Комітет Верховної Ради України з питань молоді і спорту рекомендував Верховній Раді України прийняти за основу з урахуванням пропозицій Комітету проект Закону України, (реєстр. № 9100-д)
20 жовтня 2023, 09:49
Законопроектом пропонується
внести зміни до Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов
соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського
піклування», згідно з якими:
1) одноразова грошова допомога в розмірі не менше
шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку виплачується
дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа
незалежно від форми їх влаштування, протягом 60 днів після отримання свідоцтва
про повну загальну середню освіту;
2) ці положення поширюються також на учнів, студентів
(курсантів) закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної),
фахової передвищої та вищої освіти денної форми здобуття освіти, які в період
навчання у віці від вісімнадцяти до двадцяти трьох років залишилися без батьків
(батьки яких померли/оголошені померлими, загинули або пропали безвісти);
2) діти-сироти та діти, позбавлені батьківського
піклування, особи з їх числа, які за станом здоров’я не можуть отримати повну
загальну середню освіту, забезпечуються одягом і взуттям та одноразовою
грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб
відповідного віку після отримання свідоцтва про присвоєння робітничої
кваліфікації;
4) дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського
піклування, особам з їх числа, учням (студентам, курсантам), які в період
навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків (батьки яких
померли/оголошені померлими, загинули або пропали безвісти), які до набрання
чинності цього Закону вступили та навчаються у закладах освіти будь - якого
рівня та не отримували одноразову грошову допомогу в розмірі не менше шести
прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, така одноразова грошова
допомога виплачуватиметься після отримання ними свідоцтва про закінчення
закладу освіти будь-якого рівня.
Необхідність внесення законопроекту обумовлена
суперечностями між частиною сьомою статті 8 Закону України «Про забезпечення
організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей,
позбавлених батьківського піклування», яка передбачає виплату одноразової
грошової допомоги всім випускникам навчальних
закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та статтями 25 та 399 зазначеного
Закону, які передбачають відшкодування зазначених витрат лише при
працевлаштуванні та вступі до навчального закладу. Зазначені
суперечності призводять до порушення прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених
батьківського піклування, на отримання одноразової грошової допомоги, оскільки
заклади освіти відмовляються її виплачувати випускникам із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які
не працевлаштовані.
За інформацією Офісу Генерального прокурора прокурорами заявлено 24
позови про зобов’язання виплатити 82 випускникам загальноосвітніх закладів
освіти комунальної власності у Вінницькій, Дніпропетровській, Житомирській,
Закарпатській, Запорізькій, Київські, Сумській, Хмельницькій та Чернігівській
областях належної їм одноразової державної грошової допомоги.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у
своєму висновку надало до законопроекту низку зауважень. Зокрема, зазначається, що із запропонованої редакції частини сьомої
статті 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов
соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування»
залишається незрозумілим, хто саме визначатиме конкретний розмір грошової
допомоги дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, оскільки
її розмір у проекті визначається як «не менше шести прожиткових мінімумів для
відповідного віку», а Кабінет Міністрів України затверджує лише нормативи
забезпечення одягом, взуттям і м’яким інвентарем.
Головне науково-експертне управління також пропонує
виплачувати одноразову грошову допомогу учням (студентам, курсантам), які в
період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків та до набрання
чинності цього Закону вступили та навчаються у закладах освіти будь-якого рівня
та не отримували раніше зазначену вище одноразову грошову допомогу, після
закінчення закладу освіти, в якому вони навчаються, а не після закінчення
будь-якого закладу освіти, як запропоновано законопроектом.
Міністерство освіти і науки України висловлює низку пропозицій до
законопроекту. Зокрема, Міністерство пропонує:
видавати одноразову грошову допомогу на підставі
«довідки про закінчення повного курсу навчання (для осіб з помірними
інтелектуальними порушеннями)», а також особам з числа дітей-сиріт та дітей,
позбавлених батьківського піклування, які здобувають професійні кваліфікації
без одночасного здобуття повної загальної середньої освіти;
внести зміни до пункту 2 розділу ІІ законопроекту,
якими передбачити виплату одноразової грошової допомоги учням (студентам,
курсантам), які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без
батьків та до набрання чинності цього Закону вступили та навчаються у закладах
освіти будь-якого рівня та не отримували раніше зазначену вище одноразову
грошову допомогу, після завершення навчання за відповідною освітньою
(освітньо-професійною) програмою за рахунок бюджету, у якому передбачені
відповідні кошти;
для здійснення фінансування виплат на забезпечення
одягом, взуттям і м’яким інвентарем, а також одноразовою грошовою допомогою у
розмірі шести прожиткових мінімумів для відповідного віку за рахунок коштів
державного бюджету, як це передбачається проектом Закону, передбачити внесення
змін до бюджетного законодавства, наприклад, запровадити окрему субвенцію,
одночасно із внесенням змін до Закону України «Про забезпечення
організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей,
позбавлених батьківського піклування».
Під час обговорення законопроекту члени
Комітету наголосили на тому, що його ухвалення сприятиме підтримці всіх
дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які завершують
навчання у закладах освіти, насамперед дітей, які через проблеми зі здоров’ям
не можуть працевлаштуватися після завершення навчання. Водночас, члени Комітету
запропонували врахувати зауваження Головного науково-експертного управління
Апарату Верховної Ради України та Міністерства освіти і науки України під час
підготовки законопроекту до другого читання.