнного стану підлягають діти, які перебувають у населеному пункті, де ведуться бойові дії. Обов’язкова евакуація дітей з інших підстав заборонена;

·                обов’язкова евакуація дітей здійснюється в супроводі щонайменше одного з батьків, особи, яка їх замінює, або іншого законного представника;

·                відмова батьків, осіб, які їх замінюють, або інших законних представників від обов’язкової евакуації дітей з населеного пункту в місцевості, де ведуться бойові дії, не допускається;

·                рішення про обов’язкову евакуацію дітей приймають обласні військові адміністрації, за погодженням з Генеральним штабом Збройних Сил України та Координаційним штабом з питань проведення обов’язкової евакуації населення, що утворюється Кабінетом Міністрів України;

·                обов’язкова евакуація дітей проводиться у безпечні райони, визначені органом, який приймає рішення про проведення евакуації;

·                евакуйовані діти разом з їх батьками, особами, які їх замінюють, або іншими законними представниками розміщуються в готелях, санаторіях, пансіонатах, будинках відпочинку, дитячих оздоровчих таборах та у придатних для проживання будівлях підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності. Плата за проживання та за житлово-комунальні послуги із зазначених осіб протягом періоду їх обов’язкової евакуації не стягується.

Під час обговорення члени Комітету наголосили на тому, шо через відмову батьків від евакуації дітей в зоні бойових дій загинуло багато дітей та підтримали законодавчу ініціативу щодо визначення правових засад обов’язкової евакуації дітей в умовах воєнного стану. Члени Комітету погодилися із позицією авторів законопроекту, що це питання має бути вирішене саме законом, а не на підзаконному рівні, як це здійснено зараз після ухвалення Постанови Кабінету Міністрів України від 7 березня 2023 р. № 209, де були визначені окремі аспекти порядку обов’язкової евакуації дітей.

Водночас, підкомітет вважає, що законопроектом, як і чинною Постановою Кабінету Міністрів України не визначено механізм дій органів державної влади, правоохоронних органів у разі відмови батьків від обов’язкової евакуації.

Відповідно до зазначеної вище Постанови Кабінету Міністрів України батьки  можуть підписати відмову від  обов’язкової евакуації, де зазначається, що вони поінформовані про кримінальну та адміністративну відповідальність, передбачену законом, тобто фактично допускається відмова від евакуації, хоч у Постанові Кабінету Міністрів України і зазначено, що відмова батьків, осіб, які їх замінюють, або інших законних представників від обов'язкової евакуації в примусовий спосіб дітей з окремого населеного пункту в місцевості, де ведуться бойові дії, не допускається.

Члени Комітету зазначили, що навряд чи дитині чимось допоможе кримінальне покарання її батьків у разі загибелі чи тяжкого поранення.

У зв’язку з цим  члени Комітету наголосили на тому, що у законопроекті має бути визначено механізм забезпечення обов’язкової евакуації дітей, у тому числі вирішене питання доцільності застосування відібрання дітей без позбавлення батьківських прав. Без вирішення цього питання законопроект залишиться декларативним, а евакуація дітей із зони бойових дій буде і надалі лише добровільною.

Тому Комітет з питань молоді і спорту рекомендував Комітету з питань національної безпеки, оборони та розвідки, який визначено  головним стосовно розгляду зазначеного законопроекту, створити робочу групу із залученням представників Комітетів з питань гуманітарної та інформаційної політики, молоді і спорту, правоохоронної діяльності, центральних органів виконавчої влади, інших правоохоронних органів  для доопрацювання цього законопроекту та подати на розгляд Верховної Ради України доопрацьований законопроект.