Комітет Верховної Ради України з питань молоді і спорту рекомендував Верховній Раді України прийняти за основу та в цілому проект Постанови про звернення до Кабінету Міністрів України щодо негайного скасування Постанови Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2023 року №953 "Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану", (реєстр. № 10277)

18 січня 2024, 10:36

 

Проектом Постанови пропонується ухвалити Звернення Верховної Ради України до Кабінету Міністрів України щодо негайного скасування Постанови Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2023 року №953 «Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану».

 

У проекті Звернення, зокрема, зазначається, що Реалізація запропонованих положень на практиці фактично унеможливить ввезення волонтерами гуманітарної допомоги для підтримки військових і цивільних людей, які опинилися у складних життєвих обставинах внаслідок повномасштабного військового вторгнення рф в Україну, оскільки виконати вимоги постанови щодо детального переліку гуманітарної допомоги, стислих термінів розподілу гуманітарних вантажів, тощо, в умовах сьогодення практично неможливо.

Зазначеною вище Постановою Кабінету Міністрів України, затверджено новий Порядок пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану, що передбачає повну цифровізацію пов’язаних з цим процесів:

реєстрацію на електронній платформі отримувача гуманітарної допомоги, який планує завозити вантаж;

формування декларації з унікальним номером, що містить інформацію про товар, його кількість тощо;

подання звіту про розповсюдження гуманітарної допомоги організаціями, які її завезли.

Треба зазначити, що чинний механізм пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану, визначений Постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 № 174, обмежується поданням отримувачем гуманітарної допомоги або його представником декларації для митного оформлення товарів як гуманітарної допомоги у пункті пропуску через митний кордон, а для окремих товарів військового призначення – гарантійного листа кінцевого користувача таких товарів (військової частини). 

Перспектива впровадження нового Порядку під час повномасштабної війни викликала хвилю обурення серед волонтерів та військових.  Українська Гельсинська спілка з прав людини (далі – УГСПЛ) зазначає, що багато представників громадянського суспільства вважають, що таке посилення державного контролю може стати нездоланною перешкодою для волонтерської діяльності фізичних осіб, ускладнить роботу невеликих благодійних організацій та міжнародних організацій, які не мають офіційних представництв в Україні. 

Пунктами 13-15 нового Порядку передбачається, що задекларована гуманітарна допомога, щодо якої не подано звіт протягом 90 календарних днів з дати внесення інформації про митне оформлення гуманітарної допомоги за декларацією, вважається такою, стосовно якої відсутній облік щодо отримання та цільового використання, та використаною не за цільовим призначенням, а користувач автоматизованої системи – отримувач гуманітарної допомоги видаляється з Єдиного реєстру та його обліковий запис блокується. Повторна реєстрація, а відтак відновлення діяльності у сфері гуманітарної допомоги, можливі лише через 6 місяців.

На думку УГСПЛ, такий підхід не видається надто жорстким, якщо говорити про умови мирного часу, проте під час війни, з огляду на ракетні атаки, перебої з електропостачанням тощо, він мав би включати можливість для отримувачів гуманітарної допомоги зазначити причини неподання чи невчасного подання звіту і оскаржити видалення із Єдиного реєстру його користувачів та блокування їхніх облікових записів. 

20 листопада 2023 року Кабінет Міністрів України встановив перехідний період для пропуску через митний кордон України гуманітарної допомоги, що здійснюється відповідно до Порядку, протягом якого пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги може здійснюватися також за місцем перетину митного кордону України шляхом подання у  паперовому вигляді декларації про товари, що визнаються гуманітарною допомогою, водночас, до 31 березня 2024 року до автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги має бути завантажена копія паперового звіту про розподіл та використання гуманітарної допомоги. 

Водночас, на думку членів Комітету, навряд чи всі наявні проблеми будуть вирішені до 31 березня, і повноцінний вступ нового Порядку може дійсно серйозно ускладнити доступ в Україну гуманітарної допомоги, у тому числі такої, що використовується Збройними Силами України. А враховуючи всім відомі проблеми із наданням допомоги від наших партнерів, це може мати вкрай негативні наслідки.

Під час обговорення проекту Постанови члени Комітету наголосили на тому, що, враховуючи позицію інститутів громадянського суспільства,  ухвалений Порядок має бути скасований, при цьому новий Порядок має бути розроблений із залученням військових, волонтерських організацій, благодійних фондів.