Комітет Верховної Ради України з питань молоді і спорту розглянув проекти Законів України про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" щодо подання відомостей про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи, (реєстр. № 6131), поданий народним депутатом України Санченком О.В., про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" щодо розширення переліку юридичних осіб, які не надають відомості про кінцевого бенефіціарного власника, (реєстр. № 6131-1), поданий народними депутатами України Крейденком В.В. та іншими, про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" щодо вдосконалення інституту зазначення відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та структуру власності юридичної особи, (реєстр. № 6131-2), поданий народними депутатами України Фрісом І.П. та іншими.
Законопроекти спрямовані на вирішення проблеми звільнення від подання інформації про кінцевого бенефіціарного власника тих юридичних осіб, які фактично не мають бенефіціарних власників.
Після набрання чинності Законом України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» всі юридичні особи, у тому числі громадські організації та органи самоорганізації населення зобов’язані подавати інформацію про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи. У той же час від такого зобов’язання звільняються творчі та професійні спілки, організації роботодавців, адвокатські об’єднання, об’єднання співвласників багатоквартирних будинків, що також є добровільними об’єднаннями громадян.
Інформацію про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи необхідно було подати з 11 липня до 11 жовтня цього року.
Такі стислі терміни подання інформації призвели до великих черг до Міністерства юстиції України, центрів надання адміністративних послуг та державних реєстраторів, та фактичної неможливості для більшості громадських організацій вчасно подати відповідну інформацію.
8 жовтня цього року Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про внесення зміни до Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", який збільшив термін подання зазначеної вище інформації до 1 року. Водночас, це зняло на деякий час гостроту проблеми, проте проблема подання зазначеної інформації організаціями, які не мають кінцевих бенефіціарних власників, залишається невирішеною.
Для врегулювання зазначеної вище проблеми законопроектами, пропонується внести зміни до пункту 9 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», доповнивши перелік юридичних осіб, на яких не поширюється вимога щодо подання інформації про кінцевих бенефіціарних власників, громадськими організаціями та їх відокремленими підрозділами.
Крім того, законопроектом, (реєстр. № 6131), також пропонується звільнити від подання відповідної інформації органи самоорганізації населення, законопроектом, (реєстр. № 6131-1), - молодіжні та дитячі громадські організації та їх структурні утворення, громадські спілки та їх структурні утворення, благодійні організації та їх структурні утворення, законопроектом, (реєстр. № 6131-2), - молодіжні і дитячі громадські організації та їх структурні утворення (відокремлені підрозділи), благодійні організації та їх структурні утворення (відокремлені підрозділи), адвокатські бюро, асоціації об’єднань співвласників багатоквартирного будинку, органи самоорганізації населення, житлово-будівельні, дачні (дачно-будівельні), садівничі, городні (садівничо-городні) та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства), сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи, споживчі товариства, пенсійні фонди, недержавні організації професійного самоврядування (саморегулювання).
Під час обговорення законопроекту члени Комітету погодилися із авторами законодавчих ініціатив щодо необхідності звільнення громадських організацій від подання інформації про кінцевих бенефіціарних власників. Зокрема, члени Комітету зазначили, що згідно із пунктом 30 частини першої статті 1 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» кінцевий бенефіціарний власник для юридичних осіб - це будь-яка фізична особа, яка здійснює вирішальний вплив на діяльність юридичної особи. Ознакою здійснення такого впливу є безпосереднє володіння фізичною особою часткою у розмірі не менше 25 відсотків статутного (складеного) капіталу або прав голосу юридичної особи.
У чинному законодавстві відсутнє поняття статутного капіталу громадської організації. Відповідно до статті 7 Закону України «Про громадські об’єднання», повноваження засновника громадської організації закінчуються після її державної реєстрації. Тому засновники не можуть розглядатись як власники та/ або особи, які мають істотний вплив на діяльність громадської організації.
Згідно із статтею 24 Закону України «Про громадські об’єднання», право власності громадського об’єднання зі статусом юридичної особи реалізовує його вищий орган управління (з’їзд, конференція, загальні збори) в порядку, передбаченому законом та статутом.
Водночас, склад членів вищого органу управління громадської організації постійно змінюється. У випадку, якщо вищим керівним органом є загальні збори громадської організації це відбувається зі вступом до громадської організації або виходом чи виключенням з неї. Делегати конференції чи з’їзду як правило втрачають свої повноваження після закінчення зазначеного заходу.
Тому для громадських організацій неможливо виявити ознаки вирішального впливу та чинники, що забезпечують такий вплив.
Члени Комітету запропонували підтримати законопроект, поданий народного депутата України Фрісом І.П. (реєстр. 6131-2), оскільки він є найбільш системним та комплексним.
Водочас, членами Комітету було запропоновано замінити у переліку юридичних осіб, на яких не поширюється вимога щодо подання інформації про кінцевих бенефіціарних власників, молодіжні та дитячі громадські організації на молодіжні та дитячі громадські спілки через наступны обставини.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про основні засади молодіжної політики» та статтею 1 Закону України «Про громадські об’єднання» молодіжні та дитячі громадські організації є громадськими організаціями, тому недоцільно включати у цей перелік громадські організації і молодіжні та дитячі громадські організації. Водночас, згідно із частиною четвертою статті 11 Закону України «Про основні засади молодіжної політики» засновниками молодіжної або дитячої громадської спілки можуть бути відповідно молодіжні або дитячі громадські організації, що є юридичними особами приватного права, а членами (учасниками) молодіжної або дитячої громадської спілки – молодіжні або дитячі громадські організації, що є юридичними особами приватного права, та фізичні особи віком від 14 до 35 років та від 6 до 18 років відповідно. Тобто, членом або засновником молодіжних та дитячих громадських спілок, може бути лише така юридична особа приватного права, яка є молодіжною або дитячою громадською організацією, в яких, як вже було зазначено, не може бути кінцевих бенефіціарних власників.