Комітет Верховної Ради України з питань молоді і спорту на своєму засіданні 28 серпня 2025 року розглянув проект Закону України про внесення змін до статті 1261 Кримінального кодексу України щодо питань систематичного вчинення домашнього насильства (реєстр. № 12290), поданий народним депутатом України Гнатенком В.С.

Законопроектом пропонується статтю 1261 Кримінального кодексу України  доповнити приміткою такого змісту:

«Примітка 1. У цій статті систематичність вчинення домашнього насильства, у тому числі, але не виключно, може бути підтверджена попереднім притягненням особи до адміністративної відповідальності не менше двох разів за вчинення правопорушення, передбаченого ст. 1732 Кодексу України про адміністративні правопорушення».

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку зазначає, що така пропозиція є юридично некоректною. Адже запропонований зміст поняття «систематичності» для цілей зазначеної статті  прямо суперечить такій концептуальній засаді кримінального законодавства, як відмова законодавця від небезпечної практики застосування притягнення до адміністративної відповідальності  у якості підстави для притягнення особи до кримінальної відповідальності, яка була задекларована при прийнятті чинного Кримінального кодексу України у 2001 році. Вказівка на притягнення до адміністративної відповідальності як необхідну умову настання кримінальної відповідальності за домашнє насильство фактично свідчить про необхідність кримінального переслідування особи за окремі адміністративні проступки при неодноразовому їх вчиненні, що у свою чергу призведе до невиправданої криміналізації певної частини діянь.

На думку Головного управління запропоноване проектом поняття систематичності вчинення домашнього насильства в пункті 1 примітки до статті 1261 Кримінального кодексу України не є комплексним, оскільки не враховує належним чином як наявну судову практику, так і теоретичні напрацювання доктрини кримінального права з вказаного питання.

Міністерство юстиції України повідомило про відсутність зауважень до законопроекту.

Міністерство внутрішніх справ України у своєму висновку зазначає, що законопроект потребує доопрацювання. У висновку зазначено, що визначення систематичності, запропоноване проектом Закону, дозволяє тлумачити систематичність як загальну сукупність випадків вчинення домашнього насильства без врахування особи потерпілого.

Більш того, у запропонованому визначенні чітко не вказано, що підставою притягнення до відповідальності за статтею 1261 Кримінального кодексу України  є вчинення саме нового акту домашнього насильства (тобто втретє або більше), а не сукупність попередніх випадків його вчинення.

Також вбачається за доцільне не обмежуватися у визначенні систематичності лише фактами притягнення до відповідної адміністративної відповідальності, оскільки попередні випадки протиправної поведінки щодо потерпілої особи можуть бути доведені й притягненням до кримінальної відповідальності за вчинення інших кримінальних правопорушень, пов’язаних із домашнім насильством (наприклад, заподіяння умисного легкого тілесного ушкодження (стаття 125 Кримінального кодексу України), що виходить за межі статті 1732 Кодексу України про адміністративні правопорушення), а також фактами застосування до особи (кривдника) обмежувальних або термінових заборонних приписів, які можуть видаватися (виноситися) відповідно до положень Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», глави 13 Цивільного процесуального кодексу України уповноваженим органом і без підтвердження судом відповідних фактів домашнього насильства у порядку Кодексу України про адміністративні правопорушення чи Кримінального процесуального кодексу України.

Уповноважений Верховної Ради України з прав людини підтримує законопроект за умови врахування зауважень та пропозицій.

Міністерство соціальної політики України підтримує законопроект.

Під час обговорення законопроекту члени Комітету погодилися із позицією Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та Міністерства внутрішніх справ України, що запропоноване проектом поняття систематичності вчинення домашнього насильства не є комплексним, оскільки не враховує належним чином як наявну судову практику, так і теоретичні напрацювання доктрини кримінального права з вказаного питання. Члени Комітету вважають, що саме суд має аналізувати факт і обставини вчинення окремих епізодів домашнього насильства, і визначати наявність ознак систематичності у відповідному правопорушенні, а не керуватися формальними критеріями стосовно кількості вчинених адміністративних правопорушень.

У зв’язку із зазначеним, Комітет Верховної Ради України з питань молоді і спорту ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні розглянув проект Закону України проект Закону України про внесення змін до статті 1261 Кримінального кодексу України щодо питань систематичного вчинення домашнього насильства
(реєстр. № 12290), поданий народним депутатом України Гнатенком В.С., повернути на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи.

Відповідний висновок Комітету буде надіслано до Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності, що визначено головним з опрацювання цього законопроекту. 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“НОВИНИ”

01 вересня 2025 16:55
01 вересня 2025 14:08
01 вересня 2025 12:30
01 вересня 2025 11:33
31 серпня 2025 15:33
29 серпня 2025 15:00
29 серпня 2025 14:35
29 серпня 2025 11:22
28 серпня 2025 15:10
28 серпня 2025 13:28