Обома законопроектами пропонується внести зміни до деяких законодавчих актів України з метою створення безпечного середовища для зростання та розвитку дітей внаслідок посилення відповідальності батьків за невиконання своїх обов’язків стосовно дітей.
Зокрема, цими законопроектами пропонується:
доповнити перелік існуючих адміністративних стягнень проходженням індивідуальної корекційної програми;
посилити адміністративну відповідальність відповідно за ухилення батьків або осіб, які їх замінюють, від виконання передбачених законодавством обов’язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання дітей;
посилити кримінальну відповідальність за злісне невиконання ними встановлених законом обов’язків із догляду за дитиною;
визначити новою підставою для позбавлення батьківських прав улаштування дитини на проживання до закладу охорони здоров’я, освіти або іншого дитячого закладу та відсутність з боку батьків без поважних причин проявів батьківської турботи та піклування про дитину, її виховання та утримання понад шість місяців;
надати працівникам органів Національної поліції право проникнення до житла чи іншого володіння особи без вмотивованого рішення суду у зв’язку із наявністю загрози життю чи здоров’ю людини або достатніх підстав вважати, що така загроза існує.
Другий законопроект, (реєстр. № 8325-1), відрізняється від першого законопроекту, (реєстр. № 8325), додатковими пропозиціями щодо посилення соціального захисту дітей.
Зокрема, другим законопроектом пропонується:
збільшити розмір державної соціальної допомоги на кожну дитину віком до 13 років на рівні 25% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку і на кожну дитину віком від 13 до 18 років на рівні 40% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку;
відновити норму, що передбачає часткову плату батьків за харчування дітей у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі у розмірі, що не перевищує 60 відсотків (у міській місцевості) та 40 відсотків (у сільській місцевості) від вартості харчування на день та організацію безкоштовного харчування дітей-сиріт, дітей з неповних та багатодітних сімей у професійно-технічних навчальних закладах;
передбачити обов’язок місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування забезпечувати безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних і інклюзивних класах, учнів із малозабезпечених сімей, а також всіх учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів тощо.
Під час обговорення законопроектів члени Комітету зосередилися на питаннях запобігання жорстокому поводженню з дітьми, оскільки Комітет вже неодноразово підтримував пропозиції щодо посилення соціального захисту дітей, що викладені у другому законопроекті. Члени Комітету наголосили на підтримці запропонованих змін до законодавчих актів, що відносяться до предметів відання Комітету та Закону України «Про Національну поліцію». Водночас, члени Комітету погодилися із зауваженнями Головного науково-експертного управління щодо запропонованих змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України.
Зокрема, було зазначено, що за вчинення одного правопорушення батьки можуть нести як адміністративну, так і кримінальну відповідальність, причому незрозуміло, як розрізнити ухилення від виконання обов’язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання дітей, що призводить до адміністративної відповідальності, від злісного невиконання обов’язків по догляду за дитиною, що призводить до кримінальної відповідальності.
Крім того, члени Комітету наголосили на тому, що урядовий законопроект не узгоджується із Законом України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» та пов’язаними з ним змінами до Кримінального кодексу України. У разі ухвалення цього законопроекту, за одне і те ж правопорушення батьки будуть нести відповідальність як за вчинення домашнього насильства, так і за ухилення від виконання обов’язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання дітей (або злісне невиконання обов’язків по догляду за дитиною), що призведе до проблем у правоохоронних органах та судах при кваліфікації правопорушення.
Члени Комітету погоджуються з необхідністю посилення відповідальності батьків, проте, у законопроекті мають бути чітко визначені підстави притягнення до адміністративної чи кримінальної відповідальності.
Також члени Комітету висловилися за повернення законопроекту до суб’єктів законодавчої ініціативи на доопрацювання та розділення його на два окремих законопроекти щодо внесення змін до законів, що відносяться до предметів відання Комітету з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму, та щодо внесення змін до кримінального та адміністративного законодавства, що відносяться до предметів відання Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності. Це забезпечить ухвалення Верховною Радою України якісних законів, що сприятиме створенню безпечного середовища для зростання та розвитку дітей.