Закон є вкрай актуальним в умовах повномасштабної російської агресії та визначає державну політику у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності як однієї зі складових національної безпеки України.
В прийнятому Законі важлива увага приділяється саме військово-патріотичному вихованню, яке визначається як наскрізний виховний процес, спрямований на формування у громадян України оборонної свідомості, готовності до національного спротиву, підвищення суспільної значущості та поваги до військової служби, мотивації громадян до набуття ними необхідних компетентностей у сфері безпеки і оборони.
Відповідно до статті 10 зазначеного Закону військово-патріотичне виховання здійснюється за такими напрямами:
1) формування оборонної свідомості;
2) популяризація військової служби;
3) залучення громадян до сприяння безпеці і обороні України;
4) розвиток військово-прикладного і службово-прикладного спорту, технічної творчості та інновацій;
5) широке залучення школярів до загальнодержавних, регіональних та місцевих заходів військово-патріотичного виховання;
6) обов’язкове викладання предмета "Захист України" під час здобуття профільної середньої освіти;
7) підготовка кваліфікованого кадрового потенціалу з числа ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, учасників Революції Гідності з подальшим їх залученням до організації та здійснення освітньої діяльності з початкової військової підготовки, реалізації програм, проектів та заходів військово-патріотичного виховання;
8) залучення ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, учасників Революції Гідності до організації та здійснення програм, проектів та заходів військово-патріотичного виховання.
Закон надає ветеранам війни доступ до викладацької діяльності та проведення заходів національно-патріотичного виховання, військово-патріотичного виховання та громадянської освіти у закладах освіти, розширює мережу закладів, які можуть здійснювати діяльність з реалізації проектів у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності, за рахунок використання для цієї мети закладів освіти, культури, фізичної культури і спорту.
Відповідний законопроект (реєстр. № 6341) був розроблений робочою групою під керівництвом заступника Голови Комітету, голови підкомітету з питань національно-патріотичного виховання Василя Мокана, який зміг об’єднати зусилля представників органів державної влади, стейкхолдерів, науковців та громадських об’єднань національно-патріотичного спрямування для написання тексту законопроекта та його доопрацювання під час підготовки до другого читання.