Проектом Закону України про внесення змін до Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" щодо виплати одноразової допомоги здобувачам освіти з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа,  (реєстр. № 11040) пропонується внести зміни до Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», якими, зокрема:

1.              врегулювати питання одноразовості виплати грошової допомоги в розмірі шести прожиткових мінімумів дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа без умови працевлаштування;

2.              встановити, що виплата зазначеної допомоги здійснюється протягом 60 днів після отримання свідоцтва про повну загальну середню освіту, а тим, які здобувають професійні кваліфікації без одночасного здобуття повної загальної середньої освіти, - протягом 60 днів після отримання диплома кваліфікованого робітника (свідоцтва про присвоєння робітничої кваліфікації);

3.              одноразовою грошовою допомогою в розмірах, передбачених частиною сьомою статті 8 Закону, забезпечувати також здобувачів освіти, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків (батьки яких померли/оголошені померлими, загинули або пропали безвісти);

4.              прикінцевими та перехідними положеннями законопроекту  встановити, що дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа, а також учням, студентам (курсантам), які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків (батьки яких померли/оголошені померлими, загинули або пропали безвісти), які до набрання чинності цього Закону отримали свідоцтво про повну загальну середню освіту та продовжують навчання в закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, забезпечуються одягом, взуттям і м’яким інвентарем, а також одноразовою грошовою допомогою в розмірах, передбачених частиною сьомою статті 8 цього Закону, що здійснюється такими закладами освіти за рахунок бюджету, у якому передбачені відповідні кошти.

Необхідність внесення законопроекту обумовлена суперечностями між частиною сьомою статті 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей- сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», яка передбачає виплату одноразової грошової допомоги всім випускникам навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування,  та статтями 25 та 399 зазначеного Закону, які передбачають відшкодування зазначених витрат лише при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу. Зазначені суперечності призводять до порушення прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, на отримання одноразової грошової допомоги, оскільки заклади освіти відмовляються її виплачувати випускникам із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які не працевлаштовані.

Постановами Верховного Суду надано правові висновки у справах від 18 вересня 2018 року № 493/407/16-а, від 03 жовтня 2019 року № 303/5849/16-а, від 20 травня 2020 року №303/5848/16-а щодо здійснення виплати одноразової грошової допомоги випускникам закладів освіти, з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, без дотримання умови працевлаштування.

Під час обговорення члени Комітету підтримали законопроект та зазначили, що його ухвалення сприятиме підтримці всіх дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа, які завершують навчання у закладах освіти, насамперед дітей, які через проблеми зі здоров’ям не можуть працевлаштуватися після завершення навчання.

 

При цьому члени Комітету наголосили на тому, що Комітет вже розглядав аналогічний законопроект, (реєстр. № 9100-д), поданий народним депутатом України Потураєвим М.Р. та іншими народними депутатами для вирішення зазначеної вище проблеми.

При розгляді законопроекту, (реєстр. № 9100-д), у жовтні 2023 року Комітет з питань молоді і спорту запропонував Верховній Раді України прийняти його за основу з урахуванням пропозицій Комітету, якими пропонувалося врахувати зауваження Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та  Міністерства освіти і науки України.

Члени Комітету також відзначили, що в урядовому законопроекті, (реєстр № 11040),  який розглядався на засіданні Комітеті з питань молоді і спорту 25 березня 2024 року, враховані зазначені вище зауваження Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та  Міністерства освіти і науки України до законопроекту, (реєстр. № 9100-д). 

Водночас члени Комітету наголосили на тому, що пунктом 1 Розділу І  законопроекту не визначено, коли буде здійснюватися забезпечення одягом, взуттям і м’яким інвентарем, а також  одноразовою грошовою допомогою учнів, студентів (курсантів) закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти денної форми здобуття освіти, які після набуття чинності законопроектом в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків (батьки яких померли/оголошені померлими, загинули або пропали безвісти).

Члени Комітету запропонували по аналогії з пунктом 2 розділу ІІ законопроекту передбачити, що зазначені особи отримують одяг, взуття і м’який інвентар, а також  одноразову грошову допомогу протягом 60 календарних днів після отримання відповідного документу про освіту.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“НОВИНИ”

26 квітня 2024 17:00
26 квітня 2024 16:05
26 квітня 2024 15:20
25 квітня 2024 14:23
25 квітня 2024 13:30
25 квітня 2024 12:49
24 квітня 2024 18:00
24 квітня 2024 17:36
24 квітня 2024 16:25
24 квітня 2024 15:52