
Під час розгляду цього питання члени Комітету зазначили, що відповідно до цієї статті Кабінет Міністрів України мав створити Національну раду з питань молоді як консультативно-дорадчий орган з метою вироблення узгодженої позиції щодо формування та реалізації молодіжної політики, налагодження взаємодії центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування з суб’єктами молодіжної роботи з питань розвитку та реалізації молодіжної політики.
Постановою Кабінету Міністрів України № 1011 від 10 вересня 2022 р. був затверджений Порядок формування та діяльності Національної ради з питань молоді, проте пунктом 3 відповідної Постанови було передбачено, що цей Порядок набуває чинності через шість місяців після припинення або скасування воєнного стану.
Зазначений Порядок передбачає обрання частини членів Національної ради з питань молоді шляхом інтернет-голосування громадян України віком від 14 до 35 років, тому, напевно, це і було мотивацією відкладення створення Національної ради з питань молоді. Проте стаття 7 Закону не передбачає такого механізму обрання членів Національної ради з питань молоді, оскільки там передбачено їх обрання на конкурсних засадах.
Крім того, доцільність участі всієї молоді у відборі представників від різних суб’єктів молодіжної роботи до складу Національної ради з питань молоді викликає великий сумнів, оскільки вже існуючий досвід обрання шляхом інтернет-голосування членів громадських рад деяких органів державної влади є достатньо спірним і навіть призводив до обрання до складу деяких з них представників антиукраїнських сил. Важко зрозуміти, як молодь, яка не є студентами, буде обирати представників до складу Національної ради з питань молоді від органів студентського самоврядування. Враховуючи досвід моніторингу виконання норм Закону «Про основні засади молодіжної політики», не завжди можна очікувати свідомого голосування від учнівської молоді. І взагалі, система інтернет-голосування може призвести до непрозорих схем, з використання фінансового ресурсу для потрапляння до складу Національної ради з питань молоді.
Також не відповідає вимогам Закону обрання за різною процедурою до складу Національної ради з питань молоді представників від молодіжних та дитячих громадських об’єднань, молодіжних рад, органів студентського самоврядування та надання окремих квот національним об’єднанням органів студентського самоврядування, національним об’єднанням молодіжних рад, а також молодіжним та дитячим громадським спілкам. Закон ставить всі суб’єкти молодіжної роботи, які мають право висувати своїх представників до складу Національної ради з питань молоді, у рівні умови і вимагає для них однакового ставлення. Тому відповідно до вимог Закону має бути створена одна конкурсна комісія, яка і має відповідно до затверджених у Порядку критеріїв здійснювати конкурсний відбір.
Також не відповідає вимогам Закону включення до складу Національної ради з питань молоді лише по одному представнику від комітету Верховної Ради України, до предмета відання якого належать питання молодіжної політики, з числа народних депутатів України, та від Президента України відповідно, оскільки стаття 7 Закону передбачає включення до складу Національної ради з питань молоді представників, обраних відповідним комітетом Верховної Ради України та представників, обраних главою держави.
Члени Комітету вважають недостатнім включення до складу Національної ради з питань молоді лише 4 представників центральних органів виконавчої влади (крім Прем’єр-міністра України та представника Міністерства молоді та спорту України), оскільки навіть в сучасних умовах необхідним є включення до складу Національної ради з питань молоді як мінімум представників Міністерства освіти і науки України, Міністерства оборони України, Міністерства економіки України, Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України, Міністерства соціальної політики України, Міністерства закордонних справ України.
Міністерство молоді та спорту України у відповіді на звернення Комітету щодо виконання статті 7 Закону повідомило, що згідно з Порядком під час формування Національної ради з питань молоді передбачено використання електронного сервісу онлайн-голосування – інформаційно-комунікаційної системи Мінмолодьспорту для проведення рейтингового інтернет-голосування, що використовується з метою обрання відповідного змінного складу представників Національної ради з питань молоді, забезпечує точну ідентифікацію осіб, що голосують шляхом автентифікації кожної з них за допомогою інтегрованої системи електронної ідентифікації із застосуванням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, національної системи електронної дистанційної ідентифікації фізичних осіб BankID, MobileID та можливість перевірки результатів у разі виникнення сумнівів щодо їх об’єктивності, що використовується для адміністрування процесів Національної ради з питань молоді.
Міністерством молоді та спорту України у період з 2022 по 2024 роки було проведено відповідну роботу зі складання BPM-схеми (Business process modeling) та пошуку партнерських організацій, які могли б забезпечити надання фінансування для розробки та впровадження в роботу інформаційно-комунікаційної системи, проте підтверджень щодо прийняття відповідних рішень партнерами до Міністерства молоді та спорту України не надходило.
Разом із тим, у відповіді Міністерства молоді та спорту України зазначено, що у 2024 році під час проведення низки обговорень із зацікавленими особами, ініційованими Радою з молодіжних питань при Президентові України, щодо питання можливості прискорення створення Національної ради з питань молоді, учасники виступили із застереженнями щодо збереження рівноправності під час здійснення формування змінного складу Національної ради з питань молоді. Особливого занепокоєння викликали питання щодо участі у відборі до змінного складу Національної ради з питань молоді представників активної молоді, яка стоїть на захисті незалежності і територіальної цілісності України.
Члени Комітету наголосили на тому, що нестворення Національної ради з питань молоді привело до послаблення участі молоді у формуванні та реалізації молодіжної політики, зокрема, позбавлення молоді можливостей відстоювати свою позицію під час ухвалення важливих рішень, що стосуються молоді, під час дії воєнного стану. Під час проведення моніторингу практики застосування та ефективності положень Закону України «Про основні засади молодіжної політики» більшість молодих громадян та суб’єктів молодіжної роботи, які взяли участь у моніторингу наголосили на необхідності створення Національної ради з питань молоді. Члени Комітету погоджуються із Міністерством молоді та спорту України щодо необхідності включення молодих громадян, які захищають суверенітет, незалежність та територіальну цілісність України до складу Національної ради з питань молоді, проте вважають, що у Порядку може бути передбачено оновлення змінного складу Національної ради з питань молоді протягом року після припинення або скасування воєнного стану.
У зв’язку із зазначеним, Комітет Верховної Ради України з питань молоді і спорту ухвалив:
1. Інформацію Міністерства молоді та спорту України про виконання Кабінетом Міністрів України статті 7 Закону України «Про основні засади молодіжної політики» взяти до відома.
2. Звернути увагу Кабінету Міністрів України на невиконання протягом 4 років вимог статті 7 Закону України «Про основні засади молодіжної політики» щодо формування Національної ради з питань молоді.
3. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:
1) забезпечити формування Національної ради з питань молоді до 1 травня 2025 року;
2) привести Порядок формування та діяльності Національної ради з питань молоді, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 1011 від 10 вересня 2022 р., у відповідність до вимог Закону України «Про основні засади молодіжної політики», зокрема щодо:
обрання на конкурсних засадах всіх членів Національної ради з питань молоді, що входять до її змінного складу, конкурсною комісією відповідно до критеріїв, визначених Порядком, із забезпеченням дотримання однакових правил конкурсного відбору для суб’єктів молодіжної роботи, визначених статтею 7 Закону України «Про основні засади молодіжної політики»;
збільшення у складі Національної ради з питань молоді кількості представників, обраних комітетом Верховної Ради України, до предмета відання якого належать питання молодіжної політики, з числа народних депутатів України, та кількості представників, обраних Президентом України;
3) передбачити у Порядку формування та діяльності Національної ради з питань молоді, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України № 1011 від 10 вересня 2022 р.:
включення до складу конкурсної комісії, яка обиратиме змінний склад Національної ради з питань молоді, представника комітету Верховної Ради України, до предмета відання якого належать питання молодіжної політики;
збільшення кількості представників центральних органів виконавчої влади у складі Національної ради з питань молоді.