Комітет Верховної Ради України з питань молоді і спорту рекомендував Верховній Раді України прийняти за основу проект Закону України про внесення зміни до статті 4 Закону України "Про антидопінгову діяльність у спорті" щодо уточнення вимог до осіб, які призначаються на посаду директора Національного антидопінгового центру, та до члена Наглядової ради Національного антидопінгового центру, (реєстр. № 8427).

24 лютого 2023, 16:37


Метою законопроекту є уточнення вимог до осіб, які можуть бути призначеними на посаду директора Національного антидопінгового центру або входити до складу Наглядової ради Національного антидопінгового центру для надання можливості займати зазначені посади громадянами України, які є почесними керівниками спортивних федерацій.

Законопроектом пропонується внести зміни до частини восьмої
статті 4 Закону України «Про антидопінгову діяльність у спорті» щодо уточнення пункту 8 цієї частини, передбачивши, що особа, яка займає будь-яку посаду в спортивній федерації, крім посад почесних керівників, які не мають повноважень щодо управління федерацією, входить до складу керівного органу спортивної федерації або її відокремленого підрозділу, не може бути призначена директором Національного антидопінгового центру.

Під час обговорення члени Комітету наголосили на тому, що почесними керівниками спортивних федерацій, як правило, обираються досвідчені фахівці сфери фізичної культури і спорту, які користуються великим авторитетом серед спортивної громадськості. При цьому, почесні керівники спортивних федерацій не мають жодних повноважень з управління федерацією, і тому можуть входити до складу Наглядової ради Національного антидопінгового центру.

Крім того, WADA Guide on Operational Independence of National AntiDoping Organizations under the 2021 World Anti-Doping Code передбачає, що для підтримки операційної незалежності Національної антидопінгової організації, виконавчі (операційні) органи та органи, що здійснюють нагляд, повинні бути чітко розмежовані та мати такий порядок роботи:

забороняється включати до складу виконавчих органів Національної антидопінгової організації осіб, які займаються управлінням або діяльністю в будь-якій міжнародній та/або національній федерації;

представники органів, що здійснюють нагляд за діяльністю Національної антидопінгової організації, зобов'язані представляти інтереси Національної антидопінгової організації, а не суб'єкта, який його делегував, та захищати чистий спорт.

Таким чином, нормативні документи Всесвітнього антидопінгового агентства взагалі не забороняють обрання до органів, що здійснюють нагляд за діяльністю Національної антидопінгової організації, почесних керівників спортивних федерацій. 

Тому члени Комітету вважають за доцільне прийняття законопроекту за основу.

Водночас, члени Комітету погодились із зауваженнями Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та Міністерства юстиції України щодо необхідності визначення у Законі України «Про фізичну культуру і спорт» поняття «почесні керівники, які не мають повноважень щодо управління федерацією» та критеріїв визначення такої категорії осіб. Це буде врегульовано під час підготовки до другого читання проекту Закону про внесення зміни до статті 52 Закону України "Про фізичну культуру і спорт" щодо уточнення вимог до осіб, які призначаються членами наглядової ради Національної лабораторії антидопінгового контролю, (реєстр. № 8428).

Також члени Комітету зазначили, що у процесі підготовки до другого читання законопроект має бути погоджений із Всесвітнім антидопінговим агентством.